Hej vi har monterat ett staket som är 95cm högt med egna gjutna plintar på 70cm djup och vanliga u-stolpskor. Stolparna är 70x70 och liggande brädor på 28x120.
Nu har jag insett att den svagaste länken är armeringsjärnet mellan betongen och stolpskon.
Jag har gjutit hälften av alla plintar ca 35st så nu är frågan om det är någon som har något bra sätt att förstärka dessa i efterhand?
Jag har tankar om att gjuta på mer betong i efterhand som täcker upp till skon och likaså dom jag har kvar att gjuta att sätta ner dom jämnsmed betongen så hela armeringsjärnet täcks.
Har kollat på stolpjärn men hört att dom ska vara krångliga att gjuta med och mera kinkigt att få rakt direkt?

Alla tankar och idéer är välkomna, att gjuta om dom är inget alternativ då dom står bakom en stödmur. image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tricket för att få järnen på rätt plats är att bygga staketet först och sedan hälla i betongen med järnen fast i stolparna.... eller rättare sagt häng dit stolparna först och fixera på lämpligt sätt.
 
Jo det är en lösning på dom som är kvar, frågan som gnager mig mest nu är hur jag ska stärka upp de befintliga stolparna?
 
Hur breda gjutningar har du gjort? Borra bredvid stolparna för riktiga stolpfötter till ändamålet och fäst med ankarmassa.
Din ide med att gjuta upp med betong så inte järnen syns kommer inte funka tyvärr. Kanske du kan gjuta in även den del av stolpen? Då borde det bli bra.
 
Det enklaste för att staga befintligt staket är väl att på ett par ställen gjuta en ny plint en halvmeter in på tomten och sedan montera en snedsträva mot befintlig stolpe.
 
Fässberg skrev:
Hur breda gjutningar har du gjort? Borra bredvid stolparna för riktiga stolpfötter till ändamålet och fäst med ankarmassa.
Din ide med att gjuta upp med betong så inte järnen syns kommer inte funka tyvärr. Kanske du kan gjuta in även den del av stolpen? Då borde det bli bra.
Gjutningarna är 150mm, vad är riktiga stolpfötter till ändamålet? :( haft tanken också om de går att få tag på typ gjutjärn med ett plattjärn svetsat uppe på så man kan borra ner bredvid och dra i stolpen men de verkar ju inte finnas.
Känns så där att svetsa ihop i vanligt stål då de antagligen kommer börja rosta väldigt fort.

Att sätta snesträvor in mot tomten är inget alternativ tyvärr.
 
Hur breda är plintarna? Du kanske kan montera de svajande staketstolparna med stolpfötter istället?

Galvad_stolpfot_65x65_F.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad sägs då om att byta ut varannan eller var tredje gjutning och göra en ny med rätt stolpjärn? Inte så kul, men ej heller så svårt.
 
MathiasS skrev:
Vad sägs då om att byta ut varannan eller var tredje gjutning och göra en ny med rätt stolpjärn? Inte så kul, men ej heller så svårt.
Dom är monterade bakom stödmuren, med grus, geonät och jordmassor så de är inget alternativ i första hand.

Dom är 150mm i diameter, vet inte hur mycket bottenplattan kräver för att bulta ner?

Är inne på nu om det går att sätta ett vinkeljärn som bultas med expandera ner i betongen och går upp iaf 2dm upp på stolpen, vad tror ni om det?
 
egnesund skrev:
Dom är monterade bakom stödmuren, med grus, geonät och jordmassor så de är inget alternativ i första hand.

Dom är 150mm i diameter, vet inte hur mycket bottenplattan kräver för att bulta ner?

Är inne på nu om det går att sätta ett vinkeljärn som bultas med expandera ner i betongen och går upp iaf 2dm upp på stolpen, vad tror ni om det?
Låter som en bra idé tycker jag.
 
sblixten skrev:
Låter som en bra idé tycker jag.
Nu kom nästa bekymmer, har ett vinkeljärn som är 20cmX4cm och 2mm bred. Är detta för klent? Verkar vara dåligt utbud av kralliga vinkelbeslag...

En instickande för er som läser tråden å ska montera staket, skippa u skorna :)
 
Ett litet tips för framtiden:

Bästa och stadigaste staket jag haft var med entums galvade rör gjutna i plintar.
Det blev ruskigt stadigt.
Inga stolpar behövdes, utan de horisontella "reglarna" borrades ur och träddes på entumsrören.
(Det var ett gammaldags traditionellt staket med stående spjälor)

Men, för framtiden bara alltså :)
Den svaga länken i staketet på bilderna är, som väl var och en förstår, kopplingen mellan betognplint och stolpe.
Stolpjärn är rätt bra, men rör är bäst (y)
 
...och vrid infästningen i stolparna ett kvarts varv.
 
egnesund skrev:
Nu kom nästa bekymmer, har ett vinkeljärn som är 20cmX4cm och 2mm bred. Är detta för klent? Verkar vara dåligt utbud av kralliga vinkelbeslag...

En instickande för er som läser tråden å ska montera staket, skippa u skorna :)
Jag skulle gissa att de blir i klenaste laget.
Du kan ju alltid prova på en stolpe.
 
  • Gilla
k.friman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.