Vi har lite gångar och trappor och sånt mellan huset och gräsmattan.

När jag nu funderar på att skaffa robot så funderar jag hur man ska få strömförsörjning till laddstationen? Att ha en sladd liggande tvärs över plattsättningen och en stickpropp i ett uttag på väggen är varken snyggt eller säkert. Därför borde man väl gräva ner kabeln?

Sitter trafon i laddstationen eller i väggkontakten? Om det är 230 V som ska till stationen så får man väl inte gräva ner kabeln själv, men om det är 12-48 V så borde det väl gå bra? ska man göra ordentligt med gult plaströr på frostfritt djup eller räcker det med bara sladden?

Jag ser framför mig som worst case att jag måste ta hem en elektriker och en grävare som river upp hela stenläggningen, gräver skyttegrav över tomten, lägger rör där och drar kabel med dosor i bägge ändar, ansluter äntligen laddstationen och skickar en räkning på 15 000 kr.

Hur har ni andra gjort för att det ska bli snyggt, säkert, lagligt och enkelt?
 
Till min HQ 305 är det ett löst nätaggregat som bör placeras skyddat från direkt solljus och regn, tex under ett takutsprång. Jag har placerat min i uterummet.

Det följde med 10 meter svagströmskabel som man ansluter mellan nätaggregatet och laddstationen. Den kabeln kan placeras under stenläggning eller grävas ner en bit (på samma sätt som slingkabeln). Som tillbehör kan man köpa en längre kabel, 20 meter.
 
peternicklas
Har en Landroid och har placerat laddstationen direkt utanför en ventil. Kablen drar jag genom ventilen och in i torkrummet där laddare och kabel ligger. Landroid skicka med 20m. Den har även en snabbkoppling vid laddaren så där är det inga problem att dra kabeln i rör och sedan laddaren inomhus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.