Hej

Finns det något liknande fogskum som tätar eventuella sprickor och som tål värme som en kakelugn ger ifrån sig? Har en gammal kakelugn, men någonstans från baksidan läcker det ut lite rök. Tänkte då att man kan ta fogskum och spruta in, men det tål väl inte värme så bra vad jag vet.

Finns det något som jag kan använda?? :surprised:
 
Använd inte moderna material till att "laga" en kakelugn. Det slutar bara med att du förstör den. Om den läcker är det antagligen dags att låta en kakelugnsmakare sätta om den. Det kostar en hel del och om du inte har råd nu så får du låta bli att elda tills du skrapat ihop pengarna. Om jag inte minns fel så ska man använda någon form av lerbuk till kakelugnar. Det är reversibelt. Dvs det går att montera isär kakelugnen utan att förstöra den för att sedan montera ihop den igen.
 
Mikael_L
Nej Nej Nej, spruta inte in fogskum, jag skulle tro att då måste du snart bygga upp huset igen istället för bara kakelugnen .... :surprised:

Jag har inget tips på något bra material som kan användas, men jag råder dig iaf att absolut inte använda något där det inte står att användningsområdet är just att täta rökgångar osv (dvs absolut brandsäkert).

Vi får väl se om någon annan har nåt tips, men Eld har antagligen rätt i vad som är mest riktigt att göra här. Tänk på att du dessutom därigenom höjer värdet på din kakelugn och hus/lägenhet!

Eld: Är det kalkbruk kanske, det brukar gå bra att få isär...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.