Hej! Har läst många trådar om detta men är fortfarande osäker så jag undrar följande:

Huset är byggt -69 med 25ck betong i större delen av källaren. Har nu bilat ut betongen i det rum som skall bli badrum. Under betongen finns grovt grus och sedan lite sand. Det finns mycket radon i marken.
Ska nu dra avloppsrör och isolera samt lägga el-golvvärme och klinker.

Tänkte lägga följande skikt med början från grusnivå:

1: jämna till med sand.
2: Åldersbständig plast.
3: avloppsrör.
4: Frigolit och skum vid rören. Eller EPS cement?
5: Flytspackel eller cement 5cm
6: golvvärme
7: Flytspackel
8: tätskikt
9: klinker

Är det rätt tänkt? Rätt material?

Bifogar en bild:
golv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att gjuta ett golv av enbart flytspackel är onödigt dyrt och inte lika bra.

Man brukar lägga ett armeringsnät ovanpå cellplasten med distanser under för att få nätet mitt i betongkakan, sedan sätter man fast golvvärmen på armeringsnätet med buntband. Därefter häller man på betong, typ 5 - 10 cm tjockt. Är det en riktigt skicklig gjutare kan han fixa fall och snygg yta på golvet redan här, annars kör man en omgång flytspackel.

Var plastfolien ska vara har diskuterats; vissa vill ha den mellan cellplasten och betongen, andra vill ha den längre ner som du. Mina hantverkare lade ingen plast alls eftersom jag ska ha trägolv, och då ska plasten ligga löst direkt under golvplankorna. Om man inte har den längst ner som du föreslår så brukar man ha ett kapillärbrytande skikt som förhindrar att fukt kryper upp från marken in i isolering och betong, oftast bestående av makadam men jag föredrar leca eftersom det väger mindre och andra använder Isodrän-skivor.
 
Flyta två ggr verkar onödigt. Lägg armering och golvvärme direkt på EPS, sedan flyter du på det. Minst 20mm
 
Är betydligt enklar att få till som amatör med EPS och flytspackel men det blir dyrt och isoleringen är ca 50% mot cellplast.
Har man tid så lägg cellplast och gjut med vanlig betong och vänta gärna minst 6mån eller gjut med ROTbruk om det är bråttom, flytspackla om det behövs
 
nino skrev:
Är betydligt enklar att få till som amatör med EPS och flytspackel men det blir dyrt och isoleringen är ca 50% mot cellplast.
Har man tid så lägg cellplast och gjut med vanlig betong och vänta gärna minst 6mån eller gjut med ROTbruk om det är bråttom, flytspackla om det behövs
Med självtorkande bruk blir det väl i princip lika dyrt som RPS?
 
8-10cm betong är bra att sikta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.