bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ska försöka hjälpa en bekant att reda ut en situation.

Staketet står i tomtgräns. Vedskjulet till vänster står mot staketet. Kojan till höger står ca 1.5 m från staketet.

Mina bekanta har inte tillfrågats om någon av dessa byggen. Kojan var kanske ok, men tillsammans blir det inte snyggt. Grannen har ju dessa byggen på sin baksida, som råkar vara mina bekantas framsida. Innan de pratar med grannen skulle de vilja veta vad som gäller.

Är det tillåtet att bygga såhär? Tacksam för input, och om någon till och med kan länka till myndighet eller liknande så är det full pott :)

Tack på förhand!
 
  • Gilla
moken
  • Laddar…
4,5 meter till tomtgräns är vad som gäller här. Ska man bygga närmare krävs grannens tillstånd.
 
  • Gilla
kjellinge och 6 till
  • Laddar…
Du får väl bygga vid tomtgräns om du frågar grannen om lov annars är det väl 4,5meter ifrån som gäller (tror jag).
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Ingen av byggnaderna är bygglovspliktiga så länge det inte finns fler byggnader på tomten, typ friggebod eller det nyare attefallshuset som gör att antalet bygglovsfria byggnader överskrids. Eller rättare sagt att antalet bygglovsfria kvadratmeter överskrids.

Däremot ska bygglovfria byggnader alltid placeras minst 4,5 meter från tomtgräns om inte annat blivit överenskommet med berörd granne.

Sen hur mycker man ska hårddra det hela är upp till var och en. Jag skulle personligen inte ha några problem med placeringen om jag var din bekant. Det är ju fortfarande grannens tomt. Reglerna om 4,5 meter är ett gammalt brandskyddskrav som numera används som argument av många grannar för slippa ha grannens byggnader så nära sin tomtgräns.

Önskad länk

http://www.boverket.se/Bygga--forvalta/Bygglov-och-anmalan/Nar-du-inte-behover-bygglov1/
 
  • Gilla
pabbie och 7 till
  • Laddar…
Hellre ett fint vedskjul än att en irriterad granne ställer upp en båt/ virkeshög/annat med en slarvigt uplagd pressening på.

Jag stör mig på det omålade staketet som inte matchar vedskjulet...
 
  • Gilla
TSkoogh och 8 till
  • Laddar…
De skymmer visserligen sikten, men det gör de väl även om de skulle stå 4,5 m från staketet.
 
  • Gilla
Sinclear och 2 till
  • Laddar…
Plantera ett träd mitt framför vedskjulet på egna tomten så slipper man se något av dessa byggen om två år.
 
  • Gilla
pabbie och 13 till
  • Laddar…
Åtminstånde kojan borde klassas som ett "lekredskap" och inte en byggnad. På samma sätt som en lekstuga. DVS placeringen borde vara tillåten utan att grannen tillfrågats.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 5 till
  • Laddar…
Det gäller väl inte alltid att komplementbyggnader skall placeras 4,5m från gräns. Vi har tex. 2m inom vårat område. För huvudbyggnad gäller dock 4,5m
 
  • Gilla
whatever och 2 till
  • Laddar…
Men för friggor gäller väl alltid 4,5, det kan nog inte detaljplan ändra på?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Själv tycker jag bara att det är konstigt att man bygger så nära tomtgränsen utan att ens fråga grannen? Hade det stått en hög häck eller ett träd där är det väl inte så farligt men med ett så lågt staket blir ju vedskjulet rätt "tydligt".

Eftersom jag blir irriterad på respektlösa grannar skulle jag i alla fall krävt att de flyttar vedskjulet 4,5 meter in på tomten.

/Krille
 
  • Gilla
Flomi och 11 till
  • Laddar…
Jag hade inte brytt mig.
Grannens har betalat sin tomt själv, vem är då jag att bestämma vad han ska göra.

När mina grannar har frågat om det är ok med friggebod och förråd nära tomtgräns har jag svarat på samma sätt.
 
  • Gilla
pabbie och 26 till
  • Laddar…
Eftersom det inte finns tak så är det väl inte en byggnad?
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Eftersom det inte finns tak så är det väl inte en byggnad?
Tja, då blir det väl ett plank istället ...?

Vilket definitivt är bygglovspliktigt om det är närmare tomtgräns än 4,5 meter.


Men mitt råd är att dina bekanta börjar med att fundera på hur viktigt detta är för dom. Börja inte härja om något förrän det är absolut säkert att det är ett problem som är svårt att leva med.
Ja så skulle jag själv åtminstone resonera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Slaget på tummen och 8 till
  • Laddar…
Den med vedskjulet retar sig på grannen med den dåligt skötta gräsmattan, därför byggde han ett vedförråd så han slipper se eländet.
Nej som det skrivits förut här på BH välj era strider, gör något fint på tomten som skymmer vedförrådet, men framförallt sluta häng upp er på vad grannar gör på sin sida gränsen. Om förrådet står där det stå eller 4,5 m längre in spelar ingen roll för retar man sig så gör man det även om det är längre in.
 
  • Gilla
Micjo och 12 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.