Hej!

Mitt 25 kvm sovrums linoluemgolv från 1979 behöver bytas ut. Under TROR jag att det är golvskivor med isoleringsskikt under som ligger på träkonstruktion på betongplatta.

Nu till dagens problem. Jag önskar ett ljust trägolv i detta rum, helst ett "lugnt" björkgolv, men det verkar som om det är helt ute!!! Även funderat på bambu, som jag tror ska vara miljövänligt.

När jag söker på nätet är det EK; EK; EK.

Tarkett Viva har lönn som ser snygg ut, men kvalitet på denna????

Om det finns ngn som har nåt tips??! Tacksam blir jag!
Helena
 
Titta på Byggmax' askgolv!

Har sett det nylagt hos en granne och det var mycket snyggt.
Ljust, och med väldigt lite "ådring". Tror att det var lite vitt i lacken.
 
Ask är vackert...
 
Jag har byggmax askpakett hemma och är riktigt nöjd. Här är en bild från minsta dotterns rum. Billigt är det också, tror den kostar ca 150kr/kvm nu.
attachment.php?attachmentid=92979&d=1379347607&thumb=1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Både jag och hustrun är trötta på ekparkett + vitt och spotlights, och ville ha något annat.
 
Vi har Viva lönn, den mattlackade. Ljusare än ek men inte lika ljus som ask Huset blev klar 2010 och det ser fortfarande bra ut. Det rör sig lite grand men inte så det stör. Möjligen har den mörknat lite. Den rekomenderas inte om du har golvärme enligt Tarkett, fast det missade jag när vi valde den.
 
Redigerat:
Jag röstar också för Ask. Tidlöst, lugnt, fin ådring. Finns från flera av de stora golvtillverkarna.
Mina föräldrar la in det för 25 år sedan och det är fortfarande jättefint. Blir inte lika gult som björk kan bli med tiden.

Jag är också så trött på ek…och tror du tröttnar på bambu.
 
Vi tänkte köra vitpigmenterade furugolv från siljan

http://www.siljan.com/755.php

f0838b2ebfc6440a474eabdc326bf31a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Och vi har precis lagt vitvaxat trägolv från Föllinge, men det kanske inte är ett massivt golv du är ute efter?

bild-11-e1404482876468-600x800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.