Vi är ute i mormors trädgårdsland och finner där denna bautastora rabarber. Avståndet på bladet kant till kant är hela 107 cm. Kan ni slå det? Vinnaren får en tumstock som det står Byggahus på. Bifoga bildbevis där storleken framgår.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Per Eskilsson skrev:
Bladet är hela 107 cm stort i omkrets.
Jag tror du menar diameter ;), eller "maximalt avstånd kant till kant" kanske det ska kallas.
 
Ja, så menar jag naturligtvis. Jag ändrar i mitt inlägg. Tack Alfredo!
 
Per Eskilsson skrev:
Ja, så menar jag naturligtvis. Jag ändrar i mitt inlägg. Tack Alfredo!
Borde det inte vara den ätbara delen man tävlar om?
 
AndersMalmgren skrev:
Borde det inte vara den ätbara delen man tävlar om?
Vi kan väl tävla i två grenar. :)
 
Man hade ju kunnat kommentera nåt roligt här om att mäta med tumstock vem som har störst...

Men sån är inte jag :D
 
Tur att den är fredlig... Vilket monster
 
Våra plantor börjar bli lite till åren, men förut hade vi såna där monster också. Vi skördade över 10 kg rabarber per planta under några år. Frös in och gav bort massor.
 
Noterade tävlingen. Kul :)

Men vi som har ynkliga rabarber som beter sig konstigt tex genom att väldigt tidigt gå i blom och inte blir särskilt kraftiga efterlyser tips från rekordodlarna hur man ska göra :confused:

Jordmån, gödsel eller annan omsorg?
 
Gå i blom? Blomstjälkarna har jag lärt mig att man ska fimpa för att de inte ska stjäla "energi"?
 
Såklart ni lanserar denna tävling efter att jag skördat första lasset rabarber och rullat iväg mina mastodontblad till återvinningen. Blev biogas för ett höghus i ett år på dom.
 
roland53 skrev:
Jordmån, gödsel eller annan omsorg?
Ingen alls. Eländet växer värre än ogräs.
 
MathiasS skrev:
Såklart ni lanserar denna tävling efter att jag skördat första lasset rabarber och rullat iväg mina mastodontblad till återvinningen. Blev biogas för ett höghus i ett år på dom.
pics_or_it_didnt_happen.jpeg

:D:p;):D:p;):D:p;):D:p;):D:p;):D:p;):D:p;)
 
Nerre skrev:
Gå i blom? Blomstjälkarna har jag lärt mig att man ska fimpa för att de inte ska stjäla "energi"?
Ja, vi fimpade blomstjälkarna tidigt förra året med påföljd att dom avstannade i växten och det blev mager skörd. :mad:
 
Har inte mätt men dottern fyller iaf 2 år ImageUploadedByByggahus.se1404124480.144474.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
swejocke och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.