Finns det några risker med att lägga innersta bärlinan flytande så att den vilar på marksten, medan de yttre två bärlinorna sitter på plintar?
Vill helst undvika att borra i grunden då det är golvvärme där och vore skönt att slippa plintar såpass nära också.Intill grunden är det ju fint dränerat så tänkte att marksten borde ligga hyfsat still där, men är lite osäker?
 
Risken kan ju vara sättningar, men det kan ju justeras efteråt (såvida det inte finns väggar ovanpå etc.)
Använder du en större platta minskar risken.
 
Lyfter min egen tråd lite här. Svärfar tycker det är "helt hål i huvet" att göra så, för "så gör man inte" (och så diskuterar vi inte det mer!)..haha...

Så undrar om nån har faktiskt erfarenhet av att blanda flytande altan med plintar. Hur nära en husgrund vågar man sätta plintar annars, känns skumt att börja gräva ur så nära plattan för det blir ju rätt stora hål iom att gruset vill glida ner så att säga?
 
bjolo360 skrev:
Lyfter min egen tråd lite här. Svärfar tycker det är "helt hål i huvet" att göra så, för "så gör man inte" (och så diskuterar vi inte det mer!)..haha...

Så undrar om nån har faktiskt erfarenhet av att blanda flytande altan med plintar. Hur nära en husgrund vågar man sätta plintar annars, känns skumt att börja gräva ur så nära plattan för det blir ju rätt stora hål iom att gruset vill glida ner så att säga?
Jag har byggt ett 10-tal altaner, både helt plintade+fästa i fasad, helt flytande och blandningar. Jag har inte haft problem med någon av dem. Nuförtiden sätter jag enbart plintar om markförhållandena är dåliga/det ska vara staket/altanen behöver komma högt upp från marken. Så första tipset är flytande om det går att ordna. I övrigt är jag inte alls orolig för att blanda plintar och flytande. Fästa i fasaden undviker jag - generellt sett blir trädäcket så tungt att det ligger alldeles utmärkt på plats av sig själv. Skulle det komma någon medjordbävning/översvämning etc som skulle vilja lyfta trädäcket bort från huset så är det i min mening bättre att så sker än att man samtidigt också sliter sönder fasaden (där trädäcket är fäst). Den största anledningen till att fästa i fasaden nuförtiden är att det är endast då man får ROT-avdrag för altaner, men det är en annan historia.
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Har också byggt ett flertal altaner med blandning av flytande och plintar. Aldrig några problem i efterhand. Klart mkt smidigare att lägga inre bärlinan flytande.
 
Inga problem alls!
Kör på
 
Kontra med att säga att det är hål i huvudet att inte göra som du föreslagit. Flytande altan är att föredra. Kombinera med plintar om marken så kräver (så har jag gjort t.ex.). Inte fästa i fasad och speciellt inte om det är ett nyare hus med frigolitkantstöd som används vid platta på mark. Skulle altanen vilja sätta sig så är det bäst om altanen inte sliter i grunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.