Hade samma situation som du när vi köpte huset. Det som vår besiktningsman poängterade flera gånger var att i vårt fall täcker försäkringen rivning/demontering och återmontering. Inte nya ledningar, slangar med det tillhörande arbetet. Detta räknas som fastighetsunderhåll och ska skötas/bekostas av ägaren. Kan det vara detta som spökar?
Mvh
M
 
Redigerat:
En bekant fick en vattenskada efter att en montör varit där och bytt kran och det läckt från en dålig koppling i väggen, även om hon inte orsakat skadan så fick hon ändå betala en 60-80k eller nåt.
 
Du har inte rätt att använda rotavdrag på försäkringsärenden. Förstår inte riktigt vad du menar med "förmedla". Tyvärr brukar försäkringsbolag vara ganska otydliga och dåliga på att informera. Kontakta ditt försäkringbolag. De ska informera dig vad som gäller.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
D09
slurppe99 skrev:
Du har inte rätt att använda rotavdrag på försäkringsärenden. Förstår inte riktigt vad du menar med "förmedla". Tyvärr brukar försäkringsbolag vara ganska otydliga och dåliga på att informera. Kontakta ditt försäkringbolag. De ska informera dig vad som gäller.
Får man inte?

Satt o löste om rot/ Rut igår men måste ha missat det.

Det är iofs ett smart sätt av bolag att komma åt skattepengar och Skv har nog svårt att upptäcka det.

Men det är kanske OT, sorry
 
Man får använda ROT på egna jobb som görs i samband med försäkringsärenden. Om entreprenörerna är smidiga skickar de en faktura för försäkringsjobbet och en faktura för tillkommande jobb, och tar ROT på den sistnämnda.
 
Det kan ju vara så (vilket inte är ovanligt) att det är gamla rör med inbyggda kopplingar och avloppsrör som vvsaren har bytt ut som är extra arbeten, tyvärr så kommer såna jobb i knäet på försäkringstagaren eftersom byggarna inte kan bygga in kopplingar osv
 
Kolla också att byggfirman verkligen gjort allt de fakturerat för. I mitt fall med vattenskada utgjorde halva fakturan icke utfört arbete, rena hittepåsaker och ”felräkningar”. Jag skulle betala ett högt åldersavdrag, men efter att ha krävt detaljerad specifikation försvann 90 % av min kostnad.
 
U UffeH skrev:
Kolla också att byggfirman verkligen gjort allt de fakturerat för. I mitt fall med vattenskada utgjorde halva fakturan icke utfört arbete, rena hittepåsaker och ”felräkningar”. Jag skulle betala ett högt åldersavdrag, men efter att ha krävt detaljerad specifikation försvann 90 % av min kostnad.
Tråden är 5 år gammal...
 
L lundsbo skrev:
Tråden är 5 år gammal...
Även en gammal tråd kan ge råd till nya läsare!
 
  • Gilla
nnika och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.