Jag har ett underbart knuttimrat torp med indragen el men inte vatten. Nu börjar skicket på torpet bli såpass bra att vi kan börja tillbringa lite längre tider där, men då kommer frågan kring hur vi löser duschandet.

Jag har hört att det finns handduschar där man pumpar upp trycket ur en vattendunk på 10-15 liter. Men var får man tag på en sån? Har ni några andra tips på hur man kan göra? Kan det också gå att göra någon lösning med vattentryck och -dunk för att få in vatten i köket?

/Maria
 
Om du saknar regnrännor, köp och montera i alla fall på ena sidan. Skaffa en stor tom oljetunna på 200 liter.
Öppna locket och tvätta den med diskmedel.
Placera onder rännan. Av locket gör du ett nytt lock. I denlilla öppningen monterar du en sill. På det sättet kan du samla regnvatten. Det duger till duschen men ej som drycka!
Borra ett hå längst nere och stoppa en plugg där.
Varje gång du ska duscha plockar du bort pluggen.

Allt 2:
Ersätt tunnan med en 25 liters kanister som man kan köpa i livsmedel affärer. Då ser du vattnet i denna.

Allt 3:
Köp en 25 l plasttunna för bryggning av öl. Då har du en riktig ventil i botten Sen kan du brygga egen öl.

Lycka till.
 
http://www.sunwind.se/
har duschar som inte kräver avlopp eller inlagt vatten. Kolla längst ner på sidan för badrumsmöbler. De som har separat behållare för smutsvattnet (som man bär ut efter duschandet) skall vara bättre än de som har en pump för det. Har dock inte testat själv.

Campingduscharna som måste pumpas upp fungerar inte speciellt bra - i varje fall inte den typen vi hade. Man får pumpa mera än man duschar :) Jag skulle nog hellre satsa på en "svart-påse-dusch" om jag inte hade plats för en dusch-kabin.
/ikhve


 
Ställ in en duschkabin på lämplig plats och dra ut ett avloppsrör genom golvet. Låt röret mynna bakom huset, gärna i ett buskage ed. Sen värmer du vatten på spisen i en stor kastrull och blandar med kallvatten i en 10-liters plasthink. Sen ställer du hinken i duschkabinen och öser över dej några skopor vatten. Tvåla in och skölj av tvålen med resten av vattnet. Klart!
 
Den med duschkabinen är ok tycker jag.
 
Duschkabinlösningen tror jag med på. Vi har länge funderat på att lösa det så, att ösa över sig med en skopa funkar ju hur bra som helst i vår befintliga utedusch i bastun, så det vore ju kanon att kunna tvätta sig inomhus med.

10 liter räcker även till lite "mysduschning" mot slutet... :)
 
Själv skulle jag använda tyngdlagen, sätta en vv-behållare (kanske en 15l dunk som man fyller med lagomt varmt vatten) över huvudhöjd och koppla på ett duschmunstycke på den. Ska man inte duscha i kallaste vintern så föredrar jag själv en utomhusdusch, då blir det lätt att lösa avlopp mm.

Rekommenderar verkligen solvärme, behöver inte vara komplicerat eller dyrt, går alldeles utmärkt att lägga en slinga med mörkslang på taket kopplat till en vattern cistern med en termostat driven långsam cirkpump. Man behöver dock ha bra kolla på temperaturen i cisternen då solvärmt vatten kan bli väldigt hett.
 
Jag köpt en handdusch behållare med pump på K-Rauta som rymmer 5 liter med en 'snålstrilande' sil, den kostade i våras ca. 500:- Jag kommer inte ihåg vad den heter, nåt med Holz... tror jag. Jag fyller den med 1 1/2 liter varm vatten resten kallt, det räcker lätt för mig, visst... jag har inte långt tjockt hår som behöver mycket vatten.
Jag pumpar upp den 1 gång innan jag börjar och sen 1-2 gånger under tiden, vi tycker det funkar bra och då har vi 4 barn. Handduschen kan man lätt hänga upp på väggen om man köper en vanlig duschhållare.

Duscha på .. ;)
 
Adam skrev:
Den med duschkabinen är ok tycker jag.
Kan bara hålla med, vi har kört så en längre tid men har nu fått sommarvatten och funderar på vad som kan vara den bästa lösningen för detta.
 
Är det tillåtet att använda en handdusch eller tvättfat och låta vattnet bara rinna ut??
 
Bygg en vedeldad utebastu givetvis! Där kan man tvaga sig och inte oroa sig för att varken skada eller förfula torpet
 
  • Gilla
reik och 2 till
  • Laddar…
Tvättfat med varmvatten kommer man långt med.
 
Bio skrev:
Är det tillåtet att använda en handdusch eller tvättfat och låta vattnet bara rinna ut??
Ja, de regler som finns gäller bara fasta installationer. Dock kan det vara förbjudet att hälla ut vatten med icke miljövänligt tvål/tvättmedel i området. Men om man använder tvål/tvättmedel avsett för det så är det inga problem att dumpa det i naturen. Man bör dock observera att det faktiskt kan finnas förbud mot utsläpp av handtvättvatten i lokala ordningsstadgan och då får man inte ens tvätta händerna under en vattenkran utomhus.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.