Hej!
Jag och min sambo flyttade för ett år sedan till ett litet hus. Vi bestämde oss för att "bo in oss" innan vi gör några större renoveringsprojekt.

Fast att vi har bott in oss ett år kan jag vi inte komma på en bra lösning på matsal och tv-rum.

Vi skaffade rätt snabbt en matsalsmöbel med 8 stolar som jag renoverat och är väldigt nöjd med. Bordet tar dock stor plats vilket vi i nuläget inte har. Vi har en medelstor soffa med divan som min sambo håller kär.

Funderingarna går som så att man skulle kunna slå ut väggen mellan kök och vardagsrum för att få en öppnare planlösning med större möjligheter.

Vi har också funderat på att göra ett separat tv-rum. Men det bästa skulle vara om man kunde undvika det och spara de andra rummen till tilltänkta barn.

Vad tycker ni? Några tips?
20140704_000307.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skicka ner soffa och TV mm längst ner i rummet och flytta upp matbordet?
Kan inte mer än att hålla med om att möbleringen är konstig.
 
Vi har testat att flytta runt den på det sätt du menar. Det som blir tokigt är att altandörren blir blockad. Soffan eller tvn hamnar även mot de fönster som är ut mot trädgården vilket ser väldigt tråkigt ut.

Lägger in några foton så är det lättare att få en uppfattning!

20140704_141516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140704_141420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140704_141708.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20140704_142720.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det är ju alldeles för trångt med nuvarande bordsplacering. Vi har liknande (om än ändå helt annorlunda) problem med matsalsbord och vardagsrumsmöbler. Per definition så fungerar inte TV och soffa så bra om de inte kan stå på motstående väggar. För att en soffa "ute i rummet" skall fungera bra så måste rummet vara mycket stort.

Att ha en soffa/TV vid altandörren fungerar oftast inte så bra, särskilt inte med barn. Mitt förslag är att ta bort en del av väggen mellan v-rum och kök, men behåll så mycket att man ändå avdelar. Flytta TVn till motstående vägg från idag (allt väggmonterat, då sparar man några decimeter) och vänd på soffan. Placera matsalsbordet vid altandörren. Med denna möblering har ni den kontakt och den avskärmning man behöver. Jag tror inte att det går att förbättra så mycket mer än så utan att börja planera om alla rum...
...vilket i vissa hur är lätt, men i andra hus kan vara ett jätteprojekt. Allt beroende på byggår och konstruktionslösning...

Ett alternativ är naturligtvis att ta bort hela väggen och ta bort köksbordet helt, men jag misstänker att ni inte är sugna på den lösningen (den passar inte heller mitt tycke och smak).
 
  • Gilla
Emma Jonsson
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Smart med att ha kvar en liten del av väggen för att avskärma. Vänder man soffan så funkar ju även divanen mot fönstret då den inte täcker för, att väggmontera tvn måste vi bara göra!! Alla cm vi kan få är värda guld.

Egentligen skulle vi väl kunna skippa köksbordet då matsalsbordet är så pass stort.

Dock får vi en smal passage mellan soffa och vägg. Men det kanske inte gör något?

Screenshots_2014-07-04-16-18-14.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte nog att du skulle köpa ytterligare lite på väggen.

Jag brukar tömma rummet och tejpa upp möbler, väggmått mm på golvet. Man får en helt annan känsla för resultatet när man kan gå i det "färdigmöblerade rummet".
 
Det är svårt utifrån skiss/bild vad som är fysiskt möjligt....men jag hade nog undersökt möjligheten att ta bort hela väggen (som kanske nämnts innan) från hallen till köket....sen att bara ha en matplats...separat matsal/del känns lite förlegat....typ som hos mormor, när man fick gå in i matsalen varje jul....däremellan va glasdörrarna stängda ;)
Det är meningen att användas, och det blir lättstädat med stora golvytor
 
Om du ursäktar en "grinig gammal gubbe"-kommentar så...

Det är den där jättesoffan/divanen som omöjliggör en vettig möblering!
Måste man ligga och titta på TV numera?

Och ni som tydligen är unga har väl vettigare saker att göra än att titta på TV?

Som har nämnts tidigare är det också onödigt med två matplatser i ett litet hus.
Kanske det nyrenoverade fina matbordet är lite för stort i vardagslag.
Ett lite mindre bord med ett par iläggsskivor hade nog passat bättre.

Men...
Du skriver att det är ett litet hus.
Svårt dock att bedöma på en sådan här snabbskiss utan några mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.