Hej!
Vi har bestämt oss för att bygga en altan på baksidan av vårt radhus och behöver nu tips på dess utseende.
Vi har i nuläget bestämt att den skall vara 5 m lång och 3 m bred och byggd i impregmerat virke. Vi tänkte byta ut järntrappan mot en i trä och verandan får ej vara högre än de lilla fönstert under nuvanande trappa. Det vi behöver hjälp med är trädäcket utformning, någon som har något förslag? Tar gladeligen emot alla tips och förslag jag kan få.
bild 1 (15).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 2 (16).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bild 3 (6).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mycket tacksam för svar.
 
Om ni har tänkt er en altan på 5x3 meter så är väll ändå utformningen klar? :)
Är det konstruktionen ni är osäkra på?
 
Ett tips, 3 meter är normalt för litet, ett bord och stolar kommer innebära att man inte kan passera folk som sitter mot en vägg exempelvis. 3,5 meter om du har en vägg på ena sidan, snarare upp mot 4 meter on du har ett skärmtak / vägg på andra sidan.

Sen kan det begränsas av tomtens storlek men ett tips iaf. 5 meters längd är helt ok!
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Sv Direktörpelle: Ja, det kan man väl säga, lite tips på hur den kan se ut för att göra den till något extra :)

Sv ZNK: Hm.. Jag ser vad du menar, tyvärr går det inte att göra den bredare. Vi har en stor altan på andra sidan huset där det är mest soltimmar, denna verandan kommer mest användas på morgonen och behovet stort bord med stolar finns inte :) Men annars ett mycket bra tips, precis sånt jag letar efter!
 
S
vill ni ha steg ner till altan eller från altan?
 
Om detta område är sekundärt (som jag numera uppfattar det). Innan ni bygger en altan, fu dera vad ni vill ha ut av det först,,,
- bygg helaltan, ingen gräsklippning
- en liten frukost altan med kankse 3x3 meter med en schysst grythyttan A2 möbel
- en mega altan med nedgrävd badtunna /spabad.

Vad vill ni ha baksidan till?
 
ZNK skrev:
Ett tips, 3 meter är normalt för litet, ett bord och stolar kommer innebära att man inte kan passera folk som sitter mot en vägg exempelvis...
Håller inte med!
Min "matrumsdel" inne i huset med öppen planlösning är 280 cm från vägg till köksbänk.
Och där är det inga problem att passera, det känns snarare spatiöst.
Bordet är 90 cm brett.

Så en 3 meter bred altan för frukostar eller vad som helst är helt OK enligt min mening.
 
KnockOnWood; stämmer kanske numera med de nyare alu stolarna, tror att man rekomenderar minst 80cm för en stol från bord. Men utemöbler är större på något sätt och min erfarenhet är att det blir trångt. Vi har de stolarna man kan vika ryggen på och har 3,5 meter, på ena sidan passerar man inte enkelt. Bordet kanske är en meter.
 
ZNK
OK, borde kanske inte uttala mig :p

Är nu inne på tredje huset, och har hittills lyckats klara mig från altaner och trädäck.
Och är delägare i en sommarstuga, byggd 1957, där det inte heller finns en meter tryckimpregnerat.

Vad är det för fel på gräs? Eller grus?
 
Försök håll dig till ämnet som TS skapat, har byggt tre inglasningar med trädäck, tro mig jag vet vad jag pratar om också...

TS önskar råd om en altan, O&O.
 
Inte riktat till någon särskild, och kanske lite OT,
men varför är ni stockholmare ofta så dryga?
 
Inte heller riktad till någon särskild, är tråd trolling hur man kommer över 8000 inlägg?

moderator, dags att rensa dessa struntinlägg, tillför inte tråden ngt, även mina
 
ZNK, förstår du inte hur fånigt du beter dig?

Du säger att en 3,5 meter bred altan är för lite, och pratar om "rekommendationer".
Och när någon (t.ex. jag) säger emot, så är det
tro mig jag vet vad jag pratar om också
tråd trolling hur man kommer över 8000 inlägg?
och

dags att rensa dessa struntinlägg
Hur skall vi ha det?
Diskutera hur en uteplats skall/kan byggas eller bara lyssna till ditt
har byggt tre inglasningar med trädäck, tro mig jag vet vad jag pratar om också...
?

Du har all rätt att framföra din mening, men det har vi andra också.

Så kan vi återgå till altanfrågan nu?
 
Tycker 3 m är i minsta laget för oss vuxna människor.
 
KnockOnWood skrev:
Inte riktat till någon särskild, och kanske lite OT,
men varför är ni stockholmare ofta så dryga?
Det är för att vi vet lite bättre än ni andra.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.