Hej,

Nu behöver jag lite tips om hur jag ska ”grunda” och förankra en byggtimmermur.

Muren kommer att bli totalt ca 1,7 meter hög och ca 14 meter lång. Jag tänkte göra den i två delar/nivåer där den främre delen blir dryga metern hög och kommer att stå en knapp meter framför den andra delen. Den låga delen kommer att fyllas med jord för plantering av växter. För att spara på byggtimmer tänker jag att den inre delen ska vila på den yttre och bara fortsätta därifrån men allt detta skapar en hel del frågor.

1. Vad är lämpligt att grunda med innan första raden av byggtimmer? Vissa jag har pratat med säger att jag måste gjuta en sockel medan andra säger att det räcker med ca 20 cm singel under.

2. Den inre delen kommer ju att vila på kanten av den yttre men hur stöttar jag på bästa sätt resterande del? Längderna ligger på 3 meter så det blir ju 5 delar i varje rad.

3. Vad behöver jag göra för att förhindra att marktrycket inte trycker ut muren? Jag kommer att ”sätta ihop” byggtimret genom att borra hål och trycka i 12 mm armeringsjärn.


Lite svårt att förklara på detta sätt men på bifogad bild ser ni i vart fall hur det ser ut där muren ska byggas.

Jag är mycket tacksam för all input och alla förslag jag kan få.
Byggtimermur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du måste ha något ankare inåt samt sätta platonmatta eller liknande innanför muren så inte vattnet kan nå muren å spränga vid frysning. Finns bra beskrivningar här på byggahus om du söker lite.
 
På fråga 3 så såg jag på Äntligen Hemma del 6 i vår då de gjorde stödmur, de bultade fast ett nät i muren som de grävde över med jämna intervaller. Titta på de programmet så ser du hur de gjorde.
 
Tack för svaren Noseone och J_Mayer.

Bra tips där när det gäller platonmatta :)

När det gäller ankare och nät så har jag också hört det men mitt problem är att jag inte gärna vill gräva i kullen eftersom det är så fast och orört där sedan närmare 100 år. Ska försöka få till någon sådn lösning på den lägre delen dock men det blir ju bara in till den befintliga vallen.

Hmmm, flera tips tas tacksamt emot!!!
 
  • Gilla
matso100
  • Laddar…
Om du skall bygga 1,7m högt måste du antingen ha ankare eller kraftig lutning för att det skall klara jord trycket. Det räcker inte bara med att sätta armeringsjärn. Kommer med tiden annars att luta där jordtrycket är som störst, trots att det är en orörd kulle.
Man kan också gräva ner plintar eller stående trädgårdstimmer som "ankare" så slipper du gräva i kullen.
Om marken är bra och väldränerad räcker det med singel som grund.
 
Tack för den inputen titanium!

Har du möjlighet att lite närmare beskriva hur jag ska göra med stående byggtimmer som "ankare". Var ska jag sätta dem, på vilket dup ska de ner och hur tätt ska de sitta mm. Många frågor dök upp nu :)
 
Om du skall ha 1,7 m högt så kan du ju gräva ner ett 3 m byggtimmer 1,3 m. Se bara till att packa mycket hårt runt timret. Alt. betonggjut fast i hålet.
Du bör ha minst en stående per 3m liggande längd. Beror på hur fast marken är.

Om du får plats kan du även gjuta en bottenplatta där du förankrar armeringsjärn som sedan sättes fast högt upp i muren. Så att du får hela muren att bli ett förband (en enhet). Ju bredare du gör bottenplattan desto bättre.

Men notera att allra bäst är ett ankare av något slag som görs fast in i den förhöjda jordmassan.
 
Även jag tänkte bygga en stödmur likt den de gör i äntligen hemma - d v s med stående byggtimmer.

http://www.tv4.se/äntligen-hemma/klipp/förvandla-slänten-till-en-stödmur-2609517

Min utmaning är att jag ingenstans hittar sådant byggtimmer som de har d v s med två plana sidor och en konkav och en konvex - det är väl detta som gör att muren låser i sig själv. Allt byggtimmer jag hittat runt omkring Göteborg är plana på två sidor och konvexa på de två andra.

Är det någon som vet hur/var jag kan hitta konvex/konkavt timmer och vad det möjligen kan heta så skulle jag bli enormt tacksam.

Tack på förhand!
 
Noseone skrev:
Här köpte Timel timmer. Scrolla ner så hittar du.

[länk]
Tack Noseone!
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Hej igen - jag har nu byggt en stående byggtimmer-mur a la Timell som beskrivs ovan. Min enda kvarstående fråga är om man måste skydda ändträet på ovansidan, sägs inget om det i programmet dock. Jag har kapat så att det blir ett visst fall och avrinning på ovansidan men stockarna är ju fortfarande oskyddade i mitten och jag antar att det suger en del vatten där med tiden...?

Skall man behandla med något?

Vill helst inte ha en överliggare - dels av estistiska skäl och dels för att muren varierar en del i höjd.

Tack på förhand!
 
Johan, har du bilder på din mur att visa? Vad fick du betala för byggtimmret?

Ändträt bör väl helst behandlas eller ha en täckbräda. Grundolja och sedan täckande färg kanske. Går själv i tankar om att bygga denna typ av stödmur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.