Hej!

Vi ställde denna fråga till boverket som vi trodde var experter på området. Boverket bad oss istället kolla med någon arkitekt till vår förvåning.
Anledningen till frågan som kan verka girig är att en bekant bor i ett område där det varit tvärnej att få bygga ut. Så dessa nya regler är som en skänk från ovan och då vill han inte missa en endaste kvdm.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Byggnadsarea_BYA.jpg

Om man tittar på bilden vi länkar till så är ju byggnadsarea "fotavtrycket" av ett hus, observera att de även räknar in den icke inbyggda furstukvisten.

Antag att ovan nämnda furstukvist är på 5 kvm.
Nu bygger man till 15 kvm som fästes utanpå furstukvisten.
Eftersom det verkar korkat att ha ett "öppet" utrymme mellan gammal byggnad och ny tillbyggnad, dvs furstukvisten, så bygger man in den oxå.
Vips så har man utökat sitt hus med 20 kvm istället för bara 15 kvm,

Tror ni detta är lagligt, eller hittar ni något som juridikmässigt säger att detta inte är ok.

Mvh
Fredrik
 
Nja, de flesta kommuner skulle nog, märk mitt ord "nog", kräva in ett bygglov om du t ex skulle vilja bygga in din farstukvist. Mina föräldrar bor i ett område där kommunen kräver bygglov för att ändra färg på fönsterbågarna. Kommunen skulle kunna hävda att del av huset får en väsentlig ändrad funktion t ex.

Om det sen ska vara en tillbyggnad så kan den väl knappast ligga mot farstukvisten? Då är det väl snarare en komplementsbyggnad med gemensam trappa som huvudbyggnaden? Då faller resonemanget att kunna bygga in farstukvisten i samband med utbyggnad. Farstukvisten blir i det fallet utbyggnaden.

Farstukvisten kan mycket väl även den vara bygglovsbefriad med tanke på att du ofta får bygga 12 kvm tak över entré eller altan, om det är gjort efter huvudbyggnaden uppfördes. Så om den byggs in blir den en del av utbyggnaden eftersom den tidigare inte var en del av den ursprungliga byggnaden.

Lite mycket svammel så här på kvällskvisten, men kontentan. Nej, jag tror inte, med betoning på tror, att de kan komma undan med planerna. Men som vanligt kan man antagligen komma undan med det på något sätt. Att kontakta en arkitekt med insyn i de lokala reglerna, samt att kolla upp vad som faktiskt ingår i tidigare bygglov mm är nog en bra idé.
 
...för en mycket bra utläggning av dit resonemang!
Nu när jag läst hur du resonerar så tycker jag det är tydligt att man inte kan göra som jag hoppades.
Mvh
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.