Jag har en del kablar i huset som jag är nyfiken på. En del vet man var de börjar och slutar, men långt ifrån alla.

Därför undrar jag nu om hur man gör om man vill mäta en kabel och identifiera början och slut? Finns någon sorts enkelt mätverktyg där man mäter/sätter fast något på ena ändan, går till en annan del av huset där man misstänker att kabeländan finns. Då man mäter/lägger an på rätt kabel så piper det till eller liknande. Hmm.. hänger ni med på beskrivningen?

Ett exempel är coax som till viss del är dragen i huset. Ändan på kabeln vet jag förstås var den är, men bar kabeln börjar kan vara på ett par ställen som jag vill mäta mig fram till.

Svaret är säkert självklart, men just nu kan jag inte komma på hur man ska göra...
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Tongenerator för att identifiera nätverks- och telekablar i stora härvor/installationer i plintar.

KrokodilklämmorRJ11-kontakt (passar även RJ45)Ton- och LED-indikering
 
Se till att bryta matningen till fastigheten, kontrollmät.
Kortslut fas och neutral (nolla) och "mät" i andra änden för att systematiskt reda ut vad som är vad.
Se till att göra detta systematiskt så att inga kortslutningar är kvar när du har mätt färdigt för dagen.
Hitta på ett eget sätt att märka kabeln, t.ex. med löpnummer. Märk i båda ändarna så blir det överskådligt.
 
probeb: Perfekt ,precis jag letade efter.

JOW: OM jag bryter matningen och kortsluter fas + nollan, vad är det jag ska få för värde menar du? Hänger inte med riktigt tyvärr.
 
Ja, inget värde.

Om du vet att du inte har någon last inkopplad och du vet att du bara har en kabel där fas och noll är ansluten så kan du mäta i matande änden för att se vilken kabel det är som du har kortslutit.

Tänk på att om du har en last inkopplad på en annan kabel och du kontrollerar med summer så kan du bli lurad.
Motståndet i lasten kan vara så lågt att summern piper på en annan kabel än den du kortslutit.
 
Ett enkelt universalinstrument löser problemet lätt.

Mät först spänningen i kabeln. Se till att det är Noll Volt med instrumentet inställt både på växelström (AC) och likström (DC). Försök inte mäta ström (Amperé, A) för det kan bli en djäkla smäll.

Använd sedan resistansmätning och mät motståndet i kabeln.

- En koaxialkabel som inte är ansluten i någon ände skall ha oändligt hög resistans.
- En koaxialkabel som är kortsluten i bortre änden skall ha en resistans runt 0,0-0,2 Ohm beroende på längden, mm.
- Visar mätning på en koax 50 Ohm eller 75 Ohm så finns det något inkopplat på kabeln. Typ en TV eller annan utrustning.

Genom att koppla in, ur eller kortsluta en kabel och sedan mäta på nytt kan man reda ut vilken kabel som går vart.

Var försiktig, som sagt. Mät spänningen först varje gång.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.