JanneSjo skrev:
men oobum tyckte ju aludurken var hal så då kanske det är dumt att testa aluplåt.
Jag har visserligen inte haft AL-durken (FIVE-BAR mönster) så länge, men jag upplever inte den som speciellt hal. Mitt släp har tipp, och jag kör upp gräsklipparen på flaket ett par gånger i veckan utan att det slirar mer nu än det gjorde med slitplyfa.

126413003778.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Två små nackdelar med AL-durken som jag lagt på ett SM-Släp:

1. Plåten skramlar ibland mot ramen under trots tät nitning. Detta beror på att ramen på mitt släp är någon mm högre längs kanterna, vilket inte spelar någon större roll med plyfa, men plåten ligger inte riktigt bra. Möjligen blir det bättre när den fått ligga till sig lite, jag tycker att skramlet har minskat något med tiden. Jag skulle dock inte välja något annat än AL bara pga av detta.

2. Plåten är väsentligt tunnare än slitplyfan. Detta gör att jag har fått en tröskel på ca 10 mm längst bak på flaket där det samlas lite grus och annat skräp. Inga problem att borsta bort, men ett litet skönhetsfel.
 
Redigerat:
  • Gilla
joddes
  • Laddar…
Osb funkar inte! Blir helt kass på kort tid.
 
Jag har nyss gjort iordning mitt släp och där har jag lagt 3/5 Alujumjum durkplåt jag höll på när det regnade och tycker inte det va direkt halt jämfört med formplyfa vill påstå att plyfan är halare när den är blöt.
Jag löste det problemet du har med kanten genom att lägga remsor av (tror det är) pvc plast så när plåten kom på så hamnade den i jämnhöjd med kanten bak sen för att undvika att plåtarna sviktar mot varandra i skarvarna så satte jag RF plattjärn i alla skarvar som skruvades med 4 skruv vardera.
Kanonbra att bara kunna spola av hela flaket utan att massa skit fastnar och inget skrammel heller tack vare plastremsorna under.
Det flaket lär nog aldrig behöva bytas 😜
 
  • Gilla
Mr.blomquist
  • Laddar…
uploadfromtaptalk1404136917991.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har hela släpet byggt i durkalu och halt är det definitivt inte. Slät aluplåt blir nog däremot hal i väta/snö. Om du är skoteråkare rekommenderar jag dock inte alu, då skidstålen fastnar i den mjuka aluminiumen. Förutom det har jag bara bra erfarenheter av durkalu.
 
alu är även dåligt om du ska skotta av jord/grus från släpet då spaden "nyper" när det tar i. Och
ska man köra upp skoter är det lönlöst.
Jag hade väntat och köpt den riktiga skivan. Bytte på mitt släp för två år sedan, som ny fortfarande..
när man lika har loss allt kan man kolla över alla skarvar samt byta ut elen..
/
M
 
Konstruktionsplyfa lär sitta i många år utan problem. Den är rätt vattenfast iaf.
Har skivor på scouterna som är våra matlagningsbord som är närmare 10år av årligt slabb utan det märks.
 
corre skrev:
Konstruktionsplyfa lär sitta i många år utan problem. Den är rätt vattenfast iaf.
Har skivor på scouterna som är våra matlagningsbord som är närmare 10år av årligt slabb utan det märks.
står de ute?

är de målade?
 
Det slabbas på dom ett par veckor om året, omålade och står under tak tätpackade utomhus. Relativt elak miljö skulle jag säga.
 
Till det kan jag tänka mig det håller bra men direkt om det blir rivmärke i det som det lätt kan bli på ett släp så börjar dem ge sig
Samma sak om dem inte är målade i alla skarvar.
Har haft en skiva stående ute i ett par veckor och den har redan börjat dela sig
 
Hur tjock plyfaskiva ska man ha egentligen? Och hur tjock aluminium? Jag såg någon som sålde 10mm släta aluplåtar på blocket hyfsat billigt.
 
3-4mm är mer än väl.
 
Jag vet inte om 10 år scoutbestick kan liknas med vad ett släp ska tåla. Med gjutplywood har man lite mer motstånd innan fukten kommer in.

Mina skivor är repade och bågnar men då har jag väldigt glest ramverk (utökat husvagnschassie) och kanske lite tung punktbelastning :)
3500kg marksten har åkt också i 750kg omgångar
 
  • IMG_4360613297341.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JanneSjo och 1 till
  • Laddar…
Det ser rätt ut.

Bra pris om du kan få hem den till en rimlig kostnad. Jag vill minnas att XL-Bygg här ville ha ca 1700.

I det läget valde jag AL, eftersom den första skivan bara höll i 10 år.
 
Redigerat:
Borde det inte finnas en skiva i något kompositmaterial där man helt slipper biomassa som kan ruttna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.