Fick idag hem rörmotorn till vår nya terassmarkis (6x4m), en RolloTube X-Line Sun 45Nm (XLSM 45/12Z) från tyska Rademacher.

Det speciella med den är att den har KNX-styrningen direkt inbyggd i motorn och kräver alltså ingen separat aktor.

En annan fördel är att den har koll på markisens position, tex utkörd 55%.

Betalade bara ca 2 450kr inkl frakt hos EIBMarkt, vilket är i ungefär samma prisklass som ÅF tar för en vanlig "dum" trådbunden motor från Somfy :D .

Någon mer som kör den?
 
  • RolloTube X-Line Sun 45Nm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Snygg lösning. Förutsatt att man har busskabel dragen dit förstås :)
 
Har jag faktiskt inte, hade inte räknat med att motorn kunde ha KNX. Däremot har jag 16 mm flexrör dit och eftersom man får dra 230V tillsammans med KNX-kabeln så räknar (hoppas) jag med att få plats med båda. :p

I värsta fall har jag ytterligare flexrör i reserv under taksprånget, men då blir det svårare att dölja den extra kabeln samt så är rören tänkta för framtida kamera, infravärme och evtl. högtalare..
 
Busskabel plus 3 st 1.5 mm2 FK (nolla, fas, jord) går med lite god vilja att få in i ett 16 mm flexrör ja, om röret inte har alltför skarpa böjar eller annat besvärligt.
 
Fina saker! Gillar verkligen där det är inbyggt KNX direkt i likannde produkter. Lite jobbigt att sätta adresser. Men när det väl är gjort så!

Att få reda på vart en motor är med en vanlig jalusi aktor är iof inga större problem ;)
 
  • Gilla
Vattuman
  • Laddar…
Kollade på parametrar och objekt i ETS, se bild för en del av de funktioner som finns.
 
  • 2014-06-27 00_40_09-ETS4™ - GA-struktur v1.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Videonisse skrev:
Fick idag hem rörmotorn till vår nya terassmarkis (6x4m), en RolloTube X-Line Sun 45Nm (XLSM 45/12Z) från tyska Rademacher.

Det speciella med den är att den har KNX-styrningen direkt inbyggd i motorn och kräver alltså ingen separat aktor.

En annan fördel är att den har koll på markisens position, tex utkörd 55%.

Betalade bara ca 2 450kr inkl frakt hos EIBMarkt, vilket är i ungefär samma prisklass som ÅF tar för en vanlig "dum" trådbunden motor från Somfy :D .

Någon mer som kör den?
Fantastiskt! Detta är precis vad jag önskat. Har ganska mycket KNX i huset och två gamla vev-markiser som jag grubblat på hur jag skall kunna konvertera till eldrift. Eftersom jag redan har väderstation i KNX-systemet och koppling mot larmet skulle jag kunna få till mycket bra funktioner med KNX-anslutna markiser.
El och KNX är inga problem, men markiser är jag HELT novis på. Ingen aning har jag måttar vilken motor som passar till våra markiser. Någon som kan ge mig en fingervisning på hur jag går tillväga när jag skall välja motor?
 
Kul! Börja med att hitta vilka markiser du vill ha, finns ett gäng bra webbutiker. Tygprover går att beställa också på nätet. Motor går att sätta i alla.

När du valt markis så behöver du info på dimension och typ av rör som den har samt antal Nm som markisens storlek kräver. Nm är hur stark motorn är.
 
Tack för svar!
Det är först och främst två befintliga markiser jag vill konvertera från vev till motor. Vevmodulen sitter på olika ställen på de två markiserna. Se foton. Hur vet jag typ av rör och hur mäter jag dimensionen?
Storlekarna är ca 3,5 m breda och 2,5 m utfall. Hur beräknar jag motorstyrka?

IMG_20140706_183219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20140706_183401.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tog lite tid att svara eftersom jag först igår själv hann plocka isär min nya markis och se exakt vilka fästen som behövs för den.

Komplett information om alla olika typer av fästen finns i deras huvudkatalog (pdf) på hemsidan, 2014-års katalog ligger här: http://www.rademacher.de/fileadmin/rad-daten/pdf/Kataloge/EGH-Katalog.pdf

Man behöver veta diametern på själva röret som markisduken är lindad runt och vilken typ av not den har. Mät även avståndet mellan de 2 skrivarna på markisfästet (vanligt verkar vara 48 mm).

När det gäller hur starkt motorn behöver vara så fick jag den informationen av markisleverantören. Den beror på bredd och utfall.

Detta behövde jag:

  1. Adapter för 78 mm rör (medbringare) -> Artnr 9378 07 35 (sid 61 i katalog)
  2. Motorfäste 10 mm fyrkant -> Artnr 9340 10 01 (sid 63)
  3. Evtl. en adapter mellan motorfästet och befintliga markisfästet. Tror inte jag behöver denna, men beställde även artnr 9440 10 03 (sid 62) om jag skulle behöva lite distans mellan dem. Detta var den klurigaste saken att förstå men tror jag beställt rätt.

Ovan 3 fästen köpte jag hos en tysk webbutik som levererar till Sverige och hade lägst fraktkostnad. 30 EUR inkl. allt gick det på. De finns här: https://www.technik-und-elektronik.de/

Klicka på artikelnumren ovan så kommer man direkt till deras produktsidor.

Det verkar egentligen bara vara punkt 1 som är unik för Rademacher, övriga fästen borde man kunna köpa från andra leverantörer av markiser och rörmotorer. :)
 
  • 2014-07-11 12_58_39-Rademacher Markis motor EGH-Katalog 2015.pdf - Adobe Reader.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Här är bild på hur mitt markisrör ser ut (78 mm diameter). Själva markisfästet och den medlevererade veven och medbringaren har jag tagit bort, se undre bilden.

Markisfästet skall dit igen när motorn är inskjutet i röret.
 
  • Markis.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 01bc3e713a517a01cd1f66fd0506862e3000959558.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Videonisse, är du nöjd med motorn? Jag tittade på en motor från Becker, men den hade inte KNX inbyggt utan kommunicerade med SMI (Standard motor interface) via en SMI/KNX aktor. Tänkte beställa markis från Strömstad och vill göra samma sak som dig.
 
Jag är nöjd med den, går som den ska. Förutom att jag inte fått till autostopp i ändlägena med bl.a. automatisk spänna duken i yttersta läget. Men orkade inte bry mig riktigt och satte bara exakt värde på hur många % den skall köra ut och in.

Men den verkar inte var jättepoppis i Tyskland vilket känns lite konstigt då dom använder mycket markiser och fönsterjalusier och ofta har KNX. Tror det är vanligt de kör på 230V och styr med vanliga KNX-aktorer.
 
Hej
Först, jag vet att tråden har några år på nacken.
Har någon kännedom om markismotor med knx då rademacher verkar ha lagt ner xline serien som den här tråden började med? Några av er som skrivit i tråden tidigare kanske har några insikter?
 
Jag är nöjd med min Rademacher men idag skulle jag nog inte prioritera att köra en motor med KNX utan istället ha en vanlig motor som styrs via jalusiaktor (tex från MDT). Så gör tyskarna, som har jalusier för samtliga sina fönster, och är väl därför som Rademacher lade ner sin KNX-modell.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.