Passasjer er jo et yndet tema da mange har det.

Kunne du bygga om din testtrack så at vi kunne se hvilket avstånd som må til før at den inte skal kjøra ut ?
 
Nä nu orkar jag inte koppla om mer. Jag tror du kan ha 60 som minst när det är en korridor utan gavlar
 
Tack för din test! Nu ska jag prova med 60 cm mellan kablarna när väl klipparen levereras från Classe. Det är en 90 graders krök i slutet av passagen som känns lite tveksam men jag återkommer med resultatet.
 
Jag är på gång att hjälpa en kompis välja klippare som har ungefär samma upplägg som hanse1. Dvs två gräsmattor, avdelade med en stengång. Hon pratar också om Landroid eftersom den är känd för att klara smala passager.

Men är det någon som har erfarenhet av hur det fungerar i verkligheten? Har i tråden bara sett en simulerad test-korridor som den visserligen tar sig fram igenom. Men hur sannolikt är det att den hittar in i gången till att börja med? Dvs hur ofta kommer det faktiskt bli klippt på andra sidan? Och om svaret på frågan är "Den är jättebra på att hitta in i gången!" så betyder ju det att den kommer lägga en hel del klipptid på att knixa sig fram och tillbaks på den där stengången, som ändå inte behöver klippas.

Jag föreslog för min kompis att leta efter en klippare som INTE hittar igenom gången av ren tillfällighet. Utan istället kan följa guide- eller kantslinga för att ta sig till andra sidan. Dvs man lägger slingorna tillräckligt tätt för att den inte ska kunna köra igenom när den är ute och slump-klipper, men tillräckligt brett för att den ändå ska kunna följa en av trådarna när den är programmerad till det. Och så ställer man själv in hur ofta den ska klippa respektive gräsmatta.

Tänker att då får man bättre styr på hur ofta de två olika stora gräsmattorna klipps. Plus att klipparen bara kör igenom gången när den antingen börjar eller slutar sitt klippass.

Vet att min Stiga 520 klarar det (har testat), men den är lite för överdimensionerad för hennes tomt. Men de borde väl finnas andra som också klarar det? Vad skulle nackdelen vara med ett sånt upplägg?
 
bjoma skrev:
Vet att min Stiga 520 klarar det (har testat), men den är lite för överdimensionerad för hennes tomt. Men de borde väl finnas andra som också klarar det? Vad skulle nackdelen vara med ett sånt upplägg?
Jag tycker att den metoden är den bästa, då styr man själv fördelningen av klipptiden mellan de två ytorna. Men det kan bli problem om klipparen råkar köra in i den smala gången av en slump.

Tror iofs att Stiga numera detekterar en "korridor" om det blir alltför tight mellan trådarna och börjar då följa tråden slaviskt ett visst antal meter för att ta sig ur korridoren. Har bara sett det ett par gånger in action på en wiper så jag vågar inte lova något om hur bra det fungerar i längden.
 
peternicklas
bjoma skrev:
Jag är på gång att hjälpa en kompis välja klippare som har ungefär samma upplägg som hanse1. Dvs två gräsmattor, avdelade med en stengång. Hon pratar också om Landroid eftersom den är känd för att klara smala passager.

Men är det någon som har erfarenhet av hur det fungerar i verkligheten? Har i tråden bara sett en simulerad test-korridor som den visserligen tar sig fram igenom. Men hur sannolikt är det att den hittar in i gången till att börja med? Dvs hur ofta kommer det faktiskt bli klippt på andra sidan? Och om svaret på frågan är "Den är jättebra på att hitta in i gången!" så betyder ju det att den kommer lägga en hel del klipptid på att knixa sig fram och tillbaks på den där stengången, som ändå inte behöver klippas.

Jag föreslog för min kompis att leta efter en klippare som INTE hittar igenom gången av ren tillfällighet. Utan istället kan följa guide- eller kantslinga för att ta sig till andra sidan. Dvs man lägger slingorna tillräckligt tätt för att den inte ska kunna köra igenom när den är ute och slump-klipper, men tillräckligt brett för att den ändå ska kunna följa en av trådarna när den är programmerad till det. Och så ställer man själv in hur ofta den ska klippa respektive gräsmatta.

Tänker att då får man bättre styr på hur ofta de två olika stora gräsmattorna klipps. Plus att klipparen bara kör igenom gången när den antingen börjar eller slutar sitt klippass.

Vet att min Stiga 520 klarar det (har testat), men den är lite för överdimensionerad för hennes tomt. Men de borde väl finnas andra som också klarar det? Vad skulle nackdelen vara med ett sånt upplägg?
Man kan inte garantera något då det är slumpklippare. Jag har ett antal långa smala korridorer och en gräsmatta som är formad som ett U. Kör med Landroid M 2.0 och det är inga problem just för att den är så liten och smal så hittar den lätt korridoren på båda håll. Hade en Landroid L första versionen innan men 2.0 M klipper mycker jämnare och missar inte så mycket som Landroid L. Ser inga problem med att den klipper äver stengången då det är under en begränsad tid.
 
bjoma skrev:
Jag är på gång att hjälpa en kompis välja klippare som har ungefär samma upplägg som hanse1. Dvs två gräsmattor, avdelade med en stengång. Hon pratar också om Landroid eftersom den är känd för att klara smala passager.

Men är det någon som har erfarenhet av hur det fungerar i verkligheten? Har i tråden bara sett en simulerad test-korridor som den visserligen tar sig fram igenom. Men hur sannolikt är det att den hittar in i gången till att börja med? Dvs hur ofta kommer det faktiskt bli klippt på andra sidan? Och om svaret på frågan är "Den är jättebra på att hitta in i gången!" så betyder ju det att den kommer lägga en hel del klipptid på att knixa sig fram och tillbaks på den där stengången, som ändå inte behöver klippas.

Jag föreslog för min kompis att leta efter en klippare som INTE hittar igenom gången av ren tillfällighet. Utan istället kan följa guide- eller kantslinga för att ta sig till andra sidan. Dvs man lägger slingorna tillräckligt tätt för att den inte ska kunna köra igenom när den är ute och slump-klipper, men tillräckligt brett för att den ändå ska kunna följa en av trådarna när den är programmerad till det. Och så ställer man själv in hur ofta den ska klippa respektive gräsmatta.

Tänker att då får man bättre styr på hur ofta de två olika stora gräsmattorna klipps. Plus att klipparen bara kör igenom gången när den antingen börjar eller slutar sitt klippass.

Vet att min Stiga 520 klarar det (har testat), men den är lite för överdimensionerad för hennes tomt. Men de borde väl finnas andra som också klarar det? Vad skulle nackdelen vara med ett sånt upplägg?
Jag håller med, även om Landroiden fixar gången är det bara en fördel att själv kunna styra klipparen mellan olika områden samt att lämna plattgången oklippt;)
Alla klippare som kan ställas in för olika arbetsområden kommer fungera bra med en sån lösning.
Min farsa har ett liknande upplägg med två separata gräsmattor med en singelgång mellan där begränsningsslingan ligger i en smal korridor, i varje ände har han gjort en kil in av slingan så klipparen (wiper) har mycket svårt att hitta in av slump.
 
JonasiGbg skrev:
Kanske fel ställe, men: någon som testat: [länk] ?
En låda som byter mellan två slingor utifrån ett tidschema, ja det finns nog de som har användning av den också, vet att olika lösningar med brytare och tidrelä har ventilerats i andra trådar så detta är ju samma princip.

Men det löser nog inte problemet med smala passager.
 
Hej,
Jag lyfter denna tråd igen och undrar om t.ex. en Robomow RC306 klarar en smal passage med ca. 30cm mellan trådarna ut till nästa zon? Kan inte läsa mej till detta i manualen så någon kanske har praktiska erfarenheter?
Passagen är ca. 3 m lång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.