Vi håller på och letar efter ett hörnbadkar för två personer och har fastnat för ett från svenskabadkar.se som heter Tesoro. Volymen som anges är 420 l och vi har fått veta att det är den totala volymen.

Frågan är nu: hur mycket vatten går det åt? Eller egentligen hur stor varmvattenberedare måste vi ha?

För saken är den att tillverkarna anger olika fyllvolymer för sina kar. Vissa fyller sina kar till 50% av totala volymen medan någon fyller till 85%, en viss skillnad när vi snackar 420l!

Ni som har stora kar, hur mycket vatten fyller ni på med, och hur stor beredare har ni?

Tacksam för svar!
Marcus & Lotta
 
Det beror ju på hur hög värme det är i beredaren.
Är det 80 grader och det är på 100 liter räcker det ju till 200 liter.
men om den bara är på 60 grader blir det ju bara 30 grader i badet.
beror ju också på om man är 1 eller 2 personer i badet då måste man ju ta bort sin egen volym från värmebehovet från beredaren dvs den totala volymen.
Prova att sitta 2 personer i ett standardbadkar och fyll sedan fullt med vatten, gå sedan ur badkaret så är väl badkaret bara halvfullt, dessutom beroende på hur stor volym personerna har så kan man ju inse att det inte är lätt att beräkna vattenvolymen .
Har själv en Nibe 160 liters till ett badkar med 270 liters volym.
Men det gäller ju att jag har fått upp värmen i beredaren så att det räcker.
 
  • Gilla
J sahlin
  • Laddar…
Det beror också på om ni ska bada 2 eller en åt gången. barn eller vuxna. Våra kroppar tar upp olika stor andel av badkaret.
 
Karriärmamman skrev:
Det beror också på om ni ska bada 2 eller en åt gången. barn eller vuxna. Våra kroppar tar upp olika stor andel av badkaret.

Så för mig brukar det räcka med ett par liter i badkaret för att det inte ska svämma över när jag glider i. ; )
 
  • Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Har ett hörnbadkar som rymmer 310-320 l har jag för mig, 140 cm med god plats för två. Det räcker dåligt till med varmvatten från vår beredare på 200 l. Vi hade innan en 300 liters men när den gick sönder snålade vi in och gick ner en storlek, vilket vi ångrar.
 
Nästa fråga blir då , vad har du för avloppsanläggning , egen eller kommunalt
 
Vi har ett hörnbadkar (Orbita) från Poolspa, och vårt översvämningsskydd sitter ganska lågt, så man kan inte fylla det så djupt som man först skulle kunna tro...

(Och din volym är ca 1 liter per kg, beroende på om du andas in eller ut. ;-) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.