Är ni nöjda med era hus?
Vad är det bästa och sämsta, och vad har ni lärt på vägen?
 
Vi har en för liten tomt! Vi har bara 704m[SUP]2[/SUP], om jag skulle köpa ett nytt hus idag så skulle jag nog sätta en nedre gräns på 1500m[SUP]2[/SUP] eller ännu hellre 3000m[SUP]2[/SUP]. Då skulle jag inte behöva bedriva någon sorts tetris-lek för att få plats med sandlåda, studsmatta och en trevlig uteplats. Dessutom så skulle jag kunna bygga ett ordentligt garage så att jag slipper slösa bort uppvärmd yta inne i huset på cykel och verktygsförvaring.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
Våra önskemål för hus var (lite skämtsamt) det skulle ligga lantligt vid en sjö, centralt i staden!
Kraven var dock att det inte skulle vara torpargrund, träfasad eller direktverkande el.

När vi hittade vårt drömhus (det hade stora likheter med filmen "Drömkåken" tyvärr) så blev det ett enskilt beläget hus vid en sjö endast 7km från staden. Dock var det ditektverkande el, träfasad och torpargrund! :rolleyes:

Efter fem års renoverade och korrigerande av tidigare renovering så börjar vi närma oss ett läge vi trodde vi var i när vi köpte... men vi stormtrivs och vill aldrig flytta!

Sen finns det alltid saker man önskar men inte kan få! Plattare tomt, bredare tomt, större tomt (vid fest eller lek), mindre tomt (vid trädgårdsarbete) etc.
 
  • Gilla
Sparris och 2 till
  • Laddar…
Dynamisk tomtstorlek måste ju vara nästa stora grej, helt klart! :)

Vi är nöjda med vårt hus, inga överraskningar direkt. Lite hempulad el men inget allvarligt :) Tomten är lite liten i ena hörnet för att få plats med ett tänkt garage. När det blir aktuellt så kanske man kan köpa en bit av grannen så löser det sig också :)
 
  • Gilla
pjodden och 2 till
  • Laddar…
Köpt mitt 4:e hus och alla är bra/dåliga på olika saker....lättare att gilla läget än att bara reta sig på att det inte är/blir som man tänkt/önskat....
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Byggde nytt...
Tycker huset är något för litet 145kvadrat + 55kvadrat garage.
Inte helt nöjd med grannarna, fått de 2 värsta i hela området 1 på varsin sida av huset, modellen som står med kikare för att se vad vi sysslar med, så nästa hus är ju helt klart önskemålet att det är lite längre avstånd till grannarna.
Det är trevligt med grannar men ibland blir det bara för mycket.

Tomten är helt ok ca 1200kvadrat, men lite berg här och var så det blir lite extra jobb med att klippa gräset, men motion är bra, andra betalar ju massor för att stå inomhus på gymmet.
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
När jag köpte nuvarande hus för 6 år sen visste jag lite mindre än jag vet idag om man säger så. Huset är fullt av fel, de värsta rena konstruktionfel, urbota korkat planerat och man upphör aldrig att förvånas över vilka galenskaper man hittar. Ändå trivs vi så sjukt bra och har inga planer på att flytta. Däremot kan det sluta så ändå, lite beroende på om/hur vi kan åtgärda bristen på sovrum inom rimlig kostnad eller ej. Tillökning på g ger nya perspektiv. :)
 
  • Gilla
Saltis
  • Laddar…
P
I det stora hela är jag nöjd med mitt hus. Lagom stort 90 kvm, 1 plan bostadsvåning + lite källare. Massor att göra, men inte så mycket som måste göras just nu.

Största fördelen är att det är färdigt. Den största nackdelen är att det saknas varmgarage att installera verkstad och snickarbod i.

Lärdomar inför och efter köp.
  • Se till att det finns fungerande ventilation i huset som du köper.
  • Lita inte på att något är korrekt utfört enligt dina preferenser.
  • Ditt hus behöver inte platsa i någon heminredningstidning. Hellre bekväma möbler och färger som man trivs med än "vita väggar och en röd kudde" :)
  • Fixa strukturellt viktiga saker innan de kosmetsiska, t ex se till att huset är tätt och inte släpper in vatten innan du byter ut det fullt fungerande köket.
  • Köp inte mer hus än du har råd med.
 
  • Gilla
Sparris
  • Laddar…
Efter att ha köpt nästan nyproduktion (2år gammalt) hus vid första köpet flyttade vi närmre stan till ett renoveringsobjekt. Husen kostade lika mycket men vi trivs mycket bättre med att renovera det gamla successivt. Läget är superviktigt. Nära skola, nära IP......

Det nästan nya huset hade flera fel, dyra renoveringar o dåliga konstruktioner. Det gamla oxå.....men det känns bättre att riva o renovera ett badrum från 90 än ett nästan nytt!
 
Pumba skrev:
...Inte helt nöjd med grannarna, fått de 2 värsta i hela området 1 på varsin sida av huset, modellen som står med kikare för att se vad vi sysslar med...
Nästan så jag trodde att vi var grannarna, men ser nu att du bor i Jönköpingstrakten :)

Men du har helt rätt i att grannarna och grannskapet betyder otroligt mycket.

Det brukar ju sägas att man kan ändra på allt utom läget.
Men det är inte lätt att byta grannar heller.

Fast själv är jag mycket nöjd, både med hus och grannskap.
(Vad grannarna tycker får ni fråga dem om :surprised: )
 
Första husköpet vi gjorde och måste säga att vi vär väl rätt godtrogna med tanke på läget. Trodde det skulle funka, men det sociala livet dog helt. Så nu har vi sålt och flyttat närmare Sthlm.
 
Ptja, har bott i kåken i drygt 2 år nu, drygt 3000 mil/år med bil för att ta sig till jobbet, ett krachat förhållande, och typ ingen fritid. Kan man ha det bättre? Jag skulle aldrig flytta tillbaka till lägenhet i alla fall! :D
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
10 år i första huset. Renoveringsobjekt. Kommer aldrig flytta, blir isf med fötterna först :)
 
Krilleman
Fyra år i vårat hus. Mycket renovering kvar, mem ett väldigt mycket bättre liv. Nära stadens puls men samtidigt ute på landet och jag har inga grannar nära inpå. Jag gillar det, och skulle aldrig flytta tillbaka till lägenhet.
 
Vi trivs väldigt bra i vårat hus på 228 kvadrat boyta med källare och kallvind. Det är en del att göra på det, vi håller på redan. Däremot har vi dålig planering i familjen, vi hade tänkt lägga om taket denna sommar (läcker inte än, men är slitet), men då vi har en beräknad förlossning om en vecka så fick vi skjuta upp takrenoveringen till nästa sommar eftersom vi vill göra det själva.

Tomten på drygt 2000 kvadrat är vi nöjda med, dock är det en del tung trafik på vägen framför huset. Som tur är så var hela tomten instängslad, så barnen springer inte ut på vägen själva. Däremot är grannarna mer att önska, på ena sidan är de helt okej, men på andra sidan är de inga höjdare. Deras barn ska alltid prata med en så fort vi rör oss utomhus, samtidigt som vi aldrig ser de vuxna utomhus.

Det är lite lång pendling till jobbet också, tar cirka 30 min per väg med bil eftersom kollektivtrafik inte går till jobbet från där vi bor. Men med tanke på priset i området och för vårat hus är jag mer än nöjd med det, det enda är att jag gärna hade varit helt utan grannar, dvs haft en skogstomt någonstans, men det är inte så lätt att hitta. Samtidigt är det smidigt att ha 50 meter till förskolan, 300 meter till skolan och affären.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.