Hej!
Mitt första inlägg på forumet, hittar ingen med liknande fråga så jag startar en ny tråd.
Kommer att bygga en friggebod inom kort och har planer på att placera den nära (mindre än 4,5 m) tomtgränsen som gränsar mot en väg. Bygger man nära en annan tomt skall man ju ha medgivande från grannen men vad gäller om man vill bygga mot vägen?
Vägen är enskild och leder till tre fastigheter.
Måste jag ha underskrift från alla som bor in på vägen?

Tacksam för all information och svar!

MVH
Niklas
 
Det var en del snack om att ändra reglerna för det i samband med att man fixade till Attefallsreglerna, men jag har inte hört hur det blivit.

Hittills har det varit så att vägar, allmänningar och liknande oftast ägs av kommunen som alltså blir din granne. Kommunerna brukar för enkelhetens och konformitetens skull ha en praxis i att aldrig medge något byggande närmare än 4,5 meter från sin mark. Därigenom slipper man göra svåra bedömningar eller riskera att behandla medborgarna olika och man slipper skriva massa papper hit och dit.
 
Brukar det inte finnas restriktioner om byggnader nära vägen... Man skulle ju tänka sig att sikten blir lite skymd?
kanske också snöröjning/räddningsfordon?

/ATW
 
Hej!
Vägen ägs av en samfällighetsförening.
Det står redan ett garage vid tomtgränsen mot vägen idag, och jag hade tänkt bygga på samma avstånd från tomtgränsen som garaget.
Garaget (och ev kommande friggebod) ligger i en svag ytterkurva så några siktproblem kommer det inte att bli.

MVH
Niklas
 
  • Gilla
Nikoletta Nikolaidou
  • Laddar…
Då är det väl samfällighetsföreningen du ska fråga...

mvh
ATW
 
Samfällighetsföreningen gäller. Skaffa skriftligt på det. Du har bevisbördan om någon senare hävdar att du saknar tillstånd.

Jag tror att även granne på andra sidan vägen räknas.
 
hempularen skrev:
Jag tror att även granne på andra sidan vägen räknas.
Bara om han är inom de 4,5 metrarna.
 
är du säker på dert?

I många andra bygglovssammanhang "nollas" en väg. Om du ex. vill bygga med bygglov nära en väg, då är det just detta att du vill bygga närmare en gräns än 4,5m som är avvikelsen. Och en avvikelse skall grannar höras om. Och de som är grannar med en väg mellan sig är grannar även om det skulle vara en 12 filig motorväg.

Men som sagt friggebodsreglerna kan vara annorlunda.
 
Om du bygger med avvikelse skall rågrannar få möjlighet att säga vad de tycker. Söker du bygglov för ett bostadshus som inte följer bestämmelserna skall alltså grannen på andra sidan vägen höras. När det gäller friggebod står det bara att de som är inom 4,5 meter skall ge sitt tillstånd.
 
Fred vom Jupiter skrev:
Det var en del snack om att ändra reglerna för det i samband med att man fixade till Attefallsreglerna, men jag har inte hört hur det blivit.

Hittills har det varit så att vägar, allmänningar och liknande oftast ägs av kommunen som alltså blir din granne. Kommunerna brukar för enkelhetens och konformitetens skull ha en praxis i att aldrig medge något byggande närmare än 4,5 meter från sin mark. Därigenom slipper man göra svåra bedömningar eller riskera att behandla medborgarna olika och man slipper skriva massa papper hit och dit.
Ahaa är det så, jag har alltid funderat på varför de flesta hus i vårat villaområde som har tvärställda hus inte bygger sitt garage ända ute vid vägen utan ha en meningslös yta med singel eller annat närmst vägen. Används aldrig till något... hade blivit ett fint förråd, dubbelgarage, biorum, bastu etc.... :)

/S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.