Jag tänkte under den kommande vintern bygga en egen vedpanna.
50cm vedlängd och 100-180 liters vedlager. Har inte bestämt än hur stor accumulatortank det blir än men kommer att göra det innan storleken på pannan bestäms.

Är det någon som vet om man kan få tag på ritningar till en lämplig vedpanna med omvänd eller underförbränning.? Blir så mycket enklare då.
 
:D Hemma brukar vi säga: Har man inte jobb så skaffar man sig! vilket vi brukar utbrista om man råkar skapa sig merjobb av något slag, men jag tycker att det passar bra här med!

Varför ska du göra en egen panna, när det kryllar av andra där du slipper tillverka keramik själv när det är dags att byta den!
 
Jag tycker att det är kul att tillverka saker själv. Sen när den är klar så tillkommer intrimmning m.m. Allt som allt så är det roligast om man fått göra det själv. Att tillverka keramiken själv är väl knappast så mycket jobb om man sparar formarna.
 
Är det inte krav på att den skall vara miljögodkänd? Hur gör man då och vad kostar det isåfall?
 
Håkan skrev:
Är det inte krav på att den skall vara miljögodkänd? Hur gör man då och vad kostar det isåfall?
bara i tätort väl?

men frågan är om det finns några större pengar att spara här egentligen?

köp en atmos,vigas eller orlanpanna för 15-20' alla miljögodkända.
 
Är övertygad om att jag bygger den betydligt billigare än 15-20. Jag har möjlighet att få tag på material till rätt kurs + att jag redan har en hel del av det som behövs. Men det är kanske inte det nödvändigaste. Man lär sig rätt mycket om man bygger och exprimenterar själv + att det är kul. Jag kommer inte att vara en årent runt eldare.
Har gratis ved men den är rätt långt bort (c:a 12 mil) så jag tar bara hem ved när jag ändå åker den sträckan.
 
Det går åt en del forskning på att få upp effektiviteten så högt som möjligt.
Det är märkbar skillnad på 75% och 85%.
Köp en riktig panna och dra alla rör och konstruera vattensystemet själv med laddomat, acktankar mm så har du arbete tillräckligt.
Har vart delaktig i ett projekt där man ställde en Atmos panna ute i garaget och sedan byggdes hela systemet med kulvert in till huset efter eget tänkande. Fungerar mycket bra. Kommer till våren utökas med jordvärme.
 
Inte så lätt att få tag på färdiga ritningar, de flesta som har ritningar har provat och forskat sig fram till en bra lösning (inte gratis) så de är inte så villiga att lägga ut dessa på nätet eller någon annan publik kanal. Så du får väl göra som de gjort, trail and error.
rogge
 
köp en panna på öppet köp. måtta av den och lämna igen den ;)
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Bra idé, men tror inte det.
En sak jag vill göra någorlunda rätt på en gång är konvektionsdelen.
Resten går att laborera med utan allt för stora ingrepp.


Vad jag skulle vilja fråga er som redan har en modernare panna är:
1. Innerdiameter på tuben?
2. Antal tuber?
3. Uppskattad längd på tuben?
4. Effekt på pannan?

Får jag rätt på detta så kan jag räkna på vilken värmeöverföringsyta jag ska ha.

 
Inovan har 7 st 2tums tuber. Kommer inte ihåg längden
 
Jag eldar med en Perifal Solo sedan många år. Minns att jag såg en likadan stående på en skrot, den hade börjat läcka och blivit kasserad. Kanske går att hitta fler om du ringer runt till skrotfirmor. Med dina kunskaper kan du väl skära upp och svetsa ihop och vet då att du har en bra grundkonstruktion. Föreställer mig att det är betydligt enklare än att bygga från grunden. Lär väl inte kosta mer än skrotpriset heller. ??
 
En panna måst väll provtryckas också eller
 
Stolpen skrev:
En panna måst väll provtryckas också eller
Det är nog det lättaste att göra om man vill konstruera sin egna panna :cool:
 
Hur gick det med byggandet av vedpanna. ..???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.