Vänta nu, ska TS avbeställa det han beställt från ikea, för att du sitter här och säger att väggens hållfasthet inte grejar ett avloppsrör? Och sedan ta nya tag hos en annan kökstillverkare?
Nu ligger det ju till så att absolut smidigast är att bygga en vägg framför den andra som man drar röret i om det finns utrymme..
Har just nu samma problem på jobbet som TS. Vi kommer dra avloppet genom väggen på andra sidan för att väggen är för tunn för att ha avloppet i. Och jag lovar att vi vet vad vi sysslar med.

Ingen av oss vet vad för typ av vägg det handlar om hos TS. Därav olika alternativ.
 
Vi drog fram stommarna och kör 10 cm djupare bänkskiva än standard. Stammar bakom stommarna, blev kanon.
 
  • Gilla
freter och 2 till
  • Laddar…
henkepenk skrev:
Vi drog fram stommarna och kör 10 cm djupare bänkskiva än standard. Stammar bakom stommarna, blev kanon.
Detta är en supersmart lösning om utrymmet finns då man alltid har glädje av den extra dm.
Dock blir man ganska låst till granit vilket förvisso är supernice i ett kök.
Bänkskivor i laminat å massivt blir oftast nästan lika dyrt när det ska vara specialmått.
 
Har tidigare haft 95 högt och 80cm djup bänk (oljat trä) - helt suveränt på alla sätt. Min fru är 165cm och hon hade inga problem med höjden. I vårt nya hus som vi nu bygger om köket i blir det tveklöst detta igen.
 
  • Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
gör en fullösning och lägg avloppet inne i skåpen då?
Är det ett personalrum så kanske det kvittar... gör löstagbara bakstycken som täcker rören, skåpen blir lite grundare men det kanske kvittar
 
Direktörpelle skrev:
Vänta nu, ska TS avbeställa det han beställt från ikea, för att du sitter här och säger att väggens hållfasthet inte grejar ett avloppsrör?
Har inte påstått att TS skall avbeställa något. Utan jag kommenterade ditt förslag om att fälla in avloppsrören i väggen och det brukar i de alla flesta fallen betyda att man påverkar väggens hållfasthet. Och detta "påstår" jag utan att jag vet vilken typ av vägg som TS har.

Fälla in i väggen är för mig att man drar röret längs med väggen vilket blir en försvagning. Drar man röret igen väggen och bygger en ny vägg på andra sidan så blir det ju ingen "infällning" i befintlig vägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
henkepenk skrev:
Vi drog fram stommarna och kör 10 cm djupare bänkskiva än standard. Stammar bakom stommarna, blev kanon.
Och det du "vann" i utrymme inuti skåpen förlorade du samtidig genom att golvytan minskade med 100 mm längs skåpraden.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Fötterna till Metod går ju faktiskt att ställa högre än 8cm, upp till 10.5 cm är inget problem.
 
Du behöver inte höja sockeln. Skaffa bara en modernare rörmokare. Avloppet är 50 mm vilket gör att du kan flytta avloppet mellan två och tre meter beroende på muffar m.m. En sockel på 150 mm har bara omoderna köksföretag som inte har hängt med den senaste tiden. En lägre sockel ger betydlig mer utrymme i skåpen. Vårt gamla kök hade 120 mm och vårt nya 100 mm. Det som begränsar är om du har Blum Servodrive transformatorer under skåpen som bygger en del. Men 80 mm är helt problemfritt. Skall du dra avloppet ännu längre är det bara att bygga skåpen 50 mm från väggen och beställa en lite djupare bänkskiva vilket du ändå är bra. Det gamla standarddjupet 600 är för grunt, IKEAS 635 mm är lite bättre men 670-680 är optimalt för att få en bra arbetsyta där man kan bereda mat och dessutom ställa från sig saker inåt istället för åt sidorna.
 
  • Gilla
freter
  • Laddar…
Mikael_L
MRK skrev:
Fötterna till Metod går ju faktiskt att ställa högre än 8cm, upp till 10.5 cm är inget problem.
Precis. Höj så mycket det går.
Gärna 120mm, eller skaffa andra ben som medger denna höjd.
Köp sen en bänkskiva från annat ställe som är 27-28mm hög, då blir bänkhöjden ca 92cm mot standardmässiga 90 cm. Medellängden på svensken har nog ökat med minst 2 cm sedan 90-cm-standard satts.

Och ang bredden på bänkskivan så har t.ex. Bauhaus prisvärda 90cm breda skivor som dom kan kapa ner till den bredd och längd du önskar.
Vi har själv en sådan och är än så länge nöjd.


Paul-Staffanstorp skrev:
Hade du nu inte redan beställt skåpen kunde du ju valt de som är smarta nog att bibehålla standardhöjderna typ HTH GörDetSjälv till samma låga priser som Ikea men med bättre kvalité i mina ögon sett iaf. ;)
(...och NEJ... jag har inga aktier i HTH och inte heller provision på deras GDS-kök.) ;)
Fast man undrar ju ibland, då du alltiiid försöker sälja in just HTH ... :rolleyes:
 
andersgustav skrev:
Du behöver inte höja sockeln. Skaffa bara en modernare rörmokare. Avloppet är 50 mm vilket gör att du kan flytta avloppet mellan två och tre meter beroende på muffar m.m. En sockel på 150 mm har bara omoderna köksföretag som inte har hängt med den senaste tiden. En lägre sockel ger betydlig mer utrymme i skåpen. Vårt gamla kök hade 120 mm och vårt nya 100 mm. Det som begränsar är om du har Blum Servodrive transformatorer under skåpen som bygger en del. Men 80 mm är helt problemfritt. Skall du dra avloppet ännu längre är det bara att bygga skåpen 50 mm från väggen och beställa en lite djupare bänkskiva vilket du ändå är bra. Det gamla standarddjupet 600 är för grunt, IKEAS 635 mm är lite bättre men 670-680 är optimalt för att få en bra arbetsyta där man kan bereda mat och dessutom ställa från sig saker inåt istället för åt sidorna.
Det man ska tänka på är att i väääldigt många kök är man begränsad med djupet då det många ggr finns en dörröppning i anslutning till köksskåpen vilket gör att man är låst till 600 djup... ;)
...och nej.. det hjälper inte hur modern rörkrökare du än hittar för än om rören är 50mm så bygger det mer och det är i princip omöjligt att få till korrekt fall med bara 80mm sockel hur du än vänder och vrider på det.
 
Mikael_L skrev:
Precis. Höj så mycket det går.
Gärna 120mm, eller skaffa andra ben som medger denna höjd.
Köp sen en bänkskiva från annat ställe som är 27-28mm hög, då blir bänkhöjden ca 92cm mot standardmässiga 90 cm. Medellängden på svensken har nog ökat med minst 2 cm sedan 90-cm-standard satts.

Och ang bredden på bänkskivan så har t.ex. Bauhaus prisvärda 90cm breda skivor som dom kan kapa ner till den bredd och längd du önskar.
Vi har själv en sådan och är än så länge nöjd.



Fast man undrar ju ibland, då du alltiiid försöker sälja in just HTH ... :rolleyes:
Hur får du ihop den matematiken ? ;)
120 sockel, 800 skåp, 27-28 bänkskiva får jag till 947-948mm vilket jag iaf tycker är för högt... ;)

Hehe... kan ju bero på att de i princip är de enda som har ett vettigt budgetsortiment i samma prisklass som Ikea och eftersom jag byggt en del sådana så vet jag också att de är 100ggr enklare att montera än Ikeas byggsatser. ;)
 
Tänker inte direkt kommentera diskutionen om det är bra att Ikea sänkt sockelhöjden. Den vanligaste lösningen är att göra ingrepp baktill i stommen, och låta rören gå där om de nu inte får plats längst med golvet.. Eftersom lådorna inte går hela vägen in kan man sätta dem där, och skulle man ha rör som är otroligt stora finns det 37 cm djupa lådor som man kan kompromissa med längst ner på ett eller två skåp beroende på hur långt man vill flytta det hela.

Stommarna har mycket riktigt förborrade hål för att förenkla monteringen av METOD benen i plast som säljs. MEN man kan självklart göra egna hål, som man alltid gjort innan. Det gör man också om man väljer Ikeas rostfria Capita ben. Stämmer att man inte kan använda det vanliga fästet för ben till sockel om man gör detta, men köper man inte benen från ikea får man ju inte beslagen iallafall. Kapa till sockel från täcksida, täta med massa, och fäst med vinkelbeslag från stomme till sockel i värsta fall.
 
Mikael_L
Paul-Staffanstorp skrev:
Hur får du ihop den matematiken ? ;)
120 sockel, 800 skåp, 27-28 bänkskiva får jag till 947-948mm vilket jag iaf tycker är för högt... ;)
Hade nog bara otur när jag tänkte ... ;)


EveT skrev:
Tänker inte direkt kommentera diskussionen om det är bra att Ikea sänkt sockelhöjden. Den vanligaste lösningen är att göra ingrepp baktill i stommen, och låta rören gå där om de nu inte får plats längst med golvet.. Eftersom lådorna inte går hela vägen in kan man sätta dem där, och skulle man ha rör som är otroligt stora finns det 37 cm djupa lådor som man kan kompromissa med längst ner på ett eller två skåp beroende på hur långt man vill flytta det hela.
En annan attraktiv lösning (om det får plats) är att sätta en 70cm djup bänkskiva istället, det extra djupet på arbetsytan upplevs som väldigt användbart och lyxigt. Och då får ev rör ganska ledigt plats bakom stommarna.
 
  • Gilla
EveT
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.