Någon som vet om den normala 2 cm spalten innanför en tegelfasad behövs för någon anledning. Om man har ett trähus så behövs den för att hålla träkonstruktionen torr men det behövs inte i ett stenhus.
Jag funderar antingen på att sätta igen spalten i nederkant dvs man får en 2 cm spalt som inte är ventilerad eller fylla utrymmet med någon isolering. Vilket är bäst?
Vad får man för extra isolering av en sån spalt?

Bruket i tegelvägg kan antingen vara av normal typ som läcker igenom en del vatten vid regn eller med ett bruk som inte släpper igenom så mycket regnvatten. Vilket är bäst? Jag använder helst det täta bruket..
 
Rent praktiskt vid murningen så blir det några cm mellanrum då muraren tar sten och lägger den på plats.
Fingrarna måste helt enkelt få plats ;)

Tegel är inget 100% vattentät material. Vid mycket nederbörd blir till sist stenen så mättad av vatten att vattendroppar/fukt kommer att rinna på insidan av teglet.
Därför är det viktigt med luftspalten och en uppvikt papp mot innervägg och under första tegelskiftet annars är det risk för att fukten vandrar vidare till innerväggen.

Dessutom skall ca var 5:e stötfog på 1:a och 2:a tegelskiftet vara öppna så vattenöverskott kan komma ut och en viss ventilation komma till stånd. Dessa stötfogar fylles med fördel med insektsnät för att förhindra getingar mm. att etablera sig innanför tegelmuren.
 
roland53 skrev:
Rent praktiskt vid murningen så blir det några cm mellanrum då muraren tar sten och lägger den på plats.
Fingrarna måste helt enkelt få plats ;)

Tegel är inget 100% vattentät material. Vid mycket nederbörd blir till sist stenen så mättad av vatten att vattendroppar/fukt kommer att rinna på insidan av teglet.
Därför är det viktigt med luftspalten och en uppvikt papp mot innervägg och under första tegelskiftet annars är det risk för att fukten vandrar vidare till innerväggen.

Dessutom skall ca var 5:e stötfog på 1:a och 2:a tegelskiftet vara öppna så vattenöverskott kan komma ut och en viss ventilation komma till stånd. Dessa stötfogar fylles med fördel med insektsnät för att förhindra getingar mm. att etablera sig innanför tegelmuren.
Utmärkt svar för trähus med tegelfasad men jag anser att det är tveksamt på en stenhusfasad (i mitt fall isoleca) som inte är fuktkänsligt.
Jag vill dels använda ett tätare bruk och dels slippa öppna stötfogar.
Har vi fler åsikter om detta på forumet?
 
Hålta skrev:
Utmärkt svar för trähus med tegelfasad men jag anser att det är tveksamt på en stenhusfasad (i mitt fall isoleca) som inte är fuktkänsligt.
Jag vill dels använda ett tätare bruk och dels slippa öppna stötfogar.
Har vi fler åsikter om detta på forumet?
Kan du utveckla det mer. :confused:
Vad får dig att tro att mitt svar gäller endast trähus.?
Även om du har bottenplatta i betong och innerväggar i stenmaterial så innebär det inte att det är helt vattentätt.
Även om materialet inte är organiskt med möjliga mögelproblem så vandrar fukt även i "sten" material.
 
Jag anser att det är en skillnad mellan tegelfasad på sten resp trähus och att ventilationsbehovet är olika. Vatten måste ut det är helt klart men mängden ventilation och dess utformning borde vara annorlunda.
Jag skulle också vilja ha synpunkter på de olika fogbrukens täthet och ev nackdel med ett tätare figmatrial. Skillnaden i vattenmängd som passerar fasaden vid slagenregn är en faktor 10!
 
Vårt hus är ursprungligen putsat, men på 70-talet tilläggsisolerade man och satte tegel. Tyvärr så lämnades ingen fuktspalt, den blev igensatt med murbruk. Vid en lång regnperiod 2006 så blev det så att tegelstenarna blev mättade med vatten och det började läcka in genom troligtvis en spricka i innerväggen i källaren. Så jag fogade om hela väggen och har även impregnerat den samt där det varit möjligt öppnat upp i underkant av fasaden för att vatten skall rinna ut. Så jag är absolut förespråkare för ventilation. Sprickor kan uppstå i väggen innanför och då kan det rinna in och bli fuktskador.
 
Ok, men i grunden har du trähus, eller?
På Lecastenen ligger det ett bruk som går under namnet rödgrund samt i mitten av stenen en Eps skicka på150 mm
 
Hålta skrev:
På Lecastenen ligger det ett bruk som går under namnet rödgrund samt i mitten av stenen en Eps skicka på150 mm
Ja, men vad står lecastenen på? Betongplatta?
 
Även om mikaelbe:s innerväggar är i trä så är det ett källarhus. Väggarna i källaren är knappast av trä som framgår då han anger att han putsat väggarna.

Eventuell fukt via tegelfasaden går rakt ner i källarväggen om man inte har en papp som fångar upp fukten.

Jag har t.om exempel på ivriga murare som när dom putsat grunden, skurit av pappen under teglet "för det är fult när den sticker fram".
Då putsar dom ett tätt lager cement utanpå pappkanten ända upp till understa tegelskiftet. Då kommer fukt från teglet visserligen att fångas upp av pappen men hindras att komma ut pga sockelputsen.
Då kommer fukten att ledas direkt ner i källarväggen innanför sockelputsen
 
Ja, på en plåt (som har med avrinning att göra) på betongplatta.
 
Hålta skrev:
Ja, på en plåt (som har med avrinning att göra) på betongplatta.
Känns lite overkill att ha en avrinningsplåt för en innervägg, men vad får dig att tro att det är bra med avrinnigsplåt (eller papp) för en innervägg men inte nödvändigt för ytterväggen ?
 
roland53 skrev:
Känns lite overkill att ha en avrinningsplåt för en innervägg, men vad får dig att tro att det är bra med avrinnigsplåt (eller papp) för en innervägg men inte nödvändigt för ytterväggen ?
Det är för tegelväggen dvs ytterväggar.
Innerväggar står på papp
 
Ok, om du nu har en plåt (är ju ett alternativ till papp) som tegelväggen skall stå på, är den uppvikt mot utsidan av innerväggen?
Vad för funktion hade du tänkt att denna plåt skulle ha om du inte avser att ha en luftspalt mellan inner- och yttervägg?

Oavsett om du använder mer eller mindre tät fogbruk så kommer det att förr eller senare uppstå mikroskopiska sprickor lite här och där + att själva teglet tar till sig fukt vid ogynnsam väderlek.

OM du inte har ett mellanrum mellan inner- och yttervägg kommer fukten att vandra in i innerväggen långt innan den når plåten i nederkant.

Det kommer inte att hända varje dag och alltid utan närmast när höstrusk och vindar slår regnet mot väggen under en längre tid.

Det finns massor av gamla hus som inte har öppna stötfogar och dom fungerar. De är då oftast murade med två halvstensmurar med en rejäl luftspalt emellan.

Men det finns en anledning att man numera har öppna stötfogar i nedersta skiften.

Om du fyller "luftspalten" med isolering (pratar vi 2 cm så det en usel isolering) och denna ligger dikt an mot ytterväggen blir den våt. Våt isolering har ingen bra isoleringsförmåga.
 
roland53 skrev:
Ok, om du nu har en plåt (är ju ett alternativ till papp) som tegelväggen skall stå på, är den uppvikt mot utsidan av innerväggen?
Vad för funktion hade du tänkt att denna plåt skulle ha om du inte avser att ha en luftspalt mellan inner- och yttervägg?

Oavsett om du använder mer eller mindre tät fogbruk så kommer det att förr eller senare uppstå mikroskopiska sprickor lite här och där + att själva teglet tar till sig fukt vid ogynnsam väderlek.

OM du inte har ett mellanrum mellan inner- och yttervägg kommer fukten att vandra in i innerväggen långt innan den når plåten i nederkant.

Det kommer inte att hända varje dag och alltid utan närmast när höstrusk och vindar slår regnet mot väggen under en längre tid.

Det finns massor av gamla hus som inte har öppna stötfogar och dom fungerar. De är då oftast murade med två halvstensmurar med en rejäl luftspalt emellan.

Men det finns en anledning att man numera har öppna stötfogar i nedersta skiften.

Om du fyller "luftspalten" med isolering (pratar vi 2 cm så det en usel isolering) och denna ligger dikt an mot ytterväggen blir den våt. Våt isolering har ingen bra isoleringsförmåga.
Ok, jag förstår din uppfattning även om jag inte delar den eller tror att den helt sann. Nu hoppas jag på att få lite andra ider om detta ( för övrigt finns det isolering som klarar passivhusnormen på 60 mm så 20 mm av den är signifikant påverkan och den blir inte blöt som ullisoleringar)
 
Och denna isolering "andas" ?
Annars bygger du in något i en stenvägg (som andas) som motverkar stenväggens egenskaper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.