Hej,

har ett 1-plans hus om 140 m2 + inredd källare. Idag är det självdrag. Jag har satt in extra tillluft och har totalt 8 st på ovanplan och lika många i källarplan. Finns två pax fläktar på ovanplan, en på gästtoalett och en på badrummet. Finns dessutom en i badrum källarplan. Frånluft finns dessutom i tvättstuga källarplan.

Funderar nu på en mekanisk ventilation för huset. De fyra sovrummen på ovanplan skulle i så fall kopplas på med varsin frånluftsventil och sedan en fläkt för utsuget på vinden.

Finns det någon som har en uppfattning om hur stor kostnad på ett ca en sådan här åtgärd rör sig om? Arbetet borde väl vara ROT berättigat?

Buggaren
 
Varför inte låta de paxfläktar du har sköta jobbet?
 
Jag tror du har missuppfattat hur man bygger ventilation. Så som du har idag är korrekt, frånluft skall tas från badrum/toalett, tvättstuga och kök, tilluft i sovrum och eventuellt allrum/vardagsrum.

Den förändring du skulle göra (om någon) är väl i så fall byta ut dina paxfläktar mot en gemensam, central fläkt. Hur jobbigt (läs dyrt om du inte ska göra det själv) det blir beror helt på hur kanalsystemet ser ut idag. Om paxfläktarnas kanaler går ihop på vinden idag så blir kostnaden i princip en bra kanalfläkt, lite ljuddämpare och sen arbetet, det borde bli rätt överkomligt.

Skall det däremot dras kanaler så kan det bli hur dyrt som helst, det beror helt på hur huset är byggt och hur lätt det är att göra det i efterhand utan att riva halva kåken.
 
Vad är det du vill åstadkomma?
 
Lite beroende på vad du har för uppvärmning idag så har du två huvudalternativ, fläktstyrd frånluft eller fläktstyrd till & frånluft med värmeåtervinning (FTX).

Med bara mekanisk frånluft så kommer du ha kalldrag från tilluftsventilerna eftersom tilluften inte förvärms.
Installationen är billigare men uppvärmningskostnaderna kommer öka.

Med FTX så är tilluften (höst-vinter-vår) varmare än uteluften. Installationen är dyrare men uppvärmningskostnaden blir inte lika hög.

Frånluft tar man från "dåliga" rum, tex kök, toa, badrum, klädkammare, tvättstuga, förråd, mm.
Tilluft tar man in i "bra" rum tex, sovrum, vardagsrum, gillestuga.
Det ska helst vara mer frånluft i källaren än våningen över, så att luften "vandrar" ner i källaren.
Det ska vara lite undertryck i huset, mao ska det sugas ut mer luft än vad som kommer in.
Rekommendationen är att all luft ska bytas varannan timme.
 
Hej, tack för tipset. Men i mitt gamla "nya" hus från 2007 hade jag frånluft även i sovrummen?? Huset var Myresjö. Var det fel? Buggaren
 
sepani skrev:
Hej, tack för tipset. Men i mitt gamla "nya" hus från 2007 hade jag frånluft även i sovrummen?? Huset var Myresjö. Var det fel? Buggaren
Fel o fel.
Det kanske det inte var, men du kanske inte borde basera ventilationen i ditt nya hus på hur det var konstruerat i ditt gamla hus.
 
sblixten skrev:
Fel o fel.
Det kanske det inte var, men du kanske inte borde basera ventilationen i ditt nya hus på hur det var konstruerat i ditt gamla hus.
... saken är att vi upplever extremt dålig luft i just vårt sovrum i huset. Övriga sovrum en bit bort i huset är helt OK. Jag har provat allt...det är så pass dålig luft att både jag och frun har fått problem med luftrören. Det blir genast bättre då vi sover på andra ställen på t ex semester. Fukt har mätts, det finns inte. vi har haft Ocab på plats som sagt att ventilationen skulle ökas men i övrigt ok, då sattes en pax fläkt i badrummet. Jag har köpt en luftrenare Electrolux Oxygen, och den kör igång för fullt emellanåt vilket antagligen tyder på att något i luften inte är bra....Funderar på om dålig luft kan bero på att garaget är påbyggt i "ryggen" på vårt sovrum (och det är lite unken lukt i garaget) men å andra sidan är det en tegelvägg emellan....vi är på gång och ska byta golvet som är någon form av pressad trä/laminat (och det luktar faktiskt lite illa, det kan vara boven). Är osäker på om jag bör byta undergolvet som är spånplatta. Men det känns helt luktfritt i o f s. Så det jag vill åstadkomma med ökad ventilation är att förbättra inomhusluften i sovrumet.....alla tips om vad det kan vara som förstör luften tas tacksamt emot.....och likaså vad som kan förbättra den...
 
Vet inte riktigt vad du menar med provat allt, men jag anar att du är frustrerad över situationen.
Jag skulle rekommendera dig att börja med att kolla(mät luftflödet) tilluftsventilen.

Låter lite på din beskrivning som att det inte är ventilationen som är problemet utan något som finns i eller i närheten till sovrummet, som du själv är inne på.
Det som är lite underligt i så fall är att inte luftrenaren hjälpte.
Fundera även på om det kan vara sängen, kuddar mm.
 
sepani skrev:
Hej,

har ett 1-plans hus om 140 m2 + inredd källare. Idag är det självdrag. Jag har satt in extra tillluft och har totalt 8 st på ovanplan och lika många i källarplan. Finns två pax fläktar på ovanplan, en på gästtoalett och en på badrummet. Finns dessutom en i badrum källarplan. Frånluft finns dessutom i tvättstuga källarplan.
sepani skrev:
... saken är att vi upplever extremt dålig luft i just vårt sovrum i huset. Övriga sovrum en bit bort i huset är helt OK. Jag har provat allt...
Luften tar alltid lättast väg.
Sover ni med stängd sovrumsdörr?
Finns det i så fall någon springa mellan tröskel/överstycke och dörrblad i dom olika rummen (sovrum, toa, bad, tvättstuga)?

Prova att stäng alla tilluft förutom sovrummen, problemsovrummet ska ha störst öppning

För att kolla luftriktningen vid olika springor/luftdon så kan man hålla ett brinnande ljus vid springan.
 
"Luften tar alltid lättast väg."
Denna mening har jag sett i åtskilliga vent trådar.

Allting tar alltid lättaste vägen!
Testa släpp en sten och se om den någon gång tycker luftmotståndet är jobbigt så den tar den svåra vägen mot gravitation istället...
 
säng o kuddar är ett tips. Det har jag varit inne på men nu får jag bara få tummen loss med det...
 
ribbones skrev:
"Luften tar alltid lättast väg."
Denna mening har jag sett i åtskilliga vent trådar.

Allting tar alltid lättaste vägen!
Testa släpp en sten och se om den någon gång tycker luftmotståndet är jobbigt så den tar den svåra vägen mot gravitation istället...
Människan tar inte alltid den enklaste vägen. Ofta pga okunskap. ;-)
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.