Är det inte öppet köp? Lämna tillbaka å plocka ut en ny :)
 
Mr_Smurf skrev:
Är det inte öppet köp? Lämna tillbaka å plocka ut en ny :)
Gäller inte om man brutit förpackningen... Men jag skulle fortfarande säga DOA...
 
Trist att det strular lite för er. Min har gått problemfritt sedan midsommar, 4 nätter i veckan.

Ang regnsensor så är klipparn byggd för att klippa även i regn. Så regnsensor är helt enkelt onödig.
 
erik_n skrev:
Trist att det strular lite för er. Min har gått problemfritt sedan midsommar, 4 nätter i veckan.

Ang regnsensor så är klipparn byggd för att klippa även i regn. Så regnsensor är helt enkelt onödig.
Problemet är om man har en väldigt "backig" tomt som vi har (inte många plana ytor då huset är byggt på en skogsdunge/kulle). Då är blöt gräs ett problem och jag kommer inte att kunna köra maskinen när det regnar/efter att det regnat. Så det får bli en manuell lösning där...
 
erik_n skrev:
Trist att det strular lite för er. Min har gått problemfritt sedan midsommar, 4 nätter i veckan.

Ang regnsensor så är klipparn byggd för att klippa även i regn. Så regnsensor är helt enkelt onödig.
Även de med regnsensor är byggda för att kunna klippa i regn vilket de också gör utmärkt. Men de blir mycket kladdiga av gräs och i vissa hörn eller trånga passager kan det bli lerigt om det blir för blött. Vill man undvika det har man ju möjlighet till en automatisk lösning så att den inte klipper då om man har regnsensor. Självklart går det bra med ett manuellt alternativ, bara man är hemma :rolleyes:
 
mace10 skrev:
Var sugen som tusan på en Landroid men då den var slut överallt (i alla fall till det billiga priset på Classe Oh) så valde jag att titta på andra alternativ. Läste om Clipper 1200 hos Rusta (som också denna började ta slut överallt) och tyckte den var brutalt ful. Faktiskt, så ful att jag valde att inte köpa den. Åkte till Jula för att kolla på deras variant av Clipper (eller G-force) och blev riktigt förvånad över hur snygg den faktiskt var. Så jag köpte en på plats.

Har meckat som tusan nu i några dagar, dragit mig själv i håret mer än en gång men igår verkar jag ha fått till det någorlunda. Två saker jag är missnöjd med, den saknar regnsensor (fick för mig att den hade det när jag köpte den. Blev mycket besviken när det visade sig att så inte var fallet) och att den stänger av klippningen varje gång den backar efter att ha stött på ett hinder eller gått mot tråden. Det sistnämnda är otroligt tidskrävande och har man ett par trånga ställen i trädgården så gör inte klipparen mer än att studsa fram och tillbaks som i ett flipperspel och klipper i princip ingenting då den stänger av klippningen hela tiden. Riktigt waste arbete där... Kanske något som går att göra åt detta som jag har missat?

Utöver ovanämnda såär jag faktiskt ganska nöjd med en klippare. Vill fortfarande tro att Landroiden är bättre men efter att ha läst lite i det forumet så verkar den också ha en hel del problem.

Får jag nu bara till kantklippningen (som jag inte riktigt tycker fungerar, när den väl börjar kanklippa så verkar roboten avvika efter en stund istället för att köra runt i hela tråden) så tror jag att jag kommer att bli riktigt nöjd. Har till och med för mig att Landroiden inte har kantklippning, eller? :)
I Clippertråden frågade jag om varför den stänger av klippningen hela tiden i den film som är utlagd men då ville ingen vidkännas att det var så utan det var bara vid start den gjorde så. Nu verifierar du att det faktiskt är så vilket ju innebär de nackdelar du nämner, vilka kanske inte är något större problem för de flesta dock.
Kantklippning finns på alla nya Landroider från i år. Man får dock starta den manuellt, dvs. man kan inte programmera den att köra kantklippning vid vissa tillfällen.
 
peternicklas
Goteborg skrev:
DOA? Hade den i 3 dagar prickfritt, och den klippte kanon bara det att displayen va kass tredje dagen. Jag ifrågasatte och ringde t.o.m. Kontoret för att kolla så det stämde att jag inte kunde få en ny istället, men eftersom det är julas egna märke så är det rutin att laga innan byte. Kass tycker jag men men det löser sig :) kanske ska ställa frågan till Jula om en vecka sådär om vem som ska klippa mitt nygödslade gräs?! De har ju min klippare så.... :)
DOA, står för Dead On Arrival. Den fungerar då inte när man packar uppden ur kartongen och provar den. Har den kör, om så bara en minut, så gäller inte DOA. Man kan aldrig neka 3 försök till åtgärd. Dock, om de har fösökt 3 gånger för samma fel så kan man reklamera den och få pengarna tillbaka. De är inte heller skyldiga till att låna ut någon reservklippare. Det snabbaste sättet att reklamera är att hävda att produkten inte uppfylle de tekniska kraven.
 
peternicklas skrev:
DOA, står för Dead On Arrival. Den fungerar då inte när man packar uppden ur kartongen och provar den. Har den kör, om så bara en minut, så gäller inte DOA. Man kan aldrig neka 3 försök till åtgärd. Dock, om de har fösökt 3 gånger för samma fel så kan man reklamera den och få pengarna tillbaka. De är inte heller skyldiga till att låna ut någon reservklippare. Det snabbaste sättet att reklamera är att hävda att produkten inte uppfylle de tekniska kraven.
Man kan hävda DOA ändå, bara att säga att maskinen aldrig fungerat 100%, uppackad eller ej. Har man haft den under en vecka och den inte fungerar så hade i alla fall jag sagt DOA och krävt pengarna tillbaks.
 
mace10 skrev:
Man kan hävda DOA ändå, bara att säga att maskinen aldrig fungerat 100%, uppackad eller ej. Har man haft den under en vecka och den inte fungerar så hade i alla fall jag sagt DOA och krävt pengarna tillbaks.
Okej, men någonstans känns det samtidigt fel, full i gräs och hävda att den är död. klart att företaget (i detta fall Jula) ska ha en chans eller tre på att laga produkten.

Har jag klarat mig utan robot de tre åren jag haft hus, klarar jag mig nog några veckor till :).
Bara den här dagen- innan-julafton känslan i magen som vill mättas med att ha den tillbaka. :)
 
MBygga skrev:
I Clippertråden frågade jag om varför den stänger av klippningen hela tiden i den film som är utlagd men då ville ingen vidkännas att det var så utan det var bara vid start den gjorde så. Nu verifierar du att det faktiskt är så vilket ju innebär de nackdelar du nämner, vilka kanske inte är något större problem för de flesta dock.
Kantklippning finns på alla nya Landroider från i år. Man får dock starta den manuellt, dvs. man kan inte programmera den att köra kantklippning vid vissa tillfällen.
Yes, visst är det så. Så fort den kommer på tråden, så stannar klipparen, backar - stänger av klippmotorn, svänger, kör en liten stund och startar därefter klippmotorn igen. Det finns gånger då den inte gör detta, men 95% av alla gånger den går mot tråden så gör klipparen så.
Dock så har jag haft den igång i två hela dagar på "riktigt" (alltså inget mer test) och den har banne mig klippt hela gräsmattan. Trodde verkligen inte den skulle göra detta på så kort tid, speciellt med tanke på att jag har en ganska komplex gräsmatta där det inte finns ett ställe som är rak. :)

Så vare sig klippmotorn stänger av sig eller inte, den klipper och gör sitt jobb. Och detta snabbare än jag kunde tro.
Jag är väldigt nöjd såhär långt, trots att jag var på väg tillbaks till Jula med klipparen då jag inte var nöjd från början.
 
mace10 skrev:
Yes, visst är det så. Så fort den kommer på tråden, så stannar klipparen, backar - stänger av klippmotorn, svänger, kör en liten stund och startar därefter klippmotorn igen. Det finns gånger då den inte gör detta, men 95% av alla gånger den går mot tråden så gör klipparen så.
Dock så har jag haft den igång i två hela dagar på "riktigt" (alltså inget mer test) och den har banne mig klippt hela gräsmattan. Trodde verkligen inte den skulle göra detta på så kort tid, speciellt med tanke på att jag har en ganska komplex gräsmatta där det inte finns ett ställe som är rak. :)

Så vare sig klippmotorn stänger av sig eller inte, den klipper och gör sitt jobb. Och detta snabbare än jag kunde tro.
Jag är väldigt nöjd såhär långt, trots att jag var på väg tillbaks till Jula med klipparen då jag inte var nöjd från början.
Skumt det där att den stänger av klippmotorn. Min gör det när den stöter i ett föremål, tex på ett ställe där jag dragit lite tight vid trallen så stöter den i kanten på trappen och stänger av klippmotorn. Men aldrig av att den vänder över slingan...
 
erik_n skrev:
Skumt det där att den stänger av klippmotorn. Min gör det när den stöter i ett föremål, tex på ett ställe där jag dragit lite tight vid trallen så stöter den i kanten på trappen och stänger av klippmotorn. Men aldrig av att den vänder över slingan...
Gör den inte? Fan... kanske är nåt skumt med min då? :O
Och du har en Jula maskin också va?

Appropå Jula maskin, heter den inte något speciellt? Eller är det bara "Robotklippare 1200 m²" som den heter enligt Julas beskrivning? :/
 
Goteborg skrev:
Okej, men någonstans känns det samtidigt fel, full i gräs och hävda att den är död. klart att företaget (i detta fall Jula) ska ha en chans eller tre på att laga produkten.

Har jag klarat mig utan robot de tre åren jag haft hus, klarar jag mig nog några veckor till :).
Bara den här dagen- innan-julafton känslan i magen som vill mättas med att ha den tillbaka. :)
Jo, det är väl det som skulle vara problemet, samvetet. Men jag tycker man får väga det mot ett jätteföretag som faktiskt inte förlorar några direkta summor på att ge dig en ny maskin direkt. Och att den är full i gräs behöver ändå inte betyda att den har fungerat 100% från start.
 
mace10 skrev:
Gör den inte? Fan... kanske är nåt skumt med min då? :O
Och du har en Jula maskin också va?

Appropå Jula maskin, heter den inte något speciellt? Eller är det bara "Robotklippare 1200 m²" som den heter enligt Julas beskrivning? :/
Möjligen då Meec Robotklippare 1200 m²
 
MBygga skrev:
Möjligen då Meec Robotklippare 1200 m²
Fantasifullt namn. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.