När man tittar i manualen ser det ut som att Meec skulle ha mindre överhäng fram jämfört med Clipper 1200 vilket är en viss fördel. Stämmer detta med verkligheten? Totallängden anges till 736 mm för båda i manualen.


Clipper-MEEC.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Marie Bö skrev:
Totallängden anges till 736 mm för båda i manualen.
OEM manualer är baserade på Gforces manual och de ändrar bara produktnamnet. Nu skiljer mer ingående data och man har missat vissa bitar i korrekturen uppenbarligen.

Ang karossernas storlek så måste man uppfylla normer gällade personsäkerhet. För gräsklippare kan jag inte hur dem ser ut. De produkter jag jobbar med skall exempelvis klara av ett finger, en testprob med en kula på 12.5mm i änden får inte kunna nå in till farliga delar med ett tryck på 30N. Gissar att karossernas tillsynes stora överhäng(samtliga robotmodeller, inteb ara denna) har med detta att göra.
 
Demmpa skrev:
I inlägg 7 finns en länk till manualen
[länk]

Den lösningen funkar antagligen på flera olika klippare.
Om de inte har inbyggd funktion som känner av att de befinner sig på en ö vilket flera märken har. Så här har vi en brist som man alltså behöver kompensera med en ganska "primitiv" metod men som säkert fungerar. Det som är bra är att i en tidig film om klipparen från Gforce nyttjar man detta beteende till att få klipparen att hitta laddstationen snabbare, alltså genom att sätta ett hinder på yttergränslinan som gör att klipparen släpper och tar en "genväg".
 
Man sätter alltså ut ett hinder. Hur gör den när den krockar med hindret? Svänger den alltid ut 90 grader från tråden så är det ju riktigt användbart och motsvarar wiper/stigas genvängar.

Hm, med eventuell nackdel att den tar eventuella genvängar som pekar hemåt även när den följer tråden ut till olika arbetsområden. (Eller rundar den hindren när den kör ut?)(Eller den kanske inte kan följa tråden ut överhuvudtaget?)
 
I den länkade manualen anger man största lutning till 30% på ett ställe och 30° på ett annat. Vet någon vad som gäller?
 
Rätt säker på att de är 30 grader,
 
Vad baserar du det på? Även Julas annons säger 30%.
 
buspojken skrev:
Rätt säker på att de är 30 grader,
Ytterst få klippare som klarar över 35% dvs. ca. 22 grader så det är inte troligt att denna robot gör det heller. Systerroboten från Rusta klarar t.ex. 30% enligt deras uppgifter.
 
  • Gilla
Carl_Elvis
  • Laddar…
Gimbal skrev:
Man sätter alltså ut ett hinder. Hur gör den när den krockar med hindret? Svänger den alltid ut 90 grader från tråden så är det ju riktigt användbart och motsvarar wiper/stigas genvängar.

Hm, med eventuell nackdel att den tar eventuella genvängar som pekar hemåt även när den följer tråden ut till olika arbetsområden. (Eller rundar den hindren när den kör ut?)(Eller den kanske inte kan följa tråden ut överhuvudtaget?)
Vad jag läst kan den inte följa tråden ut men den kan starta med att kantklippa ett varv och då tar det ju stopp vid hindret förstås.
 
30 grader är väldigt mycket för en gräsklipparrobot, det får inte vara blött i gräset då inte. Det är ca 60% lutning.

Så jag skulle sätta mina pengar på 30% lutning.
 
Fick lämna in min Meec robot igår. Displayen flimrade och halvdog, trodde jag kunde byta maskin i butiken men icke! den skickades på lagning?! Så med ny gödslad gräsmatta i semestertider får jag säkert handjaga några veckor :(
 
Goteborg skrev:
Fick lämna in min Meec robot igår. Displayen flimrade och halvdog, trodde jag kunde byta maskin i butiken men icke! den skickades på lagning?! Så med ny gödslad gräsmatta i semestertider får jag säkert handjaga några veckor :(
Hur länge hade du roboten? Har haft min i mindre än en vecka och har stött på småfel och varit sugen på att åka tillbaks till Jula och lämna tillbaks. Dock så hade jag tänkt åberopa DOA för att häva köpet. (och att dom inte skickar iväg på reparation. Något du kanske kunde ha gjort också?
 
DOA? Hade den i 3 dagar prickfritt, och den klippte kanon bara det att displayen va kass tredje dagen. Jag ifrågasatte och ringde t.o.m. Kontoret för att kolla så det stämde att jag inte kunde få en ny istället, men eftersom det är julas egna märke så är det rutin att laga innan byte. Kass tycker jag men men det löser sig :) kanske ska ställa frågan till Jula om en vecka sådär om vem som ska klippa mitt nygödslade gräs?! De har ju min klippare så.... :)
 
Var sugen som tusan på en Landroid men då den var slut överallt (i alla fall till det billiga priset på Classe Oh) så valde jag att titta på andra alternativ. Läste om Clipper 1200 hos Rusta (som också denna började ta slut överallt) och tyckte den var brutalt ful. Faktiskt, så ful att jag valde att inte köpa den. Åkte till Jula för att kolla på deras variant av Clipper (eller G-force) och blev riktigt förvånad över hur snygg den faktiskt var. Så jag köpte en på plats.

Har meckat som tusan nu i några dagar, dragit mig själv i håret mer än en gång men igår verkar jag ha fått till det någorlunda. Två saker jag är missnöjd med, den saknar regnsensor (fick för mig att den hade det när jag köpte den. Blev mycket besviken när det visade sig att så inte var fallet) och att den stänger av klippningen varje gång den backar efter att ha stött på ett hinder eller gått mot tråden. Det sistnämnda är otroligt tidskrävande och har man ett par trånga ställen i trädgården så gör inte klipparen mer än att studsa fram och tillbaks som i ett flipperspel och klipper i princip ingenting då den stänger av klippningen hela tiden. Riktigt waste arbete där... Kanske något som går att göra åt detta som jag har missat?

Utöver ovanämnda såär jag faktiskt ganska nöjd med en klippare. Vill fortfarande tro att Landroiden är bättre men efter att ha läst lite i det forumet så verkar den också ha en hel del problem.

Får jag nu bara till kantklippningen (som jag inte riktigt tycker fungerar, när den väl börjar kanklippa så verkar roboten avvika efter en stund istället för att köra runt i hela tråden) så tror jag att jag kommer att bli riktigt nöjd. Har till och med för mig att Landroiden inte har kantklippning, eller? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.