Har tänkt bygga en dubbelcarport med måtten 6x10 meter där 6x6 meter består av carport och resten av ett förråd.

Har bett en takstolsleverantör att beräkna dimensionerna på fackverk stolar åt mig.

Det jag funderar på nu är dimensionerna för stolpar och bärlina på carportdelen.

Eftersom jag inte vill ha någon stolprad i mitten blir det en spännvid på 6 meter och 2 bärlinor.

Har jag tänkt rätt med en limträbalk på 90x315 där upplagen består av 2st 90x90 limträsolpar och förrådsväggen?

Taket kommer bestå av tegel och snözon 2.0

Tacksam för råd och kanske även tips från er som gjort liknande tidigare.

MVH
Andreas
 
Först måste du berätta om öppningen ska vara på gaveln eller långsidan.

Isolerat tak?

Lutning
 
I carportdelen blir det öppet tak. dvs inget annat än takstolar och råspont på insidan.

öppningen skall sedan vara på gaveln.

lutningen kommer bli ca 25 grader
 
Det enda bärlinan ska bära kommer då var väggen på gaveln.

All tyngd från taket kommer att hamna på väggarna på långsidan

315*90 låter väldigt överdimensionerat.
 
Kanske har varit otydligt. Hade tänkt ha limträ på båda sidor, längs med hela carporten. Uppe på dessa skall sedan takstolarna ligga. I själva carporten skall det inte vara några bärande väggar förutom stolparna.
 
Okej nu är jag med. Du ska ha öppet sedan runt om carporten då utan några stolpar utom i hörnorna.

Går man in här (http://iat.inadire.se/WebLagerbalk/Lagerbalk.aspx) och matar in dina uppgifter så får man dessa resultat:

Limträ 90x450 Nedböjning 18 mm (L/331) Minsta upplagslängd 109 mm Pelarlast 29,6 kN
 
Garage.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bifogar en bild jag gjort på SketchUp där jag försökt göra en bild över min fundering.
 
j.f.s
Bifogar ritningar över vår dubbelcarport med garage. Jag har dock inte byggt så kan inte delge mer detaljer än det ritningarna ger. Har blankat ut uppgifter som kan indetifiera annan person än mig själv.

Hoppas de kan vara av nytta :)

Klicka för större version.
IMG_0164.JPG

IMG_0165.JPG

IMG_0166.JPG
 
Ja ska du ha en pelare i mitten med kommer dina dimensioner att hålla med råge.
 
  • Gilla
Truskär
  • Laddar…
huggan skrev:
Ja ska du ha en pelare i mitten med kommer dina dimensioner att hålla med råge.
Då kommer en till fråga.

Har jag möjlighet att gå ner i dimension eller alternativt byta ut limträ mot dubbla C24 reglar, för att eventuellt komma ner i kostnad.
 
Jag har i stort sett en exakt likadan carport med förråd där limträbalkarna är 115x315 och stolparna 115x115.

Har dock bara en stolpe placerad ca 150cm in från hörnet för att undvika att få stolpar ivägen för bildörrar och att jag tycker ger ett snyggare intryck!

Valde även takstolar med ramverk för bättre förvaringsmöjligheter!

Säg till om du vill ha bilder eller undrar något!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skruvlimmar du 2st 120*45 C24 så håller dom också med råge.
 
Du får jättegärna skicka bilder om du har.

Allt som kan ge mig tips på lösningar mottages.
 
Har ännu en fråga gällande carporten. Tänkte göra en torpargrund under förrådet med en gjuten grundsula, lecablock och sedan ett regelgolv med spånskiva och någon form utav matta.

Hur stor behöver jag göra btg. sulan tror ni? Tänkte använda 19cm bred lecasten.

Marken är i princip bara sand då vi bor på en sandås. Dock skall jag gräva ur och lägga singel under sulan.
 
Jag hakar på lite här om det är okej även om jag har ett lite annorlunda projekt. Jag har idag ett garage med platt tak på som måste läggas om men nu har jag funderat på om jag skulle bygga om garaget så att jag får sadeltak istället och även en carport framför garaget. Väggarna i garaget är reglade med 70mm reglar CC60 och taket består av 195mm reglar CC120. Garaget har en bärande vägg i mitten. Garaget är ungefär 6,4x6,2m. Klarar väggreglarna förändringen som jag vill göra? Vill alltså ha samma typ av garage och carport som ni bygger. Eventuellt med en vägg på ena sidan av carporten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.