Mitt i stadskärnan (med gamla hus) i en småstad står bland bostadshusen ett gammalt brygghus. Husets ena gavel är ihopbyggt med grannens murade hus. Brygghuset är isolerat och beboligt med framdraget avlopp och vatten och har fram till sjuttilatet använts till tvätt och bastu. Det finns besiktad eldstad. På sjuttitalet användes delar av huset till kontor. För några år sedan klassades huset om till affärslokal med torghandel på innergården.

Blir det mycket krångel, och hur ska man gå till väga, med myndigheter (bygglov, brandskydd, allmänt tjafs) för att klassa om byggnaden till boendebyggnad?

Krävs det att man bygger brandvägg där huset är ihopbyggt med grannhuset, bara för att man ska börja bo där?

Inget exteriört ska ändras på byggnaden.
 
mopedhead skrev:
Blir det mycket krångel, och hur ska man gå till väga, med myndigheter (bygglov, brandskydd, allmänt tjafs) för att klassa om byggnaden till boendebyggnad?
Det bästa du kan göra är att ta ett snack med kommunen. ;)
 
jo, då får man ju helt klart svar;)

Grejen är att kommunen kan ställa till med massa pappers- och besiktningsprojekt som gör att jag inte kan bo där. Det blir för dyrt och för stort projekt just nu. Blandar jag inte in kommunen så kan jag bo där som laglös i något år, känna efter om det värt att satsa tiden och pengarna på huset.

Därför tänkte kolla runt lite om vilka krav som brukar ställas när man vill göra om lokal till bostad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.