Hej
jag har en gammal murad/gjuten husgrund brevid fritidshuset som jag har en ide att man kanske kan ha en sommarpool i.

Tanken är att helt enkelt att jämna ut med makadam i botten, köpa en rostfri balja som passar i måtten (4x4x1,5 m) och den kan sedan fyllas med vatten (kommunalt sommarvatten) och skall sedan fungera som pool ett par veckor på sommaren.

Går detta? Utan klor, för vattnet skall släppas rakt ut i havet efter semestern och då misstänker jag att klor inte är en bra ide. Kan man köra salt istället för klor? Eller kan jag använda havsvatten som pumpas upp och filtreras rent?

Det måste förresten inte vara RF men jag tänkte att det kanske kan vara lämpligt...

Har någon en ungefärlig uppgift på vad ett sådan RF-balja kostar?

Vilka andra hakar finns det som jag som poolnybörjare inte tänkt på?
 
Utan desinficering går inte.
Salt ersätter inte klor, det är bara ett annat sätt att producera klor.
Det räcker inte med att filtrera.
Bacasil kan eraätta klor men jag vet inte vad man säger om att hälla ut det i havet. Kan du inte pumpa ut poolvattnet på tomten?
 
Tomten ligger på en klippa vid havet så det rinner bara ner i havet oavsett.

Men saltvattenpooler finns det ju. Är det klor i de ändå?
 
Ja, enda skillnaden är att man tillverkar klor av saltet i poolen mha en saltklorinator.
 
Låter som en dröm att bygga riktig pool i!? Du kan inte pumpa upp och släppa ut havsvatten kontinuerligt?
 
Tja, att pumpa och släppa havsvatten kontinuerligt gör ju att jag får samma temp på poolen som havet. Mao kan man ju då bada i havet direkt. Detta skulle även funka som badlösning när det är algblomning men då får jag ju algblomning i poolen.
 
Klor och rostfritt är en dålig kombination, plast är bättre
 
Näe, klor och rostfritt är inte dåligt. SALT och rostfritt är en dålig kombo.

RF-pooler är inget ovanligt, men ej heller gratis.

Generellt så vill man gärna tro att bara för att det finns en grop att hälla vatten i på tomten så är det enkelt eller billigt att skaffa pool, men den bistra sanningen är att för en nedgrävd pool är själva hålet och väggarna inte en jättestor del av totalkostnaden.....
 
Laxekongen skrev:
Tja, att pumpa och släppa havsvatten kontinuerligt gör ju att jag får samma temp på poolen som havet. Mao kan man ju då bada i havet direkt. Detta skulle även funka som badlösning när det är algblomning men då får jag ju algblomning i poolen.
Du sa inget om uppvärming..
Gör det ordentligt då, borra hål för inlopp och bräddavlopp, måttbeställ liner, fixa pump, sandfilter och uppvärming. Om jag inte är helt ute och cyklar så dunstar klor, så du ska nog kunna släppa ut vattnet i havet om du bara låter bli att klorera sista veckan eller så..
 
Nej uppvärmning hade jag inte tänkt ha någon förrutom solen. Och den värmer ju 10 m3 snabbare än östersjön.

Nån som vet vad en rf tank på ca 3,5 x 3,5 x 1,5 plus pump mm kostar på ett ungefär?

Hmm, om klor dunstar kanske det kan vara ett alternativ med vanlig klorpool byggd på gummiduk. Bra tänkt! Precis dessa råd jag behöver.

Själv började jag fundera i banor runt en biologiskt renad damm som alternativ. Med sandbäddar och växter på sidorna och vanligt sötvatten som pumpsas runt. http://www.biotop-natural-pool.com/der_naturteich.html

I botten på grunden är det fö solitt berg. Eller rättare sagt en bergsgryta. Det skulle vara coolt att ha granit som botten. Om man bara kör gummimassa som har på badrumsväggar på de gjutna betongväggarna så kanske den blir tillräckligt tät? Den behöver ju inte vara supertät.
 
Redigerat:
Om du ska ha berg i kontakt med vattnet kan du nog lika gärna köra med kontinuerligt fyllning/tömning, berget kyler ganska bra.
 
V
Blev det någon pool? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.