Har läst många trådar, de flesta ett par år gamla och ändå inte bestämt mig.

Einhell TE-VC 2230 (1630) SA verkade uppfylla alla mina krav och närmast framstå som ett fynd så jag tänkte beställa en sån, men insåg att det går ju inte att köpa påsar eller filter nånstans!
Dessutom saknar den gasreglage..

Har kollat på Nilfisk Multi 30 T VSC INOX som verkar lite plastig och så har en del tyckt att den är ju sådär jämfört med en "riktig" dammsugare. Tittade även på en Attix 30 21 PC, som inte ens verkar ha avtappningskran?!

Det kan tilläggas att jag köpte nyligen en högtryckstvätt, en Kränzle 1152 TST som ju var 3 ggr dyrare än planera men oj vad jag skrattar åt plastiga fjanttvättar och njuter varje gång jag använder den nu!

Vore bra om det gick att hitta nåt som inte kostar 5000kr då jag ju EGENTLIGE bara ska suga upp lite allmänt damm, sågspån, plastspån, lite slipdamm och nån gång spola av och dammsuga rent golvet i garaget och tvätta bilklädseln.

Dock är det viktigt att HANTERINGEN av dammsugaren är lika bra som sugförmågan.

Tips?
Finns några bra tyska sidor att titta på?
 
Kärcher 5.600mp då? Fast den kanske är utgången. .

Har den till det du beskriver och är jättenöjd.
 
Kärchers modell heter MV6 nu...
Jag köpte en Nilfisk Aero 26-2L PC efter att ha haft samma funderingar som du i fråga om Einhell och Kärcher
 
Efter att ha gått igenom instruktionsböcker och specar på Kärcher MV6, Einhell 2230, Nilfisk-Alto Multi 30T VSC INOX, Aero26, Aero31, Attix 30PC, Attix 30XC bestämde jag mig för Kärchern.

Verkar inte skilja nåt särskilt alls vad gäller sugförmågan om man ska tro specar, om man inte går upp till rejäla grejer. Skillnaden verkar ligga i ljudnivå, hantering/smidighet/finesser, kvalitet och filtrering av luften.

+ för MV6 P Premium: Lätt att tömma tack vare handtaget, inget krav på separat våtfilter, tillbehören går att sätta direkt på slangen, det medföljer maskinanslutning. Kärcher har ett bra bilstädningspaket som är billigt i Tyskland, likaså grovsugningskit med 60 mm slang och en längre originalslang på 3,5m.

Upptäckte sen att 5.600 MP har starkare motor, mera vakuum och grovkittet ingår (sparar 500kr). Några på forumet var också skeptiska till suget i MV6 men många är nöjda med 5.600 MP.. Fan. Var får jag tag i en sån!?
 
Köp min? :D

Nej allvarligt finns den inte någonstans längre?
 
Visst, pris? :)
 
Nä, alltså jag behöver den nog själv.. men är det verkligen inte möjligt att hitta en som nån affär har kvar? Var de så populära under sin period alltså?
 
Du blir säkert nöjd....
Jag valde mellan MV6 och Aero´n...och mitt val föll på Aeron pga:

3,5m slang i ett stycke... MV6 behöver den extra verktygsslangen för att nå 3,2m
Mjukstart... kan inte Hitta info om det på MV6:an
Aeron är Dammklass L... hittar inte heller det på MV6
Sen blev jag nog påverkad av de som skrev och upplevde suget som sämre än på tex MP-modellen...
 
Varför skulle det inte finnas påsar? Om de säljer sugen så har de givetvis Einhell som leverantör, och kan då ta hem påsarna.
Jag köpte den maskin från Einhell du nämner, och är hittills mycket nöjd. Den funkar utmärkt ihop med slipmaskin från både Festool och Bosch, gör även mycket bra ifrån sig ihop med en DeWalt såg.
Påsar bad jag säljaren beställa hem och det var inga problem. Tog väl 2 veckor eller så och billigt var det.
 
Vet bara ingen här i Linköping som säljer påsar, och knappt online heller.

Hur som helst, efter att ha slitit mitt hår i två kvällar har det kokat ner till.
1. Kärcher MV 6 P Premium + grovsugningssats (60mm) + 3,5m Kärcher slang (ist för 2,2 org) + Bilvårdskit (slang, långt fogmunstycke, bilmunstycke, hårt borstmunstycke, mjukt borstmunstycke) + våtspraymunstycket från Kärcher SE 4002 + extra filter + extra påsar. 383,40 Euro.

2. Kärcher 5.600 MP + samma tillbehör, förutom grovsugningskitet som redan ingår. 366,53 Euro.

Det nya planfiltret ser mycket finare och mer praktiskt ut på MV 6 P, men om nu alla är så nöjda med 5.600 MP och det finns tveksamheter om nya "Ecomotorn" i MV6 så kanske det får bli 5.600 MP då..
 
martin43 skrev:
Vet bara ingen här i Linköping som säljer påsar, och knappt online heller.

Hur som helst, efter att ha slitit mitt hår i två kvällar har det kokat ner till.
1. Kärcher MV 6 P Premium + grovsugningssats (60mm) + 3,5m Kärcher slang (ist för 2,2 org) + Bilvårdskit (slang, långt fogmunstycke, bilmunstycke, hårt borstmunstycke, mjukt borstmunstycke) + våtspraymunstycket från Kärcher SE 4002 + extra filter + extra påsar. 383,40 Euro.
Testa mv6 innan jag köpte. Tyckte den va skit. Dåligt sug i den, sämre än einhells.
Bolist t.ex säljer einhell och kan således ta hem påsar.
 
Har hittat en hel del omdömen på tyska sidor. Många intygar plastigheten och den dåliga hållbarheten över tid på Kärcher. Sånt är rätt avtändande.

Har klämt på Nilfisk Aero som känns mer gedigen. Att den inte har avtappningskran verkar ju vara för att dels kan man hälla genom hålet för slangen och så finns ett handtag så att den blir en hink! Smart.

Aero 26-2L verkar vara en bra dammsugare med M-klassat filter och lite kraftigare motor!

Problemet med Nilfisk är tillbehören som kostar multum och det inte finns alla jag vill ha. Självklart har de inte 35 mm fäste heller. Får väl skaffa en extraslang och sätta på Kärcher-tillbehör...

Går det att koppla tillbehör direkt på slangen till Aero 26 2L utan att använda "böjen"?
 
Vet inte exakt vad du menar med 35mm fäste (se bild)
Ang "böjen" så kan man med verktygsadaptern som följer med och mäter 35mm utv trycka på div tillbehör...kanske inte optimalt, men det funkar....

DSC_0112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Tack!
35,25 mm. Och det på ett kaliberat (?) Mitutoyo. Det står att Kärchers prylar är 35 mm, men på tillbehören till Aero 26 står det 36 mm.
Skitsamma, nu har jag beställt en Nilfisk Alto Aero 26-2L PC. :)

Dock kommer jag ändå köpa bilvårdssatsen från Kärcher och framförallt deras munstycke från Kärcher SE 4002 så att jag kan göra så här:
[video=youtube;mmyVukUgBaA]http://www.youtube.com/watch?v=mmyVukUgBaA[/video]

Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
T
Angående Kärcher WD 5.600 MP så finns den att hitta på flera nätbutiker samt Ebay om man söker på www.idealo.de
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.