Hej
Min tanke är att ta upp ett hål, för en dörr, i en bärande vägg. Väggen är mellan huset och garaget (i källarplan). Garaget är vidbyggt huset vid ett senare tillfälle. Väggen är uppbyggd av betonghålsten ca 25 cm tjock. Huset är 1 plan med källare. Dörrhålet blir tvärs takstolar och mellanbjälklag. Huset har sadeltak med betongplattor. Från innergolvet i huset upp till undersida syllen(?) i mellanbjälklaget är det ca 2110 cm. En utbyggnad vilar också mot denna vägg. Se ritning:
20140702_151220.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga 1: Är det genomförbart med en dörr med modulmåttet 9x20? Dvs med en balk som är 100 mm hög.
Fråga 2: För att tillgodose kommunens tjänstemän angående en hållfasthetssberäkning för bygganmälan- går det att räkna baklänges, dvs att jämföra den befintliga väggens bärighet och ersätta det med en balk som klarar lika mycket? Känner inte för att lägga ut 5000 -10000 för en beräkning.
Fråga 3: I och med att garaget är tillbyggt vid ett senare tillfälle finns den gamla väggens "fot"i garaget. Går det att bila bort denna utan att riskera väggens hållfasthet. Någon kanske kan vara hygglig och förklara syftet med den? Garagets betonggolv verkar vara flytande mot övriga huset 20140702_143040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fråga 4: Vilka typer av ritningar behövs? En översiktsritning där källarplanet ses ovanifrån, samt från insida huset mot dörröppningen där avbäraren ritas in?

Har försökt få tag på en som kan räkna åt mig men tyvärr verkar alla tagit semester (inte jätteförvånande kanske men tråkigt för mig). Om det är forumets åsikt att någon måste räkna på det, vilka uppgifter behövs? Finns det någon på detta eminenta forumet som kan hjälpa mig med det?

Mycket tacksam för svar

/Andreas
 
1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi brukar beställa beräkningar, då man inte alltid har alla förutsättningar för att ta ett eget beslut då man river i bärande konstruktioner. Det man som oftast får göra är att överdimensionera om man är osäker, köper du tjänsten går man ner till den balk dim som klarar belastningen med säkerhets marginal.
för att överdimentionera behöver man ha referenser på tidigare och uppskatta detta mot dina förutsättningar,

du ska ha in en dörr 910 mm öppning, oftast inga problem, upplag var sida om dörr c:a 100 mm, dvs balk på 1100 mm.

antagligen fungerar detta med en IPE-balk 120. men det är inte hela sanningen då vi inte har belastningen, dvs upplagslängden på det bjälklaget som använder väggen som upplag. så vi kan kalkylera belastningen på väggen, har du en yta på 20 kvm som skall tas upp av väggen är det 200kg x 20 dvs 4 ton, dela detta på väggens längd som jag antar till 5 meter, då blir det strax under 1 ton per meter, vilken nedböjning har en IPE 120 vid 1 ton utspridd last samt klarar upplagen 500kg mer än tidigare? då jag inte är konstruktör så vet jag inte men har vid tidigare jobb sett att det kanske klarar sig med en 120 balk, men då väljer jag att överdimensionera så jag tar en IPE 160, inte för att jag hade gjort det men som hobby amatör kan man göra så.

Jag rekommenderar det inte samt kompletterar med lite frågor som du bör ha svar på annars ska du anlita något till att utföra detta. (risk för större skador än att spara 15 000 kr)
hur löser du infästningen vid upplagen?
klarar upplagen den nya lasten? inga sprickor eller dyl.
vet du hur du ska stämpa när du river för att inte orsaka sättningar i bjälklaget?
var du ska ställa stämpen för att ta ner lasten i golvet under så inte den orsakar sprickor?
undergjutning av upplagen eller mellan bjälklaget och balken?, expanderbetong eller vanlig?
höjd mellan balk och bjälklag för att få nytta av expanderbetongen,


gällande din klack under väggen är den ett fundament som fördelar lasten från väggen ut i marken och den kan man inte ta bort.
 
Du har rätt. Det är fel ställe att försöka spara pengar.

Tack för att du tog dig tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.