D09
En reflektion över lumpartiden är alla fordon som åkte av vägen..

Måste kostat multum

Var jättevanligt att man körde en jättekollon, alla trötta och dikena var igenplogade..

Rätt som det var så såg man ett stort snömoln längre fram ha ha

Då hade en bil kommit för långt ut och kört av.

Jag var bland dom få som faktiskt inte klantade till mig ( hade ce kort innan lumpen så jag körde lugnare ) men jag satt med en gång när vi åkte av i ett rejält snöoväder. Men vi lyckades komma upp på vägen igen, troligtvis på grund av släpvagnen som höll kvar baken på lastbilen.. Fort går det ha ha

Men den otäckaste olyckan drabbade några som låg bakom lastbilen som drog en haubits. Missade att den stannade och körde rakt in i pipan.

Som tur var så var det ingen 2:à passagerare med ( sitter i mitten ) för pipan åkte igenom hytten.

Sen kommer jag ihåg en "långkörning" för mc killarna. Tror det var mellan Kristinehamn och Älvdalen.

När dom kom fram så och stannat mc:n så rasade dom ihop. Kraftigt underkylda och sjukan nästa.

Uppskattade alltid en varm hytt 😇
 
På tal om olyckor med haubits 77B dragen efter lastbil TGB40.

När vi skulle ut på slutövning i Boden mars -96 så var det en chaufför som tyckte att han skulle värma upp bilen och hytten innan marschkörningen, så han for runt på vägarna på regementesområdet. Det bar sig inte bättre än att haubitsen skar ner i diket i en kurva, slog emot en sten och började volta, utan att lossna från dragkroken. Bara reservdelarna till haubitsen gick på 1 miljon. Killen blev av med sitt civila körkort.
 
Krilleman
Alla ni "krigare" som kört tyngre fordon som har behövt hjälp med transport under året 2000/2001, så har jag nog sannolikt haft er "på flaket". 4 förband körde STRVTP då. Eliten på P10 rullade alltid med flaggan i topp. Och med storstilad slutövning i kallaste Boden, med positiv kritik från självaste ÖB! Operation snöstorm 2001.

Vi hade så mycket körningar att vi inte hade tid att göra alla "krigar-uppdrag" som basker-marsch och andra "måsten". Nej, full värme i hytten är min melodi!

Man får se det från den ljusa sidan. Jag kan alla rim på frasen:

Fi**a Fat. (** får du själv fylla i men jag tror det kan vara en konsonant!)
Fotsoldat
Lumpenmat
osv :x

Dock en lånad bild men för alla som inte vet vad STRVTP är så kan det tilläggas att det är ett monster till bil+släp som har en totalvikt på över 100ton fullastad med en stridsklar 122:a. Men man kan lasta vad som helst!

strvtp_02_of_23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
krilleman_215 skrev:
Alla ni "krigare" som kört tyngre fordon som har behövt hjälp med transport under året 2000/2001, så har jag nog sannolikt haft er "på flaket". 4 förband körde STRVTP då. Eliten på P10 rullade alltid med flaggan i topp. Och med storstilad slutövning i kallaste Boden, med positiv kritik från självaste ÖB! Operation snöstorm 2001.

Vi hade så mycket körningar att vi inte hade tid att göra alla "krigar-uppdrag" som basker-marsch och andra "måsten". Nej, full värme i hytten är min melodi!

Man får se det från den ljusa sidan. Jag kan alla rim på frasen:

Fi**a Fat. (** får du själv fylla i men jag tror det kan vara en konsonant!)
Fotsoldat
Lumpenmat
osv :x

Dock en lånad bild men för alla som inte vet vad STRVTP är så kan det tilläggas att det är ett monster till bil+släp som har en totalvikt på över 100ton fullastad med en stridsklar 122:a. Men man kan lasta vad som helst!

[bild]
Det ekipaget såg jag många gånger runt Boden under snöstorm 👍

Rejäla pjäser 😄😄😄
 
Krilleman
Och dom två sista axlarna är styrande, vilket gör att allt som är i svängradien av släpet har mottot (samma som vårat kompani STRVTP):

"Undan eller omkull!"

(y)

Och ja, många av oss körde sönder massor med saker. Bilar, husvagnar, backspeglar, lyktstolpar, skyltar, staket... :wow:
 
M
Kul att betala skatt som går till ett j-a vuxendagis och ersättning för sönderkörda grejjer och allt annat fjanteri... varsegod, hoppas ni hade kul... :|
 
D09
MaxPax skrev:
Kul att betala skatt som går till ett j-a vuxendagis och ersättning för sönderkörda grejjer och allt annat fjanteri... varsegod, hoppas ni hade kul... :|
Tack :)

Vi bjuder igen den dagen det behövs 😇
 
  • Gilla
goerana
  • Laddar…
Det var ju jäkligt moget, men det kanske inte är så mycket sanning i det heller...

krilleman_215 skrev:
Och dom två sista axlarna är styrande, vilket gör att allt som är i svängradien av släpet har mottot (samma som vårat kompani STRVTP):

"Undan eller omkull!"

(y)

Och ja, många av oss körde sönder massor med saker. Bilar, husvagnar, backspeglar, lyktstolpar, skyltar, staket... :wow:
 
Oj vad macho ni är :confused:

Jag var två, tre månader i Boden och bröt av några stift på blyertspennorna på sin höjd :)
 
D09
KnockOnWood skrev:
Oj vad macho ni är :confused:

Jag var två, tre månader i Boden och bröt av några stift på blyertspennorna på sin höjd :)
Inga sårskador av papprena?

Gem eller stift under nageln ? 🙀🙀🙀

Egentligen inte så konstigt att grejorna går sönder när man kastar in ungdomar som på väldigt kort tid ska lära sig att framför ganska tunga fordon i landets alla miljöer inkl terräng och med minimal sömn.

Krasch bom Bang

Jag var en av få i kompaniet som hade körkorten innan, körde lugnast och var en av få som aldrig krockade eller åkte av :)

Jag borde få skatteåterbäring 😄😄😄
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
S
trevligt att ni fick ta bilder som minnen. fick inte jag, får inte ens säga vad jag gjorde
 
D09 skrev:
Inga sårskador av papprena?

Gem eller stift under nageln ? ������ ...
En gång skar jag mig nästan på pennvässaren :)
 
D09
KnockOnWood skrev:
En gång skar jag mig nästan på pennvässaren :)
Aha De var du?

ImageUploadedByByggahus.se1404646395.825781.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
D09 skrev:
Aha De var du?

[bild]
Nej, det där var ju inte i Boden, utan i Stenungsund.
Läs på skylten :)
 
D09
KnockOnWood skrev:
Nej, det där var ju inte i Boden, utan i Stenungsund.
Läs på skylten :)
Aha

Trodde det var i Boden och skyltarna visade vägen till ucklum =P
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.