Eriksgatan
Det lär inte gå fortare per investerad krona om man har en ojämn belastning på flera orter där en del har kö och andra inte, jämfört att ha de utbildade teknikerna på ett ställe. Inte så länge transporttiden kan ske "över natten". Vi har ju sett här i tråden att Bosch Danmark (när de inte har kö) har kunnat reparera klippare på 3 dagar inklusive transport tur och retur. En sak som drar upp tiden några dagar är ifall leveransen skall gå med ordinarie Bosch-leverans mot om detaljisten beställer fram en särskild frakt för din klippare. Till större byggvaruhus har de ordinarie Boschleverans oftare än till små järnhandlare.
 
Redigerat:
Jag tänkte mig mer att man åker till sin serviceverkstad, de reparerar den när man är där eller dagen efter. Sen behöver ju inte serviceverkstäderna syssla enbart med Bosch´s robotgräsklippare; belastningen är ju inte lika hög hela tiden. Alternativet att man kan åka in till sin serviceverkstad och få klipparen "utdömd" och få en ny direkt. Därefter tar serviceverkstaden hand om de utdömda tillsammans med Danska supporten.
 
Eriksgatan skrev:
... ... Din nya var ju tillverkad i januari 2014. Har du kunnat se ifall den här som nu felade även har de två svarta dämpningsstängerna utanför "klipptunneln"?
Jag kan inte se något som inte fanns på de gamla klipparna. Jag har t.o.m. letat runt på gräsmattorna för att se om något lossnat eftersom passformen var så mycket tightare som ny. Jag ser heller inga rester efter skumgummi tätningar eller liknande. Det första jag gjorde då var nämligen att lyfta på ratten och försöka rubba motorinfästningen på olika klipphöjder men den var helt fri från glapp då (därav mitt glädjefnatt den gången).
 
freves skrev:
Jag har noterat att Bosch på sin hemsida anger ett artikelnummer 06008A2100 för Indego 10. De maskiner jag har kollat på i fysiska butiker, och de flesta man ser på webbutiker heter 06008A2000. Har även sett att maskiner producerade 2014-01 har ett artikelnr 06008A2000 (såg det på en maskin på Jula för 9999kr (medlemspris)). Gissar att det rör sig om en ny utgåva från bosch, men är det någon som vet vad som är nytt?
Den min far köpte på Jula var tillverkad 2014-04
 
hanse1 skrev:
Den min far köpte på Jula var tillverkad 2014-04
Vad står det för artikelnr på baksidan av den tro?
 
freves skrev:
Vad står det för artikelnr på baksidan av den tro?
Återkommer.
 
Har någon annars vässt sina knivar eller bytt ut dom? Våra börjar se lite ovassa och hackiga ut. Borde man vässa dom lite eller kanske byta ut dom varje år? Gräset torde ju se bättre ut om det klipps av med vassa knivar.
 
chakie skrev:
Har någon annars vässt sina knivar eller bytt ut dom? Våra börjar se lite ovassa och hackiga ut. Borde man vässa dom lite eller kanske byta ut dom varje år? Gräset torde ju se bättre ut om det klipps av med vassa knivar.
Det bästa är att köpa ett set nya knivar och sedan slipa och byta dom varannan vecka. Slipa lite lätt med fil funkar klockrent.
 
  • Gilla
WALL-E och 1 till
  • Laddar…
Det ska väl nu finnas fabriksslipade 26R knivar om jag förstått rätt.
 
Aha, då ska jag kolla med min återförsäljare i så fall. Dom är ganska clueless, men om man får dom att ta kontakt med Bosch ordnar det sig säkert.
 
F1Alex skrev:
Det bästa är att köpa ett set nya knivar och sedan slipa och byta dom varannan vecka. Slipa lite lätt med fil funkar klockrent.
Jag kör samma princip. En extra omgång knivar. Fila dem vassa och byt varannan vecka ungefär. Klippresultatet blir strålande. En extra uppsättning är nästan nödvändigt. Provade först med att skruva loss, göra rent, fila och montera tillbaka. Möh. .- urtrist. Nej, med en omgång rena, blanka och vassa knivar redo så tar det ett par minuter att byta.
 
  • Gilla
F1Alex
  • Laddar…
Har ni märkt att ovassa knivar skulle klippa sämre? Jag tycker gräset ser lite risigare ut i år. Det ser inte klippt ut utan som om det vore avslitet.
 
Exakt. När gräset slås av i stället för att skäras av blir toppen av gräset skadat och blir brunt. Jag röstar för att knivarna skall vara rakbladsvassa.
 
Exakt, grästopparna är lite bruna nu.
 
Eriksgatan
Den som följt den här tråden från första året minns diskussionen där Bosch ivrigt försvarade att de tillhandahöll maskiner med slöa knivar som "slog av" gräset istället för att skära av det, vilket också ökar klippmotståndet och därmed minskar klipptiden per laddning. Men varför detta skulle vara bättre än vassa knivar lyckades vi aldrig få någon på Bosch att trovärdigt förklara. Bosch använder ju den tekniken på sina grästrimmers med röda plastknivar, men det gräs man slår med dem vill man ju ändå inte skall må bra och rakblad på en sladdlös grästrimmer blir nog ett alltför otäckt handvapen för att någonsin bli godkänt...

De som nu köper Indegos tillverkade 2014 kan konstatera att Bosch har gjort en helomvändning och numera levererar skarpslipade knivar monterade på alla Indegos... :rolleyes:
Så mycket för de gamla argumenten, så slipa på bara.
 
  • Gilla
MeanMike och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.