Hej

Vi håller på att gjuta platta i vår tillbyggnad där det blir bland annat tvättstuga.
Jag funderar på hur man smartast drar avlopp. Ska avlopp till tvättmaskin, precis som diskmaskin dras bredvid maskinen?

Vi tänker göra så att maskinen blir mer eller mindre inbyggd.

Jag har förberett för att dra 70-avlopp som kommer upp ur golvet, men är det smartare med 50mm?

Dessutom funderar jag på rensningsmöjligheter, behövs det något särskilt? En del väljer att leda ihop med golvbrunn osv, jag vet inte riktigt om jag förstår poängen med det.

Sedan funderar jag på om det finns någon poäng med att dra upp avloppet i väggen och ta ut det lite högre upp. Fördel är väl att det är lättare att fuktspärra golvet kanske, men å andra sidan så blir det lite trixigare att göra väggen. Jag hade ändå tänkt bygga in allt med typ köksskåp och sockel. Komplettera gärna min tanke om jag är dum.

Tack
 
När jag byggde tvättstuga så drog jag upp 70mm till en golvbrunn, från golvbrunnen (ovanför vattenlåset) anslöt jag en 40mm ledning som går upp i väggen som mynnar ut bakom tvättmaskinen. Jag vet att dessa 40mm rör egentligen ska gjutas in, men så gjorde jag i alla fall och det har funkat klockrent i över ett år nu. Det finns golvbrunnar som är förberedda för att koppla på klenare rör från sidan. Min tvättmaskin är helt inbyggd med el/vatten/avlopp dolt, fast med avstängningsmöjligheter i närheten.
 
Intressant och kul att det blev bra!
Du har ingen bild att dela med dig av?

Men jag funderar på avloppet (och för den delen vattenkopplingarna), hanteras det bredvid eller bakom maskinen?
 
Jag håller på med något liknande, och jag har dragit ett 75mm fram till tvättstugan där jag delar av av det med ett grenrör så jag får 75 rakt fram till golvbrunnen och 50 åt sidan till tvätthon. Tvättmaskinen tänkte jag ansluta till tvätthons vattenlås, precis som man gör med en diskmaskin.
 
tobbew skrev:
Intressant och kul att det blev bra!
Du har ingen bild att dela med dig av?

Men jag funderar på avloppet (och för den delen vattenkopplingarna), hanteras det bredvid eller bakom maskinen?
Båda kopplas bakom maskinen och är helt dolt när maskinen står på plats.
Avloppet (som tyvärr inte syns på bilden, det sitter strax till vänster om vattenanslutningen som syns) funkar helt enkelt så att jag trär/trycker in tvättmaskinens flexibla avloppsslang i det 40mm avloppsrör som går in i väggen, ner i golvet och sedan bort till golvbrunnen.
Golvbrunnen syns inte heller på bilden men den sitter precis utanför bildens nedre högra hörn.
Bilden är från byggtiden.

blogger-image--1064090439.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbew
  • Laddar…
Hmm, jag som trodde att jag hade tänkt klart, men då har jag kanske tänkt fel...

Jag håller på att gjuta en platta utanför nuvarande badrum, där det ska bli tvättstuga. Ett rör sticker redan ut ur väggen, som kommer att gjutas in. Jag kommer också att bygga på befintlig vägg, så det finns möjlighet att grena av röret tidigt och bygga in röret.

Jag hade tänkt att göra tre grenar, en till golvbrunn, en till tvättbänk och en till tvättmaskinen och låta de två sista sticka upp ca 3-4 cm för att anslutas i rör som sticks ner. Dessa skulle då också vara några centimeter ut från väggen.

Men nu kanske det är dags att tänka om.

Golvbrunnen blir som den blir och jag kopplar inte in nånting i den. Däremot kanske jag då borde göra förgreningen inuti väggen och leda upp röret kanske 30-40 cm och sedan göra en böj ut genom väggen?

Alternativt två anslutningar genom väggen, en för tvättbänken och en för maskinen.

Jag såg den här, den verkar ju lämplig till tvättmaskinen.
http://www.purus.se/upload/Purus Sv...uktblad/Inomhusavlopp/PUM_tundish_SE_Mail.pdf

Jag behöver nämligen göra färdigt plattan för gjutning, ungefär imorgon! :)

Jag bifogar en bild, som egentligen är till för att visa helt andra saker, men den får duga.
I vänsterkanten ser man en blåaktig kasse från systembolaget, som täpper till mynningen på avloppsröret som kommer ur väggen. 2014-07-01 16.39.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag reglar på den väggen med en 70 regel, eller marginellt mer så går det ju att dra upp ett rör en bit i väggen. Det blir ju fortfarande ingjutet i plattan, men det kommer ju inte upp i just tvättstugans golv.
 
Redigerat:
tobbew skrev:
Golvbrunnen blir som den blir och jag kopplar inte in nånting i den.
Tänk bara på att du måste ha ett separat vattenlås på avloppet till tvättmaskinen om du inte kopplar den via en golvbrunn, annars finns det risk för att du får in avloppslukt.
 
Ja, men det löser sig vad jag förstår med den här spilltratten från purus, PUM, som den kallas.
 
Jag tror inte att det är bra att placera en spilltratt i ett underskåp. Om du t.ex tvättar i 60 grader kommer det bli mycket ånga som spånskivor och annat suger åt sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.