OM tvättstugan och toaletten är på samma grupp borde det inte vara några problem att komplettera med en jordtråd ifrån tvättstugans kopplingsdosa till toalettens, jag brukar använda en dragfjäder men att fästa i dom befintliga trådarna och byta ut även fas/noll tråd skulle ju också fungera :)
10 minuters jobb för en elektriker förutsatt att det inte är några skador på rör eller så i väggarna.
Inte särskilt längre tid för elektrikern om Toaletten går på en annan grupp och den får komplettera med jordtråd ända från centralen :D
 
För att möjligen förtydliga. Skyddsjord, fas och nolla ska följas åt hela vägen från centralen till toaletten. Det innebär exempelvis att de ska gå i samma rör/kabel, passera samma dosa/dosor och så vidare. Det är såvitt jag vet helfel att skyddsjord går en annan väg, även om den skulle råka höra till samma grupp.

Kommer toalettens matning idag från dosan i tvättstugan går det bra att ta skyddsjord från samma dosa, då följs alla tre tåtar åt.

Kommer toalettens matning från någon annanstans är det inte OK att ta skyddsjord från tvättstugan, även om det skulle vara samma grupp.

Hoppas jag inte rör till det. Något proffs lär skrika högt om jag gjort det, hoppas jag! :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tydligare än Alfredo går nog inte att vara :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
rextoren skrev:
OM tvättstugan och toaletten är på samma grupp borde det inte vara några problem att komplettera med en jordtråd ifrån tvättstugans kopplingsdosa till toalettens, jag brukar använda en dragfjäder men att fästa i dom befintliga trådarna och byta ut även fas/noll tråd skulle ju också fungera :)
10 minuters jobb för en elektriker förutsatt att det inte är några skador på rör eller så i väggarna.
Inte särskilt längre tid för elektrikern om Toaletten går på en annan grupp och den får komplettera med jordtråd ända från centralen :D
Oavsett hur långt tid det tar så är det minst 1 timme debitering. Så 10 min är lite missvisande.

//Patrik
 
Ok tack, nu har ni förtydligat väldigt bra :) återkommer med hur det blev när det är löst
 
Om du kan dra jord från tvättstugan till toan, så borde det rimligtvis också vara enkelt att även dra fas och nolla därifrån. Drar du alla tre kablarna från tvättstugan så slipper du hamna i situationen med "lånad" jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.