I samband med vårt husbygge är vi sugna på att låta mura upp en öppen spis. Vi behöver därför tips på någon bra och seriös murare i stockholmsområdet. Någon som har bra erfarenheter av någon firma?

Är också lite nyfiken på vad det hela kan kosta. För att förstärka upp plattan och fixa tilluft vill husfirman ha ca 5000 kr. Vad kan övriga arbeten kosta?

Det är ett enplanshus och takhöjden där vi vill ha spisen är drygt 3 m. Tanken är att spisen även skall fungera lite som en rumsavdelare och därför vara rätt så stor (kanske 0,9x1,3-1,5 m), vara i modern-/funkisstil samt vara fristående i rummet.

Vore även mycket tacksam för tips från andra som låtit göra liknande lösningar.
 
Här är en bild på vår murade spis.
Tyvärr belamrad med grejer.
En sån här kostar ungefär 40-50000 med material och arbete.
Vår har ca 7,5-8 meter skorsten och är närmare tre meter bred med vedförrådet.
Jag tycker du ska göra en, du kommer inte ångra dig.
 
  • ppenspis.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack Styrman 1!

Det ser kanonbra ut! Om man halverar vedförrådet så är storleken på spisen ungeför den som vi tänkt oss. Vår tanke är dock att "elda för kråkorna" och ha en öppen häll som är synlig från tre håll.

Kommer ni att ansluta en synlig rund skorsten upp till innertaket?

Om det är möjligt så har vi i alla fall för avsikt att få det att se ut som om både spisen och vedförrådet är murad ända upp till innertaket. Någon som vet om man måste mura hela vägen upp eller om man kan "fuska" lite med t.ex gipskiva. Går det i så fall att få till det snyggt med samma struktur som resten av spisen?

Jag skulle kanske ställd dessa frågor under "Biobränsle" men hoppas det är ok att fortsätta här. Frågan om tips på bra murare i Stockholm kvarstår ju också.

 
Vår spis har en murad fyrkantig skorsten som går hela vägen upp genom taket.
Den här spisen är gjord för maximal värme och därför murad så röken går i tre kanaler fram och tillbaks innan den går upp i skorstenen. Att mura hela vägen tror jag inte är så bra då den bör ha ett visst avstånd till brännbara delar.
Nu är den vitmålad också men det har jag ingen bild på.
Om du har gipsskiva som du vill ska likna putsen så använder du gipsbruk och putsar upp en yta med.
Skicka ett meddelande till mig om du vill ha tips på vem som gjort min spis.
 
Hemmakatten
Vi håller på att mura upp två öppna spisar. Den i bostadshuset är färdig. Spisen är ca 130cm bred och 95cm djup. Ena halvan av spisen står ute och halva spisen (den man eldar i ;)) är inomhus. Spisen är murad i tegel, på utsidan dubbla tegel medisolering emellan. Utsidan är putsad med slät, fin puts. Den skall, när den torkat, målas i ljust grått. Spisen fortsätter upp genom taket och skorstenen är i samma stil, dvs. putsad. Det ser ut som om det går en "pelare" genom huset.Längst fram i öppna spisen har vi en slipad kalkstensbit som dekoration. Samma kalksten kommer att ligga som en skiva/gnistskydd framför spisen. Det eldfasta teglet som syns i spisen kommer väldigt snabbt att bli sotigt och svart, det finns tyvärr inte svart eldfast tegel att köpa.
 
  • spis1.JPG
Hemmakatten
Grunden är förstärkt under spisen och det finns ett friskluftsintag under altanen rakt in i spisen. I sidan på spisen sitter limträbalkar inmurade som fönsterpartierna på båda sidor av spisen skall fästas i. Pipan i skorstenen är ganska stor 1½ sten x 1½ sten, dvs. ca 25x25cm. I spisen sitter förstås ett spjäll och en rökgashylla. Den förhindrar att röken"rinner ut" i spisen utifall vinden skulle vilja trycka ner röken i spisen. Nedtill sitter också ett spjäll för att kunna stänga tilluften. Totalt är spisen inklusive skorsten uppåt 5 meter hög. Spisen i sjöboden kommer att bli en hörnspis med insats för att tillvarata värmen. Den komemr dessutom att ha två pipor, den andra för en vedeldad bastu. Annars blir den i samma stil som denna. Spisar som denna är inte billigt. Denna spis tog 7 dagarför två man att göra. Vi kommer att betala ca 130.000 kronor inklusive skorsten och allt annat för dessa två spisar.

Skall man bara göra en öppen spis och ansluta den tillbefintlig skorsten så blir det förstås billigare.

Vill du ha reda på namn o tel.nr till muraren så hör av dig. Vi har anlitat honom tidigare o tycker han är mkt duktig.
 
  • spis2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
söker murare som kan ge offert att mura upp Ultimate täljstenspis samt skorstens block + förstärka grunden bifogar: enligt bild / ... gärna Stockholm / Tumba
 
Jahe Jahe skrev:
söker murare som kan ge offert att mura upp Ultimate täljstenspis samt skorstens block + förstärka grunden bifogar: enligt bild / ... gärna Stockholm / Tumba
 
skickade meddelande åt dig
 
Jag är också intresserad av kontaktuppgifter till murare.
Vill ha en ny öppen spis att ansluta till befintlig skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.