M
Lugnt cruisande på 70-väg, öppna fält runt vägen, knappt någon trafik.

Just då, under loppet av ett par sekunder händer det. Kan minnas hur jag någon millisekund innan det smäller registrerar ett rådjurshuvud precis vid vänster framlykta. BOFF! Jag bromsar och den mötande i bil som måste ha sett hela alltet möter mig precis när jag bromsar för glatta livet och koncentrerar mig på att hålla rak kurs och samtidigt stanna så snabbt som möjligt.

rådjuret.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En rådjurshane, stendöd. :( Bättre än en hona med ungar, och bättre än halvdöd stapplandes iväg. Men ändå... Den kastades av smällen tillbaka ut i diket den kom ifrån. Jag körde inte mer än 70 men den lyckades pricka strålkastaren perfekt med sitt huvud.




Bilen?

DSC00007BW.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Näe, bara halvförsäkring. :( Såatteee....

Jag ska aldrig mer säga att det bara är att se sig för ordentligt när man kör. Här hade jag öppna fält runt, visseligen metern lägre än vägen, men ändå. Blixtsnabbt. Nu vet jag det också. My first.
 
Läskigt. Tur att det gick bra iaf.

Ang försäkringsbiten bör det väl gå på Bambis försäkring. Det var ju ändå den som körde ut framför dig?
 
M
Jag ringde försäkringsbolaget för att skadeanmäla men de tar bara emot skadeanmälningar på vardagar :x

Alla jag pratat med säger att man måste ha helförsäkring eller vilt-tillägg eller dyl.
 
kontorsråttan
Redigerat:
M
Ja jo jag blev också varse om detta när jag sökte runt lite. Att vara med i den föreningen verkar som en no-brainer när man bor på landsbygden. Varför har ingen sagt det till mig innan?
 
Nej, det är verkligen inget roligt. De kommer ut så kvickt från skogskanten så man har knappt nån möjlighet att hinna stanna. Jag råkade köra på ett rådjur för ett par år sedan. Det var mitt i natten, och det är omständligt med att ringa polis etc. Som tur var för mig så blev det inte ens ett märke på bilen, så jag slapp i alla fall krångel med försäkringsbolaget.
 
M
Som tur var kunde jag prata med markägaren direkt, polisanmälan gick fort och jag har redan bänt ur bucklorna till "funktionellt men fortfarande skitfult", beställt strålkastare och blinkers... Jag struntar nog i försäkringsbolaget. Turligt nog var det inget vitalt i motorrummet som tog stryk så när som på att kylaren hoppat ur ett fäste, bara att klämma tillbaks, Strålkastare, blinkers och strålkastarspolningen är dock mos. Samt huv och framskärm. Någon som har huv och framskärm till en citroen berlingo eller peugeot partner 96-01 ?
 
Man hinner inte, de dyker upp från ingenstans. Tre rådjur, två harar och en måsjävel än så länge. Har varit ytterst nära att ta både grävlingar och älgar men missat än så länge. Livet på landet är underbart. ;)
 
tullemannen skrev:
[länk]
Hahaha hur i helvete fick den människan körkort?!? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.