Jag kanske söker som en kratta, känns som detta dryftats förr.

Men, peppad av cyklonköp tänkte jag försöka göra något åt dammbomben 10SD ute i garaget. Så jag snodde ihop en huv till den lite på känn. Det enda det gav mig var en uppfattning om hur extremt mycket damm som produceras när man sågar ffa spånskiva, för det som tidigare gav en dimma i hela garaget, ger nu ett spånblås i ansiktet när man sågar.

Det är helt galet vad det väller ut damm ur kåpan, blir ett rejält övertryck där i. Innan jag börjar hänga nertyngda remsor av byggplast eller dylikt över öppningen tänkte jag fråga panelen, har nån en känsla för 1-2-3 mest viktiga faktorer att tänka på när man försöker bygga in en kapsåg, m.a.p. att fånga dammet? Är Kapex-influerad gummiflärp jättebra, exvis?

Jag hade hoppats komma till en lösning som funkar bra oavsett om jag har dammsugaren inkopplad eller ej, att dammet skulle lägga sig i kåpan så jag kan suga bort det sen, om jag glömmer att koppla in.

Så här ser åbäket ut, utgångsläget:

IMG_3110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
För den bekant med just 10SD, så ja, jag byggde lådan väl tajt så första försöken var utan dammsugare inkopplad eftersom kopplingen för utsugen sitter snett uppåt bakåt. Mycket av dammet slog ungefär i mitten på taket. Men jag provade sen med nån 87' avloppsböj och kopplingar (rymdes!) att köra med dammsugare inkopplad på vanliga stället.

Mina närmaste funderingar om jag inte får tips är 1) gummiflärpkappa 2) prova suga från mitten på taket istället för från sågens utblås, alltså montera ett utsug i taket ganska prick där utblåset kommer träffa vid dom vanliga 90' kapningarna. 3) hänga byggplastremsor över öppningen (det är även planen för hålet i sidan som tillåter vinklade kapningar).
 
Haha, ok .. provat med gummiflärp modell stor nu. För stor för att kunna kapa något mycket tjockare än skivmaterial, så det kommer måsta modifieras till något som viker sig ok över tjockare material.

Men jäklar vilken skillnad. Lite bortkastat med huven. Fet gummiflärp = i princip nöjd. Nu dammar det säkert lite som jag inte ser, som huven kanske hjälper till hålla på ett ställe, men tipset efter dagens övningar blir iaf att en bit gummi och lite kardborreband = wow.

IMG_3111.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Detta har dryftats ganska långtgående i en tråd. Ska se om jag hittar den.
 
Ah sedär, tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.