Teaterapa skrev:
Låg inkomst är väl relativt, men att jag täcker utgifterna gör jag med råge.
Det är här som ett sparande är viktigt att visa upp. Ett sparande, även litet är ett sundhetstecken om man är en bank.

Om ni lever snålt något år och sparar ihop pengar så ger det ena det andra och ni kommer säkerligen få ett lån, eventullt högre än det ni vill ha nu.
 
  • Gilla
Sparris och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med en ekvation?

Jag säger inte att jag kommer göra på detta sätt, men om det skulle vara ett alternativ, är det något jag glömmer i min kalkyl när det kommer till bolånet, privatlånet, och så vidare och så vidare:

Jag har hittat en bostadsrätt på 1 000 00, nyproduktion.

Kollar jag på IKANO bank så skulle jag isåfall betala 5780 kronor per månad för ett lån på 850 000kr.

Då ligger månadshyran på 3623kr, och amortering på 833kr är inräknat, räntan för 1 år är 2,60% (Som sagt, bara en tanke).

Om jag sedan tar ett privatlån på 150 000kr, så blir kostnaden 1894kr i månaden.

Då blir kostnaden på 7674kr. OM jag skulle ta ett sådant beslut (vilket långt ifrån är bestämt), är det något när det kommer till bolånet / privatlånet som jag missar i beräkningen? Då tänker jag inte på övriga räkningar, mat och övriga utgifter?

Tack!
 
Var fick du siffran 5780:- ifrån?
Låter som en ränta på 6-7%
Är avgiften på lägenheten 3623:-
inklusive amortering?
 
Peter2400 skrev:
Var fick du siffran 5780:- ifrån?
Låter som en ränta på 6-7%
Är avgiften på lägenheten 3623:-
inklusive amortering?
5780kr är "räkna på bolån" kalkylen som finns på hemnet, så det är bolånet inkluderat med hyran.

3623kr i månaden är den vanliga månadshyran.

Det vill säga såhär ser kalkylen ut för bolånet:

http://www.ladda-upp.se/bilder/lsuvojocpetn/
 
Redigerat:
I denna kalkyl är månadskostnaden för lånet 3.623:-/mån inkl amortering för ett lån på 850.000:-.
Till detta tillkommer kostnad för topplånen på 150.000:- - ränta och amortering.

Detta blir kapitalkostnaden.
Till detta kommer avgiften till föreningen = "hyresavgiften"

Vilken ränta och amortering kan du få på topplånet?
Hur mycket är avgiften till bostadsrättsföreningen?
 
roland53 skrev:
I denna kalkyl är månadskostnaden för lånet 3.623:-/mån inkl amortering för ett lån på 850.000:-.
Till detta tillkommer kostnad för topplånen på 150.000:- - ränta och amortering.

Detta blir kapitalkostnaden.
Till detta kommer avgiften till föreningen = "hyresavgiften"

Vilken ränta och amortering kan du få på topplånet?
Hur mycket är avgiften till bostadsrättsföreningen?
Räntekostnad bostad 1891kr
Amortering 833kr
Månadsavgift 3623kr

Blancolån egen uträkning
150 000kr á 5,95% ränta i 10år

Ränta 744kr
Amortering 1994kr

Totalt 9085 utan att jämka
 
Ja, Lutte så kan det se ut men fortfarande tillkommer avgiften till föreningen varje månad på toppen av dina siffror.
:confused:
 
Glöm inte drift, försäkringar, el, bredband osv
 
buspojken skrev:
Glöm inte drift
Vilken kostnad avser du som drift?
 
Lutte skrev:
Blancolån egen uträkning
150 000kr á 5,95% ränta i 10år

Ränta 744kr
Amortering 1994kr

Totalt 9085 utan att jämka
Inte långt därifrån min summa, det var bara privatlånet som skilde.

Tar man det på SBAB så 1 894 kr/mån för 150 000kr i 10 år, är ju nästan 1000kr mindre i månaden.
 
buspojken skrev:
Glöm inte drift, försäkringar, el, bredband osv
Om du läste de jag skrev ovan så ville jag inte ha med detta i beräkningen, jag ville veta vad själva bolånet och privatlånet blir allt som allt. Drift kostnaden är dock inräknad.
 
Teaterapa skrev:
Om du läste de jag skrev ovan så ville jag inte ha med detta i beräkningen, jag ville veta vad själva bolånet och privatlånet blir allt som allt. Drift kostnaden är dock inräknad.
vart är driftkostnaden i någon dina beräkningar? enda jag ser är månadsavgift i bilden du laddade upp!
och driftkostnaden är en väldigt verklig faktor du aldrig kommer ifrån!
beroende på vad som ingår i lägenheten så kan det röra sig om allt från 1000kr till 4000kr!

skriv ut månadsavgift och vad som ingår så kan man göra ett vettig beräkning!

EDIT: med dina förutsättningar så kommer du nog inte få den räntan som i sbab's exempel utan kommer nog komma upp i dom siffror som jag skrev pga kreditupplysningar samt ålder,inkomst. du är ett riskobjekt helt enkelt

roland53 skrev:
Ja, Lutte så kan det se ut men fortfarande tillkommer avgiften till föreningen varje månad på toppen av dina siffror.
:confused:
i bilden står månadsavgiften 3k på en höft och har bett om förtydning av siffror.
 
Redigerat:
roland53 skrev:
Vilken kostnad avser du som drift?
Det ja skrev ? Försäkringar el varmvatten bredband kabel tv parkering osv, vissa saker ingår ofta i månads avgiften i en Brf, men de framgår inte här, men de måste räknas in
 
buspojken skrev:
Det ja skrev ? Försäkringar el varmvatten bredband kabel tv parkering osv, vissa saker ingår ofta i månads avgiften i en Brf, men de framgår inte här, men de måste räknas in
Banken räknar på att du ska ha en viss summa över när bolånet är draget dvs det som står i kalkylen.
Hemförsäkringen är ju inte sådär jättedyr ca 120kr /mån, varmvatten,kabeltv ingår oftast i månadsavgiften i lägenhet.
Parkering är inget som måste tas med speciellt inte om det går att stå på gatan.
Sen är det inte något driftskostnad för lägenheten utan till bilen vilken är en helt annat kalkyl.
 
Ser inte något hinder för att du skulle få lån på kalkylen du länkade till då du efter kostnad har runt 9-10k kvar.
Förutsatt att du har kontantinsatsen och kanske lite sparande.
Men du bör nog då söka lånet ensam eftersom du är den enda med inkomst och dom då ser eventuell sambo som en kostnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.