Jag håller på och bygger ett växthus i lösvirke och glas. Måtten är 6x4 m och höjden är 4 m. Takvinkel är 45 grader. Grunden är redan lagd med en betongsula och två lager lecasten. Ovanpå lecastenen skall jag mura en tegelmur på 50 cm. På tegelmuren lägger jag en syll 45x120 mm och på syllen reser jag reglar av samma dimension, ca: 1500 mm och överst ett hammarband också 45x120 mm. På hammarbandet lägger jag takstolar också byggda av 45x120 mm. Cc-mått på takstolar och reglar är ca: 800 mm. Glasrutorna är 6 mm tjocka och vanligt standardglas. Jag tänker använda samma typ av glas i både väggar och tak.

Min fråga är hur jag säkrar konstruktionen från att vika sig? Jag vill inte gärna använda diagonala snedsträvor. Kan jag lita på att glasrutorna kan vara en del av konstruktionen som stadgar upp bygget?
Räcker det att använda hålplattor eller vinkelbeslag för att fästa reglarna i syll och hammarband eller räcker det tom. att skråspika reglarna?
 
Välkommen till forumet :)
Inga snedsträvor säger du, men en tunn rostfri wire då? Den syns ju inte så mycket (som jag antar är problemet med snedsträvor, jag skulle inte heller vilja ha några).
Annars kanske trianglar på ett par decimeter i vägghörnen på alla väggarna kan vara ett alternativ?
Obs. Slänger bara ur mig några ogenomtänkta snabba tankar, om det räcker hållfasthetsmässigt vet jag inte.
 
Jag körde med plattjärn som jag målade. De fungerar som snedsträvor för att säkra gavlarna. Med dessa så blev växthuset mycket stabilare. Jag har även satt hanbjälkar för att stabilisera tak.
 
Hur har du monterat plattjärnen?
 
Plattjärnen är ca 4x20-25 mm och jag har två st i varje hörn. De är galvade men målade svarta och gör en enorm skillnad i stabilitet. Vårt växthus står helt öppet ute på slätten och överlevde båda stormarna förra året.
 
Det låter ju bra. Har du monterat plattjärnen som snedsträvor och fäst dem diagonalt i syll och hammarband?
 
De går från nocken och snett ner till hörnen på gavlarna. På långsidorna går de på motsvarande sätt men bara upp till hammarbandet.
 
Tack för ditt svar. Jag skall överväga en liknande lösning.
 
Hej Skånelängan. Är själv i byggartagen och undrar om du kan lägga upp en bild på plattjärnens fästning!
Hälsningar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.