Tjenare. håller på med ett litet projekt. har ett uthus som jag nog skulle rivit ifrån början men nu när jag väl börjat så ska jag göra klart det. det ska bli ett garage. uthuset är långt och har ett rum längst in där det ska vara lite finmek, där har jag rivit hela stommen och allting så bara taket hängde i luften och byggt nytt. har bytt taket på allting och nu ska jag börja med stommen på den större garagedelen och har lite funderingar.

Stommen är byggd med virke i massa olika storlekar och den lutar åt ena hållet så jag har bestämt mig för att byta ut stommen. (blir bara taket kvar här med) stommen står idag på sinnersten med flera meters mellanrum som har sjunkit ner i backen här och där. jag har tänkt mig att gjuta en sockel att ställa den nya stommen på runt hela garaget. sedan gjuta golv inne i garaget mot den sockeln.

jag kommer få byta ut del för del för att det inte ska rasa ihop, så jag kan inte hyra en grävare efterssom detta kommer ta lång tid. har börjat riva den gamla stommen och grävt ur 50cm och 90cm brett dike som jag tänkte fylla med grövre skarn eller makadam och sedan gjuta 2dm på. vilken grovlek ska man välja på makadam? och har jag grävt för lite eller kan jag gräva ur mindre? (jobbigt med spade) är det bara att fylla sedan padda och sedan gjuta? hur viktigt är det med tung padda när det är ett uthus/garage?

är tacksam för all hjälp jag får/ Robin
 
IMG_0189.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0190.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0191.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0192.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0193.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska du inte ha någon isolering i plattan?
När det gäller paddning så beror det på hur mycket du fyller. Man brukar räkna att en 100kg padda slår ca 10cm. Så har du en liten padda så packar du för varje 10cm du fyller, 500kg padda slår ca 50cm osv. Hur mycket du måste gräva ut och sedan fylla beror på vad som finns i marken där du gräver. Om det finns något minsta djup vet jag inte.
 
jo jag har tänkt att ha isolering i plattan. tänkte lägga i frigolitskivor sen när jag gjuter invändigt. men man kanske ska lägga under ramen runt också ? det är mest jord och en jävla massa sten så det är stenhårt att gräva i. tänkte om det inte var så noga med padda till ett garage eftersom detta uthus har stått på sinnersten i 80år. det finns mycket att lära när man är ny inom detta
 
Vet inte hur du ska göra med isolering i ramen, jag har bara erfarenhet av att bygga med L-element.
 
någon annan som vet ?
 
Padda bör du ju göra.
Dock så kan du ju göra sockeln som ett upp och nervänt T så får du större yta som trycker mot marken.

En 100kg padda funkar nog fint, det använde jag under min garageplatta, lagom liten för att man ska kunna transportera den någorlunda lätt.
 
  • Gilla
Roland 63
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.