Hej på er!

Jag har nyligen köpt en liten stuga på ca. 35 kvm och tanken är att detta kommer bli mitt lilla eget drömprojekt de närmaste åren. Jag inser att jag kommer att behöva massor av hjälp av er alla duktiga, innovativa och kreativa "gör det självare" där ute i landet :)

Jag tänker försöka uppdatera med jämna mellanrum min resa med mitt lilla Krokvik och hoppas få många bra tips och förslag, förstår att det lär bli en komplicerad resa med allt från vad som gäller för strandnära fastigheter med bygglov och avlopp samt olika konstruktionsproblem.

Huset ligger på en arrendetomt precis vid vattnet men saknar helt el/vatten/avlopp och är i brukligt skick, men tanken är att detta ska succesivt kompletteras på fastigheten/tomten. Verandan är bara att riva och taket börjar bli slitet men det finns dock inga tecken på att det kommit in vatten. Eftersom stugan ligger på arrendetomt så vill jag försöka hålla nere kostnaderna så mycket som möjligt då det annars är svårt att få tillbaka pengarna för stugor som ligger på arrendetomter i Småland

I dagsläget så ligger jag i en separation och jobbar frenetiskt med att få vår villa i Växjö klar för försäljning till aug-sept, så det lär inte hända så mycket annat än tanke och skissverksamhet här den närmaste tiden 498ibddi6n5doh05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Ha en bra dag

TONY
 
Kul, ska bli intressant att följa. Lycka till och välkommen hit!
 
  • Gilla
Tony Klang
  • Laddar…
Tycker jag också ska bli intressant att följa, inte minst för att jag också är född i Kronoberg. :)
 
  • Gilla
Tony Klang
  • Laddar…
Här är ett första litet utkast för mina tankar om utbyggnad. Jag är inte riktigt tillfreds med SketsUp än men jag gör små framsteg hela tiden :)

krokvik3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att lyfta taket så det blir plats för ett sovloft, sen bygga till nästan dubbla ytan och ge ett fantastiskt insläpp från sjöns vyer in i den nya bodelen, sen får vi se om det finns ekonomi för att glasa så mycket av sidan mot sjön.

Ha en bra dag

TONY
 
Spontant skulle jag säga att du kanske för tänka tanken att riva bef. stuga, troligen blir det både enklare och billigare.... :)
 
  • Gilla
Tony Klang och 1 till
  • Laddar…
Tanken har slått mig mer än en gång, man får väl börja riva i det och ta ställning efterhand om det går att behålla delar av det, det är ju dock 3 vägar och golvbjälklaget som jag räknar med finns med i den nya stugan, men förmodligen så är risken stor att man helt enkelt får börja om från början.
 
Märkte att det blir något komplicerat att börja rita inredningen inuti huskroppen, men så här såg min första ritning ut.

krokvi4.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gällande sovrummet så såg jag ett liknande rum på ett hotell i Polen, där man hade separata skjutdörrar på varje sida om sängen och garderober vid fotändarna. Just fasta förvaringsutrymmen tycker jag ofta är en stor brist när man plöjer igenom alla moderna planlösningar. Tanken med det invändiga runda fönstret allt. hålet är att kunna få in den vackra sjöutsikten i sovrummet.
 
Hejsan,beklagar separationen.
ska bli kul att se hur det går för dej.
Jag skulle ha gjort som du tänkte,
Rusta och bygg ut då har du någonstans att bo medans du bygger det nya.
Tror det kan bli riktigt fint :)
Riktig livskvalite att bo nära vatten.
Lycka till!
 
  • Gilla
Tony Klang
  • Laddar…
Ser framemot att följa din resa... Å räkna med att vi snart står utanför👍
 
  • Gilla
Tony Klang
  • Laddar…
Det tar sig sa mordbrännaren, skönt när det är lite på jobbet så man kan ta fritt halvdagar, vad passar bättre i regn och rusk än att drömma och skissa.

Det tar sig sa mordbrännaren

krokvik5.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är en enkel person som behöver sovrummet endast för att sova i samt förvara kläder/lakan i och toaletten går jag till för att duscha och ba--a på ;-) kan jag även använda toaletten till tvättstuga så blir det perfekt. Med andra ord så gillar jag stora ytor där jag vistas mycket i vaket tillstånd.

Enda som oroar mig i planlösningen hittills är närheten mellan sovrummet och ytterdörren men hittar i dagsläget inget annat val då jag vill använda sidorna mot sjön för kök och vardagsrum.

Synpunkter bra/dåligt/tänk på mottages tacksamt

Å andra sidan så sover jag själv alltid på höger sida i sängen så det är nog inget problem för min del ;-)

Ha en fortsatt trevlig dag // KLANGN
 
B
Tony Klang skrev:
Jag är en enkel person som behöver sovrummet endast för att sova i samt förvara kläder/lakan i och toaletten går jag till för att duscha och ba--a på ;-) kan jag även använda toaletten till tvättstuga så blir det perfekt. Med andra ord så gillar jag stora ytor där jag vistas mycket i vaket tillstånd.
Ska vi tolka det som att du duschar och gör nummer två sovandes? ;)
 
  • Gilla
Tony Klang
  • Laddar…
När man väl sätter sig ner så är det svårt att sluta kludda, börjar bli nöjd med köksdelen

krokvik kök.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick till en sektion Billy integrerat i hörnan på skafferiet som har skjutdörrar, ska nog flytta spishällen lite och byta plats på 400-skåpet till andra änden på köksön. Köksön bygger jag med en rad 400-skåp och en rad med 600-skåp

Synpunkter mottages tacksamt

GNATT //KLANGEN
 
Hur var det nu, skrev du inte
Huset ligger på en arrendetomt precis vid vattnet men saknar helt el/vatten/avlopp
Så vad du borde göra är att börja med att hitta lösningar på de här basala funktionerna.
Avlopp kan ju vara knepigt så nära en sjö, och kan bli dyrt.

Vatten och el får man inte gratis heller.
 
Väljer du att riva stugan för att sedan söka bygglov för en ny är det ingen självklarhet att du verkligen får bygglov med tanke på närheten till sjö och avloppsproblem mm. Länsstyrelserna har satt käppar i många hjul även om kommunerna har beviljat bygglov.....
 
Jag hade redan koll på de basala funktionerna när jag köpte huset.

Pris för att få in el till tomtgränsen har jag fått offert på från Eon på 27 625 kronor (inkl. moms)
Gällande bygglov så jag blev muntligen lovad på byggnadskontoret att det ska inte vara några problem att höja taket och bygga ut stugan enligt mina tankar.
Gällande avloppet så har jag även där muntligt besked att det ska inte vara några problem "om" jag i värsta fall måste lägga en tank, men tanken är att försöka göra en infiltrering för BDT-vattnet då jag ämnar ha separet el. liknande toalett. OK jag vet jag har en Gustavsberg inritad i toalettutrymmet, men det är bara för att visualisera

Ha en bra dag //KLANGEN
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.