Jag ska stapla upp vinterns vedförråd. Har inte tänkt att ha en vedbod med riktiga väggar, utan något luftigt så att veden torkar. Hur avancerat bygge kan man göra utan bygglov?

Tyvärr kan jag inte uppföra den som friggebod eftersom vedstapeln kommer att ligga närmare vägen än 4,5 meter. (Se länk)

Platsen ligger inte i direkt anslutning till huset utan några meter ifrån, så jag kan inte hävda att det är ett skärmtak. Såna kräver väl också bygglov om dom ligger närmare gränsen än 4,5 meter?

Om jag bara staplar upp en vedstack, så behövs ju inget lov.

803c15001a1346339a575662b21403ca_100001911.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men jag skulle vilja ha stolpar att stapla veden mot och ett enkelt plåttak ovanpå så man slipper böka med en presenning (som ju även hindrar torkning). Typ nåt sånt här fast med ett plåttak på:

ved26auga.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Platsen alltså ligger mot vägen, bakom en gigantisk häck, så den kommer inte att vara synlig och inte att störa någon granne, möjligen att dom på andra sidan vägen får sämre insyn på vår tomt när löven är borta, men dom bor 40 meter bort. Jag gissar på att om den är så seriöst byggd att den är kan anses permanent, typ som i bilden ovan, så krävs bygglov. Har jag rätt? Finns det någon enkel lösning på detta?

Pressennings-tak kanske? Sån där Paviljong av stålrör och plastpresenning som man kan köpa lite varstans skulle ju i pricip funka som vedförvaring, och en sån käver ju inget bygglov? Om jag gör sen sån av reglar och presenning, är det samma sak då? Vad händer om jag slår ner stolparna i marken, blir det en friggebod då? I princip skulle jag kunna parkera en skrotbil utan hjul och fylla med ved. Alltså, var går gränsen där det blir bygglovspliktigt?
 
Redigerat:
  • Gilla
coolmartini
  • Laddar…
Du får placera friggeboden närmre än 4,5 meter om du har lov av grannen.
 
Hemmakatten
En vedstapel enligt dina båda bilder kräver inget bygglov.
 
Ok, så ett tak med luftiga väggar avsett för vedförvaring kräver alltså inget bygglov? Även om jag bygger seriöst med stolpskor, ordentligt virke och plåttak? Låter bra, men man kanske ska dubbelkolla med kommunen.
Eftersom kommunen äger vägen utanför häcken är det dom som är "grannen" som ska godkänna ev. friggebod, om dom nu tycker att det ska klassas som en sån.
 
Hemmakatten
Vi har något liknande din andra bild. En byggnad kräver tak man kan stå inunder. Har du bara ett tak, korrugerad plast soim vi har, eller plåt, och höjden är så låg att man inte kan stå inunder så är det inte en byggnad.

Vår vedförvaring är 9 m lång, 1,3 , m hög och knappt 1 meter djup. Vi byggde vedförvaringen å EU-pallar med stolpar (regelvirke) och ett sluttande plasttak över. Kräver garanterat inget bygglov. men så fort du gör det större som en bod, med tjusiga väggar och takhöjd man kan stå inunder, är det bygglovspliktigt.
 
  • Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.