Hej!

Håller på och målar min blivande fasad med Ottosons linoljeförg.
Min tågordning:

Grundning med 70% rå linolja och 30% färg som består av 1 del grågrön och två delar vit titan zink.
Första lagret med 100% linoljefärg (1 del grågrön 2 delar vit titan zink).
Tredje lagret ej målat än, väntar på att snickarna skall få upp panelen.

Nu efter att ha målat nästan 2 kilometer panel (puhhh) Har jag provat att måla sista lagret på några plankor för att se slutresultat, och till min fasa blir det kraftiga färgskiftningar kring kvistar och ibland även på andra ställen.

Borde jag ha förseglat fasaden med shellack? Eller vad kan jag ha gjort för fel?
 
Hej! Jag har med framgång schellackat ovanpå linoljefärg och hört av andra att det ska funka bra, så mitt råd är att stryka på shellack nu innnan slutstrykningen.
 
  • Gilla
utbyggarna
  • Laddar…
Jo det får väl bli till att göra det, men börjar bli något trött på att måla nu, men shellackning kanske ger lite variation ;)
 
Ja du hade ju några meter att gå över. Jag är nyfiken på grundningen, är det Ottosons rekommendation att blanda med rå linolja?

Jag kan nämna att jag också har målat (om) mitt hus med en grågrön nyans med färg från Ottosons. De bröt den efter ett färgprov jag gav dem så jag har inte exakt koll på vad det är för pigment. Den täckte otroligt bra så det räckte med att stryka bara en gång och själva färgen var inte alls dyr.
 
Jag brukar också använda rå linolja med färgen till grundning.
 
Jodå, jag har kört på ottosons rekomentation 70 % rå linolja resten färg till grundningen, träet sög rätt bra, så eventuellt har jag målat för tunnt, blev inte de 3-4 dagars torktid som det talas om, om man nu kan måla för tunnt med linoljefärg. Nu på slutet har jag målat grundningen lite flödigare, så det blir intressant om färgskiftningarna blir mindre.
 
Glömde att nämna att fasaden är hyvlad gran om det kan spela någon roll
 
3-4 dagar har jag aldrig väntat med ottossons. Max 2 dygn i värsta fall. Har målat allt möjligt både ute och inne. Står du ute så torkat det fört om vädret är gynnsamt.
 
Det bästa måste vara att prata med Ottossons om du har några funderingar gällande färgskiftningar.
 
Kan man verkligen använda shellack utomhus?
 
Intressant, vi funderar också på att måla med Ottossons linoljefärg fast inne.

Shellack har vi beställt från Gysinge.

Jag har en stor luftavfuktare, kan det påskynda torkningen tro? Tänkte stå på den oinredda ovanvåningen. Måste bara vänta tills de blåst in isoleringen. Inte helt lyckat att ha halvtorra lister när det görs.
 
Det är bara när man målar med Ottossons blandad med linolja och utomhus som man ska vänta så länge och det är för att oljan verkligen ska tränga in i virket.

Schellack använder man vanligtvis inte utomhus, bara inne. Vi har målat exakt som du efter Ottossons rekommendationer men med annan kulör och vi har inga färgskiftningar där vi strukit 3 gånger men där det bara är struket 2 har vi. Jag tror att du har så ljus kulör att det kan krävas ytterligare en strykning men ge dig inte på att måla tjockare för att spara in tid för det blir inte bra. Man kan inte måla linoljefärg för tunt!

När man målar inomhus ska man inte ha olja i färgen, då målar man antingen med bara ren färg eller späder den med balsamterpentin. Jag målar ospätt för luktens skull.
 
PAF skrev:
Intressant, vi funderar också på att måla med Ottossons linoljefärg fast inne.

Shellack har vi beställt från Gysinge.

Jag har en stor luftavfuktare, kan det påskynda torkningen tro? Tänkte stå på den oinredda ovanvåningen. Måste bara vänta tills de blåst in isoleringen. Inte helt lyckat att ha halvtorra lister när det görs.
Om du målar inomhus i normal rumstemperatur eller ute nu under sommarhalvåret torkar ofta färgen tills dagen efter. Tänk på att stryka tunt så är torktiden inget problem.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
krilon skrev:
Hej! Jag har med framgång schellackat ovanpå linoljefärg och hört av andra att det ska funka bra, så mitt råd är att stryka på shellack nu innnan slutstrykningen.
Ja när jag tänker efter så är det ju bara inomhus jag har erfarenhet av, så lita inte på det där. Det är väl bäst att höra med Ottosons vad de säger om kvistar. Undrar hur man gjorde förr?

Varför ska man ha terpentin och inte linolja när man späder färgen inomhus? Jag har av två erfarna (traditionella) målare fått rådet att blanda i linolja och inget annat om underlaget suger, och att man inte bör använda någon "standard" procentsats för första strykningen. De har också båda klagat på att en del tillverkare har för mycket olja i färgen vilket gör den oduglig till icke-sugande underlag typ metall.

Min erfarenhet av torktid är att det beror mycket på vilka pigment som är i färgen.
 
  • Gilla
PAF
  • Laddar…
Ja torktiden upplever jag också är olika beroende på pigment. De riktigt kraftiga pigmenten torkar snabbast.

Man kan ha i olja inomhus också men jag anser inte att det behövs för inomhus behövs det inte att oljan impregnerar underlaget. Jag målar som sagt helt ospätt inomhus och det fungerar jättebra och torkar fort.

Jag målar med antingen Ottossons eller Enetorpets linoljefärg numera och båda dem är pigmenttunga och fäster på alla underlag utan problem. Det skiljer mycket mellan olika tillverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.