Har för avsikt att bygga en trappa av marksten inom det närmaste. Vid beräkningar enligt klassisk rytm vid trappbygge faller aktuella mått utanför denna ram då jag är styrd av befintlig betongramp där trappen skall vara. Själva betongrampen är ej solid varav rampen kommer att grävas ur och fungera som sidomurar till kommande trapp. Längden på rampen är 2800 mm och höjden är 675 mm. Enklaste fördelningen är således 675/4=168,7 mm (höjd sättsteg) samt 2800/4=700 mm (längd plansteg).

Dessa mått kommer således ej att följa den klassiska rytmen, frågan är om jag kan bygga denna trappa och om den likväl kan vara behaglig att gå på, eller om man kan justera fördelningen på plan och sättsteg på annat sätt?

Har någon erfarenhet/vetskap om dessa byggen?
 
Höjden på stegen är "normala" men djupet blir att de flesta måste ta 2 steg på varje plansteg. (Inget problem)
Vi har samma djup på halva trappen (3 plansteg) och sedan ytterligare 3 plansteg med djupet 300 mm.
Mina farhågor om att det skulle bli problem med att skifta djupet på planstegen var obefogade. (y)
 
Ok, som jag misstänkte. Svårigheten i dessa projekt vad avser förhållande sätt-/plansteg är att det är svårt att prova stegen innan färdigställandet. Tack för feedbacken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.