Ta gärna lite kort på bytet när du fått delarna.
 
pacman42 skrev:
Efter många om och men så fick jag till slut loss fälgen/hjulet. Lite mer våld än vad som kanske är nyttigt och snabbt moment (ryck) i insexnyckeln fick det helt plötsligt att släppa. Fälgen ser ut att vara i helt Ok skick, men sexkantbulten i aluminium var nästan rund...
...undrar varför? Vad är det som drivit den dit?

Beställer en ny sexkantbult och har temporärt lagat genom att borra och gänga in en skruv i den gamla som håller fast fälgen. Inte helt fast dock, misstänker att plasten i fälgen är tänkt att agera stötdämpare. Kanske därför aluminiumen nötts? Min klippare gör rätt mycket på naket och ojämnt berg...

Få se hur mycket värme man sen behöver för att få loss den gamla och på med den nya. Enligt instruktionerna i handboken så krävs 150-200 grader. På gränsen till vad man vågar värma till med så mycket plast runt om...
Låter helt otroligt att sexkantsdelen i aluminium har slitits ner. Fälgen i plast borde ha strulit med först. Helt ofattbart att dessa delar har slitits över huvud taget. De är ju rejält överdimensionerade och det finns inga axiella krafter att tala om i hjulmotorn. Är det felaktig montering så att sexkantdelen inte passats in i fälgen motsvarande del?
Har du en bild?
 
Johan Gunverth skrev:
Låter helt otroligt att sexkantsdelen i aluminium har slitits ner. Fälgen i plast borde ha strulit med först. Helt ofattbart att dessa delar har slitits över huvud taget. De är ju rejält överdimensionerade och det finns inga axiella krafter att tala om i hjulmotorn. Är det felaktig montering så att sexkantdelen inte passats in i fälgen motsvarande del?
Har du en bild?
Tog ingen bild tyvärr, glömde mobilen inne. Jag fotograferar när jag byter delarna senare...

På bilden på denna sidan:
http://www.shop.myautomower.de/epag...tion=View&ObjectID=28979943&PageSize=5&Page=3
Så är dock inte hörnen kraftigt rundade som de är på min...
 
Troligen har inte hjulbulten varit åtdragen ordentligt, så hjulet har glappat lite. Fälgen är hårdare än man tror, så det är inte så konstigt att aluminiumnavet blivit lite rundat.

Det ska inte värmas av, använd en långgängad M6 och skruva in så skjuter den av navet från axeln. Däremot ska den värmas på, men det är inte så noga med temperaturen, det märks när det går helt enkelt :)

Byt nav och fälg. Loctitea (medelstark) och dra åt hjulskruven mycket hårt.
 
Tack Nonkan, dig kan man lita på.
 
Så lite så.

Kan var M8 förresten, men det ser man ju rätt fort.
 
Förresten, finns det någon som har provat att täta mellan/vid hjul och axel? Jag tror att sand (initialt kanske det bara var sanddamm) letar sig in i utrymmet däremellan och att det leder till nedslitningen. På något sätt borde detta gå att täta. funderar på om man skulle kunna lägga någon (ej flexande) tätningsmassa där för att hålla borta sanden/dammet.

Jag har lagt sand på min gräsmatta för att dränera toppen av den lera som den är anlagd på. Problemet är bara att när man får skador i gräsmattan, så tar det evigheter innan det gror nytt gräs där om man inte inhägnar området. Dessutom har jag sluttande tomt och det har med tiden blivit rätt stora ansamlingar av sand i nederkant av backen, vilket gör att gräset där är väldigt känsligt för att gräsklipparen slirar. Och vart är det den normalt sett slirar? Jo, i botten av backen.

Reservdelarna var inte så dyra i alla fall: Aluminiumaxeln kostar 113:- och hjulet kostar 295:-

Beställer dubbelt upp så att jag kan byta på bägge hjulen samtidigt. Lär ha samma fel på gång även på det andra hjulet. Bryr mig inte ens om att kolla hur illa det är där. Behöver jag inte byta så har jag ju reservdelar till när det behövs...
 
Delarna har fortfarande inte kommit och temporärlagringen knorrar en del (ja den låter som en gris ungefär), så jag öppnade upp och gjorde rent igen...
...och passade samtidigt på att ta ett par bilder. Den första bilden visar aluminiumaxeln på det hjul som inte stegar över. Den andra bilden visar den nedslitna aluminiumaxeln. Den tredje bilden visar hjulets insida (det blir snabbt skitigt). Provade dessutom att byta hjul för att testa glappet och döm om min förvåning när jag hade mindre glapp med hjulet från den slitna sidan på den hela aluminiumaxeln.

Egentligen borde man gjuta igen glappet på andra sidan av infästningen i hjulet. Det är avsaknaden av gods där som gör att plasten kan flexa så pass mycket att sexkanten stegar över när den börjar bli sliten. Ett förbättringsförslag till Electrolux/Husqvarna är det i alla fall...
 
  • 1402212792178.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1402212804936.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1402212819525.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser nästan ut som att den sexkantiga flänsen har brustit från axeltappen. Inte konstigt om det har slirat då.
 
Var beställde du delarna?
 
mickemax skrev:
Var beställde du delarna?
gplshop.se, arbetar i närheten av deras butik...
 
Johan Gunverth skrev:
Det ser nästan ut som att den sexkantiga flänsen har brustit från axeltappen. Inte konstigt om det har slirat då.
Det är bara en synvilla. Det är de rundade hörnen på den ena bilden (att jämföra med den andra bilden) som gör att det stegar över.
 
Hej!

Fick samma fel på min 220!
Enligt verkstadshandboken ska man ju plocka ut hjulmotorn för att byta sexkanten. Behövs det?

M.v.h
Lasse
 
Lasse skrev:
Hej!

Fick samma fel på min 220!
Enligt verkstadshandboken ska man ju plocka ut hjulmotorn för att byta sexkanten. Behövs det?

M.v.h
Lasse
Jag har faktiskt inte bytt än (temporärlagningen håller fortfarande och jag har knappt varit hemma sedan delarna anlände), men jag tror inte att det är nödvändigt.
 
Bytte min hub till hjulet. Lät hjulmotorn sitta kvar. Gängade i en M8X40 i centrumhålet, håll emot med skiftnyckel, värm den nya och tryck dit. Jag bytte inte fälg, den gamla såg och kändes ok ut. Får hålla koll på det.

M.v.h
Lasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.