Varför skulle det inte gå att förhindra? Enligt expropriatioslagen så finns ett 10tal paragrafer NÄR expropriation kan ske, som jag ser det så stöder inte detta en enda av dessa paragrafer.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
johanna80 skrev:
Vi har en tomt som gränsar till en allmän park. Nu vill kommunden ändra detaljplanden och "ta" 1500kvadrat av vår tomt för att utöka sitt park område. Dock har vi inte haft någon som helst kännedom ang. detta förrän tills nu (en vecka innan den nya detaljplanden tas upp i fullmäktige), nu ringde det en tjänsteman från kommunen och ville höra med oss vad vi har för tankar om vår fastighet/tomt. Den biten kommunen vill ha av oss är en gräsmatta och en tennisplan som vi använder. Kan dom verkligen göra så här? Det är inte sagt något om någon ersättning än men vi vill helst inte bli av med denna delen av vår tomt till "marknadspris". Hur ska vi göra? Kan man överklaga på något sätt?
Om kommunen vill planlägga er fastighet är i ni sakägare i planläggningen. Kommunen är skydliga enligt lag att samråda med sakägarna, samt meddela sakägarna om granskning (två olika faser i planprocessen). Om detaljplanen har hanterats med enkelt förfarande ska ni ha underrättats (minst) en gång om detaljplanen. Ni bör ha fått brev från kommunen om detta med möjlighet att komma med synpunkter.

Efter att planen har antagits har de sakägare som lämnat synpunkter under samråd eller granskning och inte fått synpunkterna tillgodosedda rätt att överklaga planen. Man kan även överklaga att det skulle ha förekommit förfarandefel under kommunens handläggning av detaljplanen. Att man inte har meddelat en berörd sakägare om granskning kan vara ett sådant förfarandefel. Om detaljplanen har hanterats med enkelt förfarande kan ett förfarandefel vara att planen inte uppfyller kraven på ett enkelt förfarande.

Spontant om alla uppgifter stämmer så låter det ju som att kommunen vet om att de har missat att kontakta er. Ifall kommunen hade skickat brev till er vid samråd respektive granskning (vilket är brukligt) så finns det ingen anledning för kommunen att ringa upp och fråga vad ni tycker en vecka innan antagandet.

Om detaljplanen vinner laga kraft och del av er fastighet planläggs som allmän plats (park i detta fallet) så har kommunen all rätt att lösa in mark som de ska vara huvudman för. Detta har ingenting med expropriation och expropriationslagen att göra utan regleras i Plan- och bygglagen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 2 till
  • Laddar…
johanna80 skrev:
Har nu varit på ett mycket intressant möte med någon form av enhetschef för plan och bygg. Det bästa hade varit att vi kom överens...så långt var vi överens. Men dom hävdar från kommunens håll att dom hat plan och markmonopol så egentigen "ska vi vara tacksamma för dom kan göra som dom vill" (sa dom på ett finare sätt). Efter att nu ha lustläst om planmonopolet, expropriationslagen samt regeringskansliets frågor och svar vad som gäller kan jag fortfarande inte begripa hur kommunen kan ta/tvångsköpa 1500m2 av oss med den enda anledningen att dom vill det, det fyller inget syfte för allmännyttan att dom utökar den park dom har. Är det någon som varit med om något liknande?
Kunde kommunen visa på att de hade kontaktat er vid samråd och granskning? Eller hade de någon kommentar på varför de kontaktade er först nu en vecka innan antagande?
 
Nej dom hade inget rakt svar. Men dom var tydliga på att påpeka att tiden för att överklaga hade passerat.
Sedan ville dom ju veta vad vi hade för tankar om vår mark och fastighet, men jag tycker att ett sådant möte skulle skett mycket tidigare (då kanske man skulle kunna kalla det samråd). Jag kommer ju absolut inte att ge mig här, jag tycker att detta varit fel handlagt och i värsta fall får man väl dra historien till HD...
 
Dom kan absolut inte visa på att dom gjort minsta ansträngning för att kontakta oss. Den enda kontakt vi har haft var på telefon (samma dag som tiden för att överklaga gick ut), då ville dom helst diskutera allt detta antingen på telefon eller efter semestern, dvs i Augusti. Av ren tur/ påstridighet från oss fick vi komma och träffa dom på plats!?
 
D09
Sök efter någon lokal rättshaverist..

Dom brukar vara kända lokalt och kan stoppa de mest omöjligaste projekt

Min väg korsades med en sådan av ganska vass kaliber för några år sedan och jag imponerades över hur denna lyckas stoppa ett bamseprojekt ( med all rätta ) och han med flera slapp bli utan boende.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
johanna80 skrev:
Dom kan absolut inte visa på att dom gjort minsta ansträngning för att kontakta oss. Den enda kontakt vi har haft var på telefon (samma dag som tiden för att överklaga gick ut), då ville dom helst diskutera allt detta antingen på telefon eller efter semestern, dvs i Augusti. Av ren tur/ påstridighet från oss fick vi komma och träffa dom på plats!?
Om de planlägger er fastighet så är de enligt lag skyldiga att meddela er det, och ge er möjlighet att komma med synpunkter. Detta i samråd och granskning och det är absolut inget som sker en dag innan planen ska antas.Finns er fastighet med i fastighetsförteckningen? En sådan ska också finnas med detaljplanehandlingarna enligt lag.

Kontakta Länsstyrelsen. Det är dit man överklagar om man har kommit med synpunkter under processen och inte fått dem tillgodosedda. Berätta att kommunen har planlagt er fastighet utan att kontakta er under varken samråd eller granskning och fråga hur ni ska gå tillväga för att överklaga förfarandet.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Jag har redan kontaktat Länsstyrelsen! Fick prata med en jätteduktig kille där, och fick också råd om att överklaga och ansöka om återställande av försutten tid, samt yrka på att detta ej tillkommit i laga ordning!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
J johanna80 skrev:
Jag har redan kontaktat Länsstyrelsen! Fick prata med en jätteduktig kille där, och fick också råd om att överklaga och ansöka om återställande av försutten tid, samt yrka på att detta ej tillkommit i laga ordning!
Lysande! Vad hände sedan? Man blir ju nyfiken nu när det gått några år. :)
 
  • Gilla
Herr_JT och 4 till
  • Laddar…
Styles Styles skrev:
Lysande! Vad hände sedan? Man blir ju nyfiken nu när det gått några år. :)
Jag är fortfarande nyfiken... ;)
 
Styles Styles skrev:
Jag är fortfarande nyfiken... ;)
Tyvärr, Johanna80 har inte varit inne på forumet sedan juni 2014...
 
  • Gilla
  • Ledsen
Styles och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.