Återigen ett ämne om bärande vägg :)

Har en innervägg i ett garage som jag vill riva, för att frigöra yta för en arbetsbänk.
Jag vill bara riva upp till rummets innertak, så jag ska inte riva hela väggen.

Det är en vägg som går längs med garagets hela ena sida, med tre dörrar (kontorsrum, pannrum, toalett). Tjockleken är 14 cm, ytterväggarna är 28cm.
Djupet på rummet är 90 cm, så det är inte speciellt långt till en bastant yttervägg.
Det är högt i tak i hela garaget, en fyrkantig byggnad (efterhand tillbyggd med en mindre, lägre del), byggt 1958.

Takstolarna går längs med väggen jag vill riva, jag tror att en ligger där väggen går men ser inte ut att vara annorlunda mot de andra takstolarna som håller uppe taket utan stöd inifrån garaget.

Kan jag riva den rödmarkerade delen utan att vara orolig?
I dagsläget används rummet som förråd, och då får jag en anledning till att kasta massa skit.
Dessutom finns det inget bra, naturligt ställe att ha en arbetsbänk i ett fyrkantigt garage, här får jag en liten alkov där jag kan ha en bänk och eventuellt en soffa.

DSC_0167.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0168.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0169.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0171.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0172.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den borde inte vara bärande då den löper i samma riktning som takstolarna, men väggen är väll murad så du måste endå in med ett stöd för att inte stenarna ska trilla lös o då hade jag monterat in en hea160 balk med upplag till höger i bild och pelare till vänster i bild. Då har du hängsle och livrem samt att kostnaden är minimal
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.