Jag har en parabol uppsatt vid skorstenen på taket. Är det någon som har tips på hur jag ska göra med dragning av kablar. Det kommer bli en hel del kablar som måste in på vinden på något sätt och att borra hål för kablar genom taket känns inte helt rätt. Det handlar om upp till 8-10 kablar som ska in på vinden.

Hur brukar mar göra på bästa sätt? Är det bättre att dra kablarna längs/under nockpannorna och sedan in under takfoten?

Tacksam för tips på hur man kan få till en bra och snygg lösning. Jag vet iaf att jag inte är först med att göra en installation :)

Anledningen till att jag är skeptisk till att borra rakt genom taket är fö att tidigare satt en kabel genom taket och på träsidan på vinden såg man att trät börjat mörkna lite grann runt kabelgenomföringen = fukt. Går det vill jag gärna undvika det.
 
B
Skulle alla dagar i veckan dra det under nock och in under takfoten. Kanske skulle överväga att skicka ner det genom skorsten...
 
När jag lät en installatör montera parabolen så drog dom kablarna under takpannorna.
 
Jag har förvisso inte den mängden kablar men jag borrade hål i högt upp på taket och monterade ett bockat VP-rör som följer taklutningen c:a 20 cm neråt. Kabeln kommer sedan ut mellan två takpannor. Kletade på gott om underredsmassa runt hålet och en bra bit ner på VP-röret. Har hållt tätt än så länge.
 
goldfish1977 skrev:
Hur brukar mar göra på bästa sätt? Är det bättre att dra kablarna längs/under nockpannorna och sedan in under takfoten?
Gör så.

Börja med att gå nedåt på taket på ovansidan av den första pannan vid skorstenen, sedan en sväng uppåt under samma panna innan det bär iväg nedåt längs taket under pannorna. På det viset kommer det inte att rinna vatten längs kablarna.
 
Varför behöver du dra in så många kablar? Har du gamla boxar som inte fixar sat-cr, eller ska du smälla dit en multiswitch? Eller har du en herrejösses massa boxar så kanalerna via sat-cr inte räcker till?

Annars brukar jag dra ner kablaget under plåten som brukar sitta runt skorsten, gå ner en liten bit och göra en krök som mycke_nu skriver, och sedan gå upp igen och borra ner kablaget på "läsidan" utav skorsten, intill denna. Samt kleta en massa....:)
 
Redigerat:
Tack för alla tips!

mycke_nu: Tackar för tipset. Har läst om det tidigare, men bra med en påminnare.

[SKPG]Zamora: Jag funderar på att installera en multiswitch för att installera TV på 3-4 ställen i huset. Jag har tänkt att rikta in mig mot Sirius och Thor och om jag använder en multiswitch med Quattro LNB så kommer det i sig resultera i 8 i kablar till multiswitchen som jag har tänkt att ha på vinden. Frågan är dock hur länge man kommer köra med parabol nu när allt fler strömmande-tjänster börjar komma...

Att dra in kablaget under plåten kommer inte bli helt lätt. Min plåt sitter stenhårt och går inte riktigt att vinkla upp, men annars är ju "läsidan" (tolkar det som sidan mot marken?).

Så närmast till hand blir väl att dra en böj som beskrivs och dra kablaget under pannorna och sen in under takfoten. Har ni tips på hur man enklast drar under pannorna - är det helt enkelt att lyfta pannor och dra ner kabel eller tror ni det går med en dragfjäder eller liknande?

SAT-CR är jag inte helt insatt i mer än att, som jag tolkar det, så ska man kunna använda en kabel och splitta upp signalen. [SKPG]Zamora: tycker du man ska titta närmare på denna teknik/standard iställer för som jag är inne på: multiswitch?
 
Fördelen med Sat-cr är ju att det blir mindre kablar att dra, men i nuläget går det bara att använda 4 kanaler per huvud, dvs 4 boxar. En inspelningsbar använder 2 kanaler. Som du säger så splittar man kabeln på vägen, går även att sätta satuttag i serie då.
Nackdelen med detta är att jag TROR att det inte funkar med Diseqc då. Kan ha fel ang detta.
Fördelen med multiswitch är ju att även boxar som inte stödjer sat-cr (dreambox?) går att använda, samt att Diseqcproblemet är borta. Du får ju även med Terrest signal på ett lätt sätt om du vill ha de fria marksända kanalerna (Boxer) också.

Marksidan var ett bättre ord än läsidan :)
Kablarna får du ner på 10 min genom att lyfta plattorna. Svårt att beskriva arbetsgången bara....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.